AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #1 Skrevet 7. juli 2023 Daglig så er det tråder om "Er dette kreft?", "Så redd for at jeg er alvorlig syk" osv osv. Hvor kommer dette fra? Kan ikke huske at det var sånn før i tiden. Det må da være utrolig slitsomt å ha sånne tanker, og tenke det verste om hver minste ting uansett hvor mye legen prøver å si at det ikke er noe alvorlig Selv dro jeg til legen med en kul i brystet for mange år siden fordi det er lurt å sjekke sånt, men jeg var aldri spesielt stressa for at det var noe annet enn vevskul, for det er som regel ikke verre enn som så. Og dere med denne overdrevne helseangsten, har dere vurdert å snakke med noen om hva dere føler? Tenker det ville roet dere litt ned, og kanskje unngått å bruke flere tusen av Norges penger på unødvendig mange sjekk hos legen Anonymkode: 5f775...8d4 5
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #2 Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Daglig så er det tråder om "Er dette kreft?", "Så redd for at jeg er alvorlig syk" osv osv. Hvor kommer dette fra? Kan ikke huske at det var sånn før i tiden. Det må da være utrolig slitsomt å ha sånne tanker, og tenke det verste om hver minste ting uansett hvor mye legen prøver å si at det ikke er noe alvorlig Selv dro jeg til legen med en kul i brystet for mange år siden fordi det er lurt å sjekke sånt, men jeg var aldri spesielt stressa for at det var noe annet enn vevskul, for det er som regel ikke verre enn som så. Og dere med denne overdrevne helseangsten, har dere vurdert å snakke med noen om hva dere føler? Tenker det ville roet dere litt ned, og kanskje unngått å bruke flere tusen av Norges penger på unødvendig mange sjekk hos legen Anonymkode: 5f775...8d4 Folk er mer opplyste i dag, og har mer kunnskap om sykdommer og symptomer, og googler når de kjenner på noe. Dr Google = kreft, så folk blir jo skremte. I tillegg er det ekstremt mange som lurer på hvilke diagnose de har og er opptatt av diagnosene sine her inne når det gjelder psykisk helse. Folk sitter på nettet å googler symptomer, og jeg tror mye av dette er roten til helseangst. Anonymkode: db452...558 3
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #3 Skrevet 7. juli 2023 Hva mener du med før i tiden? Folk har alltid hatt helseangst. At det finnes noen tråder her inne til en hver tid om dette sier jo ingenting om at dette er blitt et større problem med tiden Anonymkode: 10dab...fec 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #4 Skrevet 7. juli 2023 Det er nok ikke så mange med hypokondri, men de som har det har et stort behov for å kommunisere rundt redselen sin, ønsker bekreftelse, enten på at de er syk eller på at de ikke er syk, og lager veldig mange tråder hver. Anonymkode: ae338...cf8
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #5 Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva mener du med før i tiden? Folk har alltid hatt helseangst. At det finnes noen tråder her inne til en hver tid om dette sier jo ingenting om at dette er blitt et større problem med tiden Anonymkode: 10dab...fec Før i tiden som i for 3 år siden. Da var det faktisk ikke så mange tråder om det hver eneste dag Anonymkode: 5f775...8d4 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #6 Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Før i tiden som i for 3 år siden. Da var det faktisk ikke så mange tråder om det hver eneste dag Anonymkode: 5f775...8d4 Jo, det var jo det. Og lenge lenge før det også. I know. Jeg er en av de som skriver slike tråder og har gjort det i årevis. Anonymkode: 10dab...fec
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #7 Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jo, det var jo det. Og lenge lenge før det også. I know. Jeg er en av de som skriver slike tråder og har gjort det i årevis. Anonymkode: 10dab...fec Jeg har vært her i 13 år, og har aldri opplevd at det har vært så mye som nå, men det er i grunn ikke så viktig. Spørsmålet mitt står uansett Anonymkode: 5f775...8d4 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #8 Skrevet 7. juli 2023 Det er media som presser fram dette og skaper helseangst. Masse saker som «hadde prikk på nesa, var alvorlig syk». Anonymkode: d4bb4...577 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #9 Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er media som presser fram dette og skaper helseangst. Masse saker som «hadde prikk på nesa, var alvorlig syk». Anonymkode: d4bb4...577 Men folk må da vel kunne klare å skille fra hva som står i media, som i grunn er svært usannsynlig at skal skje med så mange andre, og egen helse Anonymkode: 5f775...8d4 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #10 Skrevet 7. juli 2023 Ja, jeg er enig. Er nok noen her som sliter med helseangst. Håper de får den hjelpen de trenger, det virker utrolig slitsomt å hele tiden tro man skal dø av noe. Eller har den og den sykdommen Anonymkode: adee8...1af
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #11 Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det må da være utrolig slitsomt å ha sånne tanker, og tenke det verste om hver minste ting uansett hvor mye legen prøver å si at det ikke er noe alvorlig Helseangst er en sykdom. Hva er poenget med denne tråden? Anonymkode: ab5d6...e84
