Gå til innhold

Sykemelding i utlandet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar. Legevakten ringte jeg i går kveld for å forsikre meg om at det ikke var noe jeg burde få sjekket asap og nettopp fordi vi skulle reise i dag. Jeg spurte ikke etter sykemelding der. Legen hadde ikke noe ledig i dag tidlig og jeg har derfor sendt henne en forespørsel på pasientsky. 

Jeg er ikke ute etter sykepenger, men å flytte ferien min (hvis ryggen er like dårlig neste uke).

Vi har bestemt oss for å reise så nå er vi på vei forhåpentligvis blir jeg bedre i løpet av helga og kan nyte ferien med familien min! 😊

Anonymkode: 83981...da8

Når du ber om sykemelding for å flytte ferien er det det du ber om. Hva tenker du dagene du er sykemeldt ellers skal betales?

Anonymkode: 469ee...5c4

• Liker 1
Skrevet

Men kan du ikke prøve da....ta heller litt paracetamol og etc. varmeputer etc. Og når du kommer ned ligger du en dag og slapper av 

Dumt å gjøre så mye styr om du skal utsette reuse for 8 personer for du kanskje får mer vondt. Kanskje du blir bedre om 2 dager. Pluss om du har vondt tror jeg det kan bli verre om du bare ligger...da vil du stivne 

Skrevet

Merkelig å kalle det pose og sekk. Vil Hvis ryggen ikke blir bedre får jeg lite ut av ferien, spesielt om ryggen blir verre. Om vi avlyser er det kun jeg som evt får igjen denne uka igjen, altså går det utover resten av familien min og kun jeg og min yngste sønn som kan ta en uke sammen senere.

Hvis vi avlyser ferien går dette ut over 7 andre personer (4 av dem barn). Hvis hele familien min kunne flyttet ferien (og vi fikk tilbake pengene for huset, bilene, båtbilletter ++) hadde det vært noe annet. Det får vi jo ikke fordi én i reisefølget har skadet ryggen.

Her antar jeg det dreier seg om to familier. Din sykdom angår ikke den andre familien, og dersom du blir syk får ikke de noe igjen på sin forsikring. De kan fortsatt reise uten dere.

Du har valget om å sykmeldes eller reise på ferie.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Merkelig å kalle det pose og sekk. Vil Hvis ryggen ikke blir bedre får jeg lite ut av ferien, spesielt om ryggen blir verre. Om vi avlyser er det kun jeg som evt får igjen denne uka igjen, altså går det utover resten av familien min og kun jeg og min yngste sønn som kan ta en uke sammen senere.

Hvis vi avlyser ferien går dette ut over 7 andre personer (4 av dem barn). Hvis hele familien min kunne flyttet ferien (og vi fikk tilbake pengene for huset, bilene, båtbilletter ++) hadde det vært noe annet. Det får vi jo ikke fordi én i reisefølget har skadet ryggen.

Dersom en i reisefølget blir syk og ikke kan reise kan hele følget avbestille og få dekket av reiseforsikring.  Det forutsetter da at det er et reisefølge, felles båtbillett, felles husbestilling osv . Er det flere familier som reiser sammen, men bestiller hver for seg, er det bare den sykes familie som dekkes.

Anonymkode: a766a...21f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

du må søke til nav om å reise før du drar om du er sykemeldt.. 

Utenlandsreise ved sykmelding: Pasientinformasjon - Helsedirektoratet

Anonymkode: 96f5d...063

det betyr at om du blir sykemeldt under reise får du ikke nødvendigvis de dagene tilbake som ferie. Samtidig må du gi arbeidsgiver beskjed asap og dersom du har vært borte fra jobb de siste 16 dager før ferien osv kompliserer det saken videre 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Helt feil. Jeg var utbrent (langtidssykemeldt) og snakket med både fastlege og nav om at det var greit at jeg tok med barna mine (som måtte ha ferie) på hytta til mine foreldre - i Sverige. Der fikk jeg best avlastning med barna, og trengte ikke lage middag eller organisere aktiviteter for ungene.

Men dette bør du snakke med legen om her hjemme. Hvorfor ringte du ikke fastlegen i dag tidlig og fikk hastetime? Legevakten er svært restriktive med å skrive ut sykemeldinger til pasienter de ikke kjenner. Ryggen din haster heller ikke så mye at det er riktig å bruke legevakt til den, hvis man ser bort fra at du har planlagt ferie, selvfølgelig.

Reiseforsikring refunderer reiseutgifter og kan hjelpe med hjemreise ved akutt og alvorlig sykdom. Reiseforsikring deler ikke ut sykepenger.

Anonymkode: 913e7...0d9

Det er noe annet.

Jeg har også vært under behandling i utlandet. Og fikk da attest fra Norsk lege på at utenlandsopphold var nødvendig, og fikk med det sykepenger. 

Anonymkode: 96659...2ed

AnonymBruker
Skrevet

Man må ikke søke for å reise innenfor EØS. Men du må forsikre deg om at du ikke har noen avtalte aktiviteter i perioden (med arbeidsgiver og NAV). I tillegg er jo dette i ag-perioden, de første 16 dagene? Da er det ag som betaler. Det er jo ikke sikkert at de godtar en sykmelding hvor de vet at du har reist til utlandet.

Anonymkode: 8f11d...e85

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

du må søke til nav om å reise før du drar om du er sykemeldt.. 

Utenlandsreise ved sykmelding: Pasientinformasjon - Helsedirektoratet

Uten å kunne regelverket vil jeg tro slike søknader bare godkjennes ved langtidssykemeldinger. Da er det ofte fint for den sykes helse å komme seg bort. I TS tilfelle vil nok ikke nav heller ha tid til å behandle søknaden.

• Liker 1
Skrevet

Ts...når skal dere reise?

AnonymBruker
Skrevet
Just now, Brunello said:

Uten å kunne regelverket vil jeg tro slike søknader bare godkjennes ved langtidssykemeldinger. Da er det ofte fint for den sykes helse å komme seg bort. I TS tilfelle vil nok ikke nav heller ha tid til å behandle søknaden.

Du har ikke lest det du linker til. Man må søke for å beholde penger UTENFOR EØS. Her er en bedre lenke:

https://www.nav.no/sykepenger#reise

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dersom en i reisefølget blir syk og ikke kan reise kan hele følget avbestille og få dekket av reiseforsikring.  Det forutsetter da at det er et reisefølge, felles båtbillett, felles husbestilling osv . Er det flere familier som reiser sammen, men bestiller hver for seg, er det bare den sykes familie som dekkes.

Dette tror jeg ikke gjelder over alt. Den andre familien kan fint reise. De får jo ikke utsatt sin ferie hos sin arbeidsgiver. Ts får dekket sin families tap.

Et annet moment som må tas med er jo at ts mann nødvendig vis ikke kan ta ferie på et annet tidspunkt. Han er ikke syk.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har ikke lest det du linker til. Man må søke for å beholde penger UTENFOR EØS. Her er en bedre lenke:

https://www.nav.no/sykepenger#reise

Jeg har ikke linket til noe. Jeg skriver bare at søknader trolig ikke innvilges når man er korttidssyk.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Sofakona said:

Ts...når skal dere reise?

5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg reiser på ferie i dag,

Anonymkode: ad964...40d

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Anonymkode: ad964...40d

Idag..ja da sliter du litt. Ta med paragibforte, paracetamol og varme puter. Og prøv å ta det med ro

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er ikke ute etter sykepenger, men å flytte ferien min (hvis ryggen er like dårlig neste uke).

Å flytte ferien vil si å avlyse den, her pga sykdom, og så heller avvikle den senere. Du ønsker å reise på ferie som planlagt og i tillegg få ta den igjen senere - det er ikke sånn systemet fungerer. Det er som å klage på maten fordi den ikke levde opp til forventningene, etter å ha spist den opp.

Anonymkode: d8ced...dae

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi er to familier som reiser og har bestilt alt sammen (hus, leid biler og båtbillett sammen) om vi ikke hadde dratt, hadde ikke de hatt råd til å reise alene,  regner ikke med forsikringen hadde betalt for halve huset når bookinge uansett ble brukt så enten måtte vi avlyst (om det i det hele tatt hadde vært mulig) eller de måtte betalt for huset alene . Bil-logistikken gjorde at de hadde måtte avlyst om vi ikke reiste uansett. Siden jeg ammer kunne ikke mannen min reist alene med barna og siden jeg ikke klarer å løfte opp minstemann kunne ikke jeg blitt igjen med ham.

Brunello skrev (4 timer siden):

Her antar jeg det dreier seg om to familier. Din sykdom angår ikke den andre familien, og dersom du blir syk får ikke de noe igjen på sin forsikring. De kan fortsatt reise uten dere.

Du har valget om å sykmeldes eller reise på ferie.

Se svar over. De måtte avlyste denne turen om vi avlyste. De kunne selvsagt gjort noe annet.

Sofakona skrev (4 timer siden):

Men kan du ikke prøve da....ta heller litt paracetamol og etc. varmeputer etc. Og når du kommer ned ligger du en dag og slapper av 

Dumt å gjøre så mye styr om du skal utsette reuse for 8 personer for du kanskje får mer vondt. Kanskje du blir bedre om 2 dager. Pluss om du har vondt tror jeg det kan bli verre om du bare ligger...da vil du stivne 

Jo, det er det jeg har gjort 😊

Mente egentlig ikke å lage så sort sak av det, men ble stressa over å være så dårlig dagen før teis, har aldri hatt sånne smertet ryggen før. Så var det så mange som var kritiske at jeg følte jeg måtte forklare litt nøyere hva som ville skje om vi valgte å avlyse. Jeg er glad vi valgte å reise, selv om jeg for øyeblikket ligger rett ut 😅 Satser på bedring i løpet av noen dager.

Takk til alle som har svart (i hvert fall de som har svart saklig 😅). Jeg har reist på tur og satser på bedring i løpet av helgen. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Vi er to familier som reiser og har bestilt alt sammen (hus, leid biler og båtbillett sammen) om vi ikke hadde dratt, hadde ikke de hatt råd til å reise alene,  regner ikke med forsikringen hadde betalt for halve huset når bookinge uansett ble brukt så enten måtte vi avlyst (om det i det hele tatt hadde vært mulig) eller de måtte betalt for huset alene . Bil-logistikken gjorde at de hadde måtte avlyst om vi ikke reiste uansett. Siden jeg ammer kunne ikke mannen min reist alene med barna og siden jeg ikke klarer å løfte opp minstemann kunne ikke jeg blitt igjen med ham.

Se svar over. De måtte avlyste denne turen om vi avlyste. De kunne selvsagt gjort noe annet.

Jo, det er det jeg har gjort 😊

Mente egentlig ikke å lage så sort sak av det, men ble stressa over å være så dårlig dagen før teis, har aldri hatt sånne smertet ryggen før. Så var det så mange som var kritiske at jeg følte jeg måtte forklare litt nøyere hva som ville skje om vi valgte å avlyse. Jeg er glad vi valgte å reise, selv om jeg for øyeblikket ligger rett ut 😅 Satser på bedring i løpet av noen dager.

Takk til alle som har svart (i hvert fall de som har svart saklig 😅). Jeg har reist på tur og satser på bedring i løpet av helgen. 

De hadde jo hatt råd. Dere betaler deres del og får denne refundert av forsikringen grunner sykdom.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Som jeg skriver ønsker jeg i så fall å få utsatt ferien min da jeg ikke vil kunne gjøre noe som helst i formen jeg er i nå.

Jeg tenker man er i form til å reise, og da er man ikke i form for å få ferien utsatt. Du skriver du vil ikke kunne gjøre noe som helst i formen du er i, men du reiser jo. Det er å gjøre noe. Om du ble hjemme i sofaen utslått, hadde det vært noe annet. Jeg ser du velger å reise likevel, håper du føler seg bedre snart og nyter ferien! 

Anonymkode: 5c7b3...16a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (52 minutter siden):

De hadde jo hatt råd. Dere betaler deres del og får denne refundert av forsikringen grunner sykdom.

Får man refundert for hele familien, da? 

Vi har uansett bil-logistikk som ikke går opp om vi ikke blir med. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...