Gå til innhold

Fikk ikke penger tilbake ved reklamasjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bestilte en vare på nettet. Produktet jeg mottok har en tydelig produksjonsfeil. Tok kontakt med bedriften via mail, da de ikke har oppført noe tlf nr til kundeservice. Tok mange dager før jeg fikk svar. Det eneste de vil tilby meg er et gavekort, da varen jeg kjøpte er utsolgt. Jeg står på mitt, og krever pengene tilbakebetalt, men de nekter. 

Er dette lovlig? Er det flere som har opplevd lignende? 

Anonymkode: f4182...da4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har bestilt noe fra en nettbutikk har du 14 dager full angrerett og kan returnere produktet og få pengene tilbake. Du må muligens betale for å sende den tilbake. 

Anonymkode: 542c9...600

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke rett til å få tilbake pengene ved reklamasjon før selger har fått et rimelig antall forsøk til å rette feilen, typisk 3 ganger på elektronikk. Selv da kan det være snakk om ny tilsvarende vare fremfor pengene. Det er angreretten som i første omgang gir deg rett på pengene tilbake. Denne er på 14 dager ved nettkjøp. Dette reguleres av forbrukerkjøpsloven. 

Ved kjøp i fysisk butikk har du ingen lovfestet angrerett i det hele tatt, men de fleste butikker opererer med egen policy på dette. Feks 60 dager åpent kjøp hos power/Elkjøp. 

Anonymkode: 0ec01...026

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis du har bestilt noe fra en nettbutikk har du 14 dager full angrerett og kan returnere produktet og få pengene tilbake. Du må muligens betale for å sende den tilbake. 

Anonymkode: 542c9...600

Er det jeg har skrevet i mailen til nettbutikken, men de tilbyr kun tilgodelapp, eller gavekort som de skriver. Veldig tungvint å diskutere med de, da de bruker mange dager på å svare på mail. Kanskje de bruker så lang tid for at de 14 dagene med angrefrist skal utgå.

Kan forbrukertilsynet hjelpe her? Har bestilt mye på nett. Men aldri opplevd noe sånt før. Har derfor ikke peiling på hva jeg skal gjøre. Er snakk om over 1000kr 😢

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det jeg har skrevet i mailen til nettbutikken, men de tilbyr kun tilgodelapp, eller gavekort som de skriver. Veldig tungvint å diskutere med de, da de bruker mange dager på å svare på mail. Kanskje de bruker så lang tid for at de 14 dagene med angrefrist skal utgå.

Kan forbrukertilsynet hjelpe her? Har bestilt mye på nett. Men aldri opplevd noe sånt før. Har derfor ikke peiling på hva jeg skal gjøre. Er snakk om over 1000kr 😢

Hvilken nettbutikk er det?

Anonymkode: 7dbad...ad1

AnonymBruker
Skrevet

Ja, du har rett til å få pengene tilbake dersom de ikke kan reparere eller gi ny vare.

Anonymkode: 6d8a3...281

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Kanskje de bruker så lang tid for at de 14 dagene med angrefrist skal utgå.

Jeg tenker at så lenge du understreker i den sendte e-posten at du ønsker å bruke angreretten din og få pengene dine tilbake, og at det enda er innenfor den og den datoen når de 14 dagene har gått ut, har du det nedskrevet i e-posten din, og de kan ikke prøve å lure seg unna. Om de bruker et helt år på å svare er deres problem, for du har iallefall gitt dem beskjed innenfor fristen.
Her står det:

§ 20.Rett til å gå fra avtalen (angrerett)
Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til den næringsdrivende før utløpet av angrefristen, jf. § 21. Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen.

Meldingen kan fremsettes ved bruk av utfylt angreskjema eller ved fremsettelse av annen utvetydig erklæring.

Dersom den næringsdrivende gir forbrukeren adgang til å gi melding etter annet ledd elektronisk, skal den næringsdrivende umiddelbart bekrefte på et varig medium at meldingen er mottatt.

Bevisbyrden for at melding er gitt, påhviler forbrukeren.

Hvis du da skriver en veldig tydelig e-post der du helt klart (uten noen form for misforståelser) at du ønsker å bruke angreretten nå innenfor de 14 dagene, osv osv, så er det nok.

Jeg hadde kontaktet Forbrukertilsynet om jeg var deg, ja, og spør om dette er noe de kan hjelpe deg med. I verste fall får du bare et nei, så du har ikke så mye å tape.

Anonymkode: 728ac...3c5

AnonymBruker
Skrevet

Angående angrerett: Du har 14 dager på deg til å melde fra om at du tar i bruk angreretten, så butikken har ikke på noen måte mulighet til å trenere saken til fristen er over.

Anonymkode: 7ffee...ab6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har du returnert varen? Hvorfor sendte du den ikke som retur og ikke reklamasjon? 

Anonymkode: d4071...5cc

AnonymBruker
Skrevet

Å angre er ikke det samme som å reklamere. Se punkt 10 her for hva som gjelder ved reklamasjon.  https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/standard-salgsbetingelser-for-forbrukerkjop-av-varer-over-internett 

Etter hva jeg forstår har du rett til ny vare, eller pengene tilbake. 
Er det en norsk butikk du har kjøpt fra? Det skal gjelde samme regler uansett, men det kan nok bli vanskeligere å nå frem om butikken er utenlandsk. 

Anonymkode: 6b57d...498

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Å angre er ikke det samme som å reklamere. Se punkt 10 her for hva som gjelder ved reklamasjon.. 

Anonymkode: 6b57d...498

Sant, men siden denne butikken ikke respekterer reklamasjonsrett, men gjør seg vanskelige, er det mange i tråden som råder TS til å angre i stedet.

Anonymkode: 7ffee...ab6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...