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #12 Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Helseangst er en sykdom. Hva er poenget med denne tråden? Anonymkode: ab5d6...e84 Du kan vel bare gå hvis du ikke er interessert i tråden? Og jeg vet at det er en angstsykdom, derav siste spørsmål i HI til mennesker med dette Anonymkode: 5f775...8d4 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #13 Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du kan vel bare gå hvis du ikke er interessert i tråden? Og jeg vet at det er en angstsykdom, derav siste spørsmål i HI til mennesker med dette Anonymkode: 5f775...8d4 Jeg er interessert i hvorfor du lager denne tråden, og jeg ble bare enda mer undrende når du sier at du faktisk vet at det er en sykdom og likevel skriver ting som «Og dere med denne overdrevne helseangsten, har dere vurdert å snakke med noen om hva dere føler? Tenker det ville roet dere litt ned, og kanskje unngått å bruke flere tusen av Norges penger på unødvendig mange sjekk hos legen» Anonymkode: ab5d6...e84
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #14 Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er interessert i hvorfor du lager denne tråden, og jeg ble bare enda mer undrende når du sier at du faktisk vet at det er en sykdom og likevel skriver ting som «Og dere med denne overdrevne helseangsten, har dere vurdert å snakke med noen om hva dere føler? Tenker det ville roet dere litt ned, og kanskje unngått å bruke flere tusen av Norges penger på unødvendig mange sjekk hos legen» Anonymkode: ab5d6...e84 Første setning der er det første man gjør når man har en angstsykdom. Man må faktisk til lege for å snakke om det og deretter bli henvist videre. Det vil hjelpe pasienten og det vil hjelpe Norge. Noen flere spørsmål? Anonymkode: 5f775...8d4 1 3
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #15 Skrevet 7. juli 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg har vært her i 13 år, og har aldri opplevd at det har vært så mye som nå, men det er i grunn ikke så viktig. Spørsmålet mitt står uansett Anonymkode: 5f775...8d4 Jeg er enig i at det er mye nå, men som jeg nevnte i innlegg nr. 4, det blir feil å anta at det gjelder mange mennesker bare fordi det er mange tråder. Det er nok heller noen få mennesker som får litt oppheng på KG i dårlige perioder og skriver mange tråder hver. Man ser det på skrivemåte og tema som går igjen at det er mye de samme, få personene som skriver. Anonymkode: ae338...cf8
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #16 Skrevet 7. juli 2023 Jeg er en av dem. En periodehypokonder. Jeg skylder ikke på media, men når jeg er i en dårlig periode hjelper det ikke med alle oppslagene. Jeg lar meg påvirke. Det er slitsomt å ha det sånn, og jeg skjønner selv at jeg ikke tenker rasjonelt. Derfor kan jeg stille spørsmål her, og får mange ganger bekreftet at det jeg tenker ikke er rasjonelt og da trenger jeg ikke løpe til lege. Også går det over, for nå. Jeg ser på meg selv som ganske oppegående og reflektert, så jeg googler ikke lenger fysiske sykdommer, men heller søker informasjon om helseangst. Jeg har også vært i kognitiv terapi- Det hjelper mye. I dårlige perioder tar jeg opp kunnskapen og repeterer. Men det å få en type bekreftelse, anonymt, fra vanlige folk blir nesten litt som ocd. Jeg skjønner at det ikke er lurt, og at det bare vil fore angsten mer neste gang, men jeg klarer ikke å la det være. Så poster jeg, blir beroliget, og drar opp tråden hvis jeg begynner å tvile. Jeg tror også det er mer hypokondri nå enn før, uten at jeg vet hvorfor det er sånn. Jeg er sjelden hos lege, i frykt for ventetid og resultater. Også vet jeg kanskje i bunn at jeg egentlig ikke feiler noe fysisk. Jeg øver meg på å leve mens jeg lever, og ikke leve i frykt for å dø. Så bortkastet. Jeg er frisk til det motsatte er bevist. Anonymkode: dab74...4fb
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #17 Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Første setning der er det første man gjør når man har en angstsykdom. Man må faktisk til lege for å snakke om det og deretter bli henvist videre. Det vil hjelpe pasienten og det vil hjelpe Norge. Noen flere spørsmål? Anonymkode: 5f775...8d4 Ja Hvorfor spør du «Hvor kommer dette fra?» når du sier at du skjønner det er en sykdom? Anonymkode: ab5d6...e84
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #18 Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja Hvorfor spør du «Hvor kommer dette fra?» når du sier at du skjønner det er en sykdom? Anonymkode: ab5d6...e84 Jeg skal prøve å gjenta meg litt saktere: Hvor komme det fra at folk i økende grad har denne angstsykdommen? Anonymkode: 5f775...8d4 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #19 Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men folk må da vel kunne klare å skille fra hva som står i media, som i grunn er svært usannsynlig at skal skje med så mange andre, og egen helse Anonymkode: 5f775...8d4 Nei ikke alltid, hjernen er kjempe påvirkelig. Anonymkode: 6680c...45d
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #20 Skrevet 7. juli 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Nei ikke alltid, hjernen er kjempe påvirkelig. Anonymkode: 6680c...45d Ja, ikke sant, og når tanken først har slått ned og redselen og adrenalinet strømmer på blir det mer og mer vanskelig å tenke rasjonelt. Anonymkode: ae338...cf8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå