Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser du verdien i dette bildet? Ville du betale 15.000 for det? Dersom ja, hva er det som gjør det verdt det for deg? 

Dette er kunst fra norske Maria Pasenau. Hun har lignende verker som varierer i pris opp mot 30.000 pr bilde.

IMG_0642.jpeg

Anonymkode: 81f26...ff5

AnonymBruker
Skrevet

Haha nei, ikke min smak i hvert fall 😄 

Anonymkode: 71138...9e1

• Liker 1
Skrevet

Ser bare ut som en barnetegning for meg, sorry. 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ser du verdien i dette bildet? Ville du betale 15.000 for det? Dersom ja, hva er det som gjør det verdt det for deg? 

Dette er kunst fra norske Maria Pasenau. Hun har lignende verker som varierer i pris opp mot 30.000 pr bilde.

IMG_0642.jpeg

Min nevø på 3 tegner bedre

Anonymkode: db8b3...e5a

• Liker 2
Gjest Refreng
Skrevet

Jeg må innrømme det tok noen sekunder der jeg lurte på hva pes var.

Man kan alltids bruke enkle linjer til å formidle komplekse tanker og følelser, men det bilde treffer ikke meg, for å si det sånn

Skrevet
Akiba skrev (12 minutter siden):

Ser bare ut som en barnetegning for meg, sorry. 

Som jo er mye av poenget... Kunst handler også om idé, konsept og tankene bak, ikke bare resultatet. Ville jeg betalt 15 000 for det? Nei, men det ville jeg gjort for svært lite - da skulle jeg virkelig elsket det umiddelbart - og hva jeg personlig (eller andre enkeltmennesker) ville hatt  på veggen har lite med kunstbegrepet å gjøre, det er ikke det man definerer kunst etter.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kommer an på kunsten og kunstneren, vel 😊

Finnes absolutt bra moderne kunst 😊

Men også veldig mye dritt og tull og pretensiøst tøys.

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ble nylig møtt med at man heller bør bruke penger på kunst, enn en dyr veske, her inne. 

Så noen er tydeligvis villig til det.

Men for meg vil aldri noe man bare skal se på være verdt 15 000.  

Anonymkode: d63f4...711

• Liker 1
Skrevet (endret)

Til moderne kunst å være, er dette nesten gratis, og jeg kan ikke forestille meg prisen om dette var signert Damien Hirst eller et annet mer kjent navn - her er et mesterverk som ble solgt for ikke mindre enn $120,000, og som til og med kan spises hvis man er sulten og nærbutikken er stengt: :ironi:

01-%252010492891h.jpg

Endret av - Brian
  • Nyttig 1
Skrevet
- Brian skrev (6 minutter siden):

Til moderne kunst å være, er dette nesten gratis, og jeg kan ikke forestille meg prisen om dette var signert Damien Hirst eller et annet mer kjent navn - her er et mesterverk som ble solgt for ikke mindre enn $120,000, og som til og med kan spises hvis man er sulten og nærbutikken er stengt:  :ironi:

01-%252010492891h.jpg

Slikt er bare forferdelig. I grenseland til svindel.:paff:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

15.000 for en barnetegning????! :ordlos:

Småtten fant en blå sprittusj og dekorerte veggen full med krusseduller og streker. Er det der kunst så har jeg et ekte kunstverk på veggen! :hoho:

Anonymkode: d97b8...15d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg ville ikke betalt 15.000 for det der. For min del hadde det hatt større verdi å hengt opp et bilde barnet mitt tegnet da hun gikk i barnehagen, om jeg først skulle hengt opp et bilde som så ut til å være tegnet/malt av et barn.

Men moderne kunst kan også være fint. 

Anonymkode: 59b92...7e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, - Brian said:

Til moderne kunst å være, er dette nesten gratis, og jeg kan ikke forestille meg prisen om dette var signert Damien Hirst eller et annet mer kjent navn - her er et mesterverk som ble solgt for ikke mindre enn $120,000, og som til og med kan spises hvis man er sulten og nærbutikken er stengt:

01-%252010492891h.jpg

Sant. Er mye ekstremt overpriset søppel av moderne kunstnere. Hirst har også en kjent utstoppet hai. Denne haien kostet 12 millioner dollar, som er ille nok i seg selv. Men problemet var at den var såpass dårlig utstoppet at den råtnet og måtte erstattes. 12 millioner dollar for en utstoppet hai også var det ikke engang gjort en god jobb med utstoppingen. 

Å eie en utstoppet hai er for øvrig kult nok det. Men man kan få en utstoppet hai til en promille av prisen og da kan man få gjort det av en som kan sakene sine. 

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Physical_Impossibility_of_Death_in_the_Mind_of_Someone_Living

Anonymkode: 15bfd...b12

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Om man tror bildet i HI er ille, høyner jeg med noe enda verre fra samme «kunstner»

https://qbg.no/shop/kunstner/maria-pasenau/vakkert-og-sorgelig

Det er en sluk i kjøkkenvasken med matrester i, og dette er visstnok verdt 16.000.

For all del, hun må legge hva hun vil ut for salg og folk må kjøpe hva de vil uten at jeg legger meg opp i det, men når Nasjonalgalleriet blar opp skattepenger for å kjøpe 6 verk av dette kaliberet blir jeg irritert.

Anonymkode: e6494...d30

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Om man tror bildet i HI er ille, høyner jeg med noe enda verre fra samme «kunstner»

https://qbg.no/shop/kunstner/maria-pasenau/vakkert-og-sorgelig

Det er en sluk i kjøkkenvasken med matrester i, og dette er visstnok verdt 16.000.

For all del, hun må legge hva hun vil ut for salg og folk må kjøpe hva de vil uten at jeg legger meg opp i det, men når Nasjonalgalleriet blar opp skattepenger for å kjøpe 6 verk av dette kaliberet blir jeg irritert.

Anonymkode: e6494...d30

Synes for øvrig at de ikke burde få kjøpe moderne kunst som ikke har vist seg å a stor betydning for norsk kultur. Kunst handler omtrent kun om å bygge merkenavn. Selve kunsten har lite verdi, det er navnet kunsten er signert med som er verdt noe. Derfor blir det tullete at det offentlige skal bruke mye penger på kunst.

Anonymkode: 15bfd...b12

• Liker 3
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

IMG_0642.jpeg

Hva er sammenhengen mellom barnetegning og kjønnssykdom? Handler dette om overgrep av barn?

Anonymkode: 8ca11...57f

• 5 uker senere...
Gjest Tycho Urke
Skrevet

Jeg tenker at det er grusomt.

AnonymBruker
Skrevet

I den rene konseptkunsten, der kunsten «er» ideen og ikke utførelsen eller de estetiske verdiene i det visuelle uttrykket, er det vanskelig å skille skitt fra kanel. Det kan virke som om mye konseptkunst (uten visuelle eller materielle kvaliteter) blir akseptert som kunst fordi en eller annen heksedoltor i «kunstmiljøet» utnevner det til kunst. Og slik blir konseptkunsten - på samme måten som aksjer - verdifull ikke fordi man selv synes den har kvalitet, men fordi man tror/forventer at andre (les:»de som har greie på kunst») synes det.

Anonymkode: f4a88...21b

• Nyttig 2
Skrevet

Maria Pasenau som har laget verket i HI er en av Norges beste kunstnere akkurat nå. Selv liker jeg fotografiene hennes best, spesielt selvportrettene. Hun er utrolig flink med farger og hun er veldig ærlig og sårbar. I sine verk kaster hun et blikk på ungdomskultur og livet som et menneske alene i et performativt samfunn. Det er i alle fall min tolkning. 

Jeg har ikke noe problemer med å sette verket i HI i en slags tolkning om at herpes, som er en skam og noe man vil skjule er noe som blottes på en ærlig og barnlig måte fordi vi er jo egentlig bare barn som har blitt voksne og vi driter oss ut gjennom hele livet, så hvorfor skamme seg. Det kan også representere sår fra et tidligere forhold (som det jo er), og at kunsteren føler seg skadet og liten (som man er etter et brudd).

Det handler ikke alltid om hva man ser i overflaten på kunsten men hva kunstneren ønsker å fortelle, hva kunsteren gjør satt i perspektiv til tidligere verk og hva man tolker ut av det selv. Man går ikke ut av KHIO uten å ha lært å lage kunst, liksom.

image.thumb.png.d1ba9d53ebbf4c321df4dd2a47358028.png

• Hjerte 2
Skrevet

Moderne kunst har blitt kritisert siden Marcel Duchamp begynte med readymades og stilte ut bideet sitt i 1917. Det engasjerer i alle fall!

Anonymkode: 683a5...371

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...