Gå til innhold

Sykemelding i utlandet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg reiser på ferie i dag, men siden i går har jeg hatt veldig vondt i korsryggen så det er smertefullt å sette meg ned (og å sitte), klarer ikke løfte opp sønnen min på 10 måneder og det er generelt å få gjort noe.

Ringte legevakten i går, men da jeg ikke har andre symptomer trengte jeg ikke komme inn og de mente jeg bare skal vente det ut.

Hvis jeg ender opp med å ha vondt hele uka vi er på ferie ønsker jeg å få sykemelding sånn at jeg kan ta ut ferie med sønnen min igjen når jeg faktisk kan være sammen med ham. 

Mener å ha hørt at man må gå til lege så fort som mulig og at man ikke kan få tilbakelevert sykemelding, må med andre ord kontakte lege i Danmark, men er det de som skriver ut sykemelding eller kam de bare undersøke meg og bekrefte at jeg faktisk er syk? Noen som vet hvordan det fungerer? Rekker ikke dra innom legen min før vi reiser.

Anonymkode: 83981...da8

AnonymBruker
Skrevet

Du har hvertfall ikke rett på sykepenger når du reiser utenlands under sykemeldingen 

Anonymkode: f0769...f9d

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du har hvertfall ikke rett på sykepenger når du reiser utenlands under sykemeldingen 

Som jeg skriver ønsker jeg i så fall å få utsatt ferien min da jeg ikke vil kunne gjøre noe som helst i formen jeg er i nå.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg reiser på ferie i dag, men siden i går har jeg hatt veldig vondt i korsryggen så det er smertefullt å sette meg ned (og å sitte), klarer ikke løfte opp sønnen min på 10 måneder og det er generelt å få gjort noe.

Ringte legevakten i går, men da jeg ikke har andre symptomer trengte jeg ikke komme inn og de mente jeg bare skal vente det ut.

Hvis jeg ender opp med å ha vondt hele uka vi er på ferie ønsker jeg å få sykemelding sånn at jeg kan ta ut ferie med sønnen min igjen når jeg faktisk kan være sammen med ham. 

Mener å ha hørt at man må gå til lege så fort som mulig og at man ikke kan få tilbakelevert sykemelding, må med andre ord kontakte lege i Danmark, men er det de som skriver ut sykemelding eller kam de bare undersøke meg og bekrefte at jeg faktisk er syk? Noen som vet hvordan det fungerer? Rekker ikke dra innom legen min før vi reiser.

Har Googlet meg frem til at jeg må få en legeerklæring så da er mitt neste spørsmål:

Noen som vet om man bare kan bestille time hos en hvilken som helst lege eller om man må på legevakt i Danmark? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Som jeg skriver ønsker jeg i så fall å få utsatt ferien min da jeg ikke vil kunne gjøre noe som helst i formen jeg er i nå.

Du klarer å reise til Danmark og da er kriteriene for sykemelding nok ikke til stede, er jeg redd.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men du får ikke utsatt ferien hvis du ikke oppfyller kriteriene for å få sykemelding.

Anonymkode: c87f6...eb2

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Du får ikke sykelønn når du er i utlandet. Hvis du skal ha tilbake ferie for denne uka må du ta ulønnet permisjon og så ferie senere. Alternativet er å bli hjemme og se om du blir så dårlig at du har krav på sykemelding.

Anonymkode: 469ee...5c4

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du drar til lege i Danmark og får bekreftelse på sykdom kan du få igjen på reiseforsikringen. Men da må skaden ha skjedd mens du var i Danmark, ikke før du reiste 

Anonymkode: 74ee7...a4f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du får ikke sykelønn når du er i utlandet. Hvis du skal ha tilbake ferie for denne uka må du ta ulønnet permisjon og så ferie senere. Alternativet er å bli hjemme og se om du blir så dårlig at du har krav på sykemelding.

Hvis du drar til lege i Danmark og får bekreftelse på sykdom kan du få igjen på reiseforsikringen. Men da må skaden ha skjedd mens du var i Danmark, ikke før du reiste 

Anonymkode: 74ee7...a4f

Da må reglene ha blitt endret de siste 10 årene.

Da jeg reiste til Spania med familien min og ble min bror og mor syke før vi skulle reise æ. De drotil lege og fikk sykemelding eller bekreftelse på at de var syke (influensa eller forkjølelse). Tror faktisk da de fikk pengene tilbake fordi de ble sengeliggende, men det var nok gjennom forsikring. De var syke før vi reiste.

Kjenner andre som har fått ferien "tilbake" fordi de var syke, men husker ikke hvordan de løste det. 

Problemet mitt nå er at enten må vi avlyse hele ferie med 8 stykker fordi jeg har vondt i ryggen. Kan jo bli bra til i morgen, men kan også bli verre. Jeg klarer reisen, men kan ikke løfte sønnen min, bade, sitte ordentlig. Hadde jeg ikke hatt ferie kunne jeg ikke gått på jobb sånn jeg er nå. 

Alt jeg vet er at man bør oppsøke lege så tidlig som mulig, hjelper ikke å komme siste dag i ferien.

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du ble syk før du reiser og enda reiser så kan du da ikke kreve sykemelding. 

Nå varer oftest hekseskudd ett par dager, så får håpe det gjelder din også.

Anonymkode: db389...f47

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Man får ikke både i pose og sekk. Enten er du  for syk til å dra på ferie, da får du sykemelding og kan ta igjen ferien senere, eller så velger du å reise i den formen du er, og da avvikler du jo faktisk ferien og kan ikke forvente å få dobbel ferie bare fordi du gjerne ville være i bedre form på turen.

Anonymkode: d8ced...dae

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Helt feil. Jeg var utbrent (langtidssykemeldt) og snakket med både fastlege og nav om at det var greit at jeg tok med barna mine (som måtte ha ferie) på hytta til mine foreldre - i Sverige. Der fikk jeg best avlastning med barna, og trengte ikke lage middag eller organisere aktiviteter for ungene.

Men dette bør du snakke med legen om her hjemme. Hvorfor ringte du ikke fastlegen i dag tidlig og fikk hastetime? Legevakten er svært restriktive med å skrive ut sykemeldinger til pasienter de ikke kjenner. Ryggen din haster heller ikke så mye at det er riktig å bruke legevakt til den, hvis man ser bort fra at du har planlagt ferie, selvfølgelig.

Reiseforsikring refunderer reiseutgifter og kan hjelpe med hjemreise ved akutt og alvorlig sykdom. Reiseforsikring deler ikke ut sykepenger.

Anonymkode: 913e7...0d9

Skrevet

Du kan ikke feriere utenfor EØS. Du kan fint ta en tur til Danmark som sykmeldt.

Jeg hadde nok prøvd meg på edialog med fastlege. Du trenger ikke skrive at du skal på tur, men beskriver bare symptomene.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Man får ikke både i pose og sekk. Enten er du  for syk til å dra på ferie, da får du sykemelding og kan ta igjen ferien senere, eller så velger du å reise i den formen du er, og da avvikler du jo faktisk ferien og kan ikke forvente å få dobbel ferie bare fordi du gjerne ville være i bedre form på turen.

Anonymkode: d8ced...dae

Merkelig å kalle det pose og sekk. Vil Hvis ryggen ikke blir bedre får jeg lite ut av ferien, spesielt om ryggen blir verre. Om vi avlyser er det kun jeg som evt får igjen denne uka igjen, altså går det utover resten av familien min og kun jeg og min yngste sønn som kan ta en uke sammen senere.

Hvis vi avlyser ferien går dette ut over 7 andre personer (4 av dem barn). Hvis hele familien min kunne flyttet ferien (og vi fikk tilbake pengene for huset, bilene, båtbilletter ++) hadde det vært noe annet. Det får vi jo ikke fordi én i reisefølget har skadet ryggen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jo, det har du.

Anonymkode: 63328...bb3

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helt feil. Jeg var utbrent (langtidssykemeldt) og snakket med både fastlege og nav om at det var greit at jeg tok med barna mine (som måtte ha ferie) på hytta til mine foreldre - i Sverige. Der fikk jeg best avlastning med barna, og trengte ikke lage middag eller organisere aktiviteter for ungene.

Men dette bør du snakke med legen om her hjemme. Hvorfor ringte du ikke fastlegen i dag tidlig og fikk hastetime? Legevakten er svært restriktive med å skrive ut sykemeldinger til pasienter de ikke kjenner. Ryggen din haster heller ikke så mye at det er riktig å bruke legevakt til den, hvis man ser bort fra at du har planlagt ferie, selvfølgelig.

Reiseforsikring refunderer reiseutgifter og kan hjelpe med hjemreise ved akutt og alvorlig sykdom. Reiseforsikring deler ikke ut sykepenger.

Det er noe annet. Det kan innvilges utenlandsreise for langtidssykemeldte, TS beskriver en helt annen situasjon.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Legevakten ringte jeg i går kveld for å forsikre meg om at det ikke var noe jeg burde få sjekket asap og nettopp fordi vi skulle reise i dag. Jeg spurte ikke etter sykemelding der. Legen hadde ikke noe ledig i dag tidlig og jeg har derfor sendt henne en forespørsel på pasientsky. 

Jeg er ikke ute etter sykepenger, men å flytte ferien min (hvis ryggen er like dårlig neste uke).

Vi har bestemt oss for å reise så nå er vi på vei forhåpentligvis blir jeg bedre i løpet av helga og kan nyte ferien med familien min! 😊

AnonymBruker
Skrevet

Ta deg en tur til kiropraktor eller fysioterapeut, så er nok ferien reddet. 

Anonymkode: 86ea9...a5a

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ta deg en tur til kiropraktor eller fysioterapeut, så er nok ferien reddet. 

Anonymkode: 86ea9...a5a

Enig i dette.

For øvrig så vil du nok ikke få utsatt ferien din pga dette. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jo, det har du.

Anonymkode: 63328...bb3

Nei.

Screenshot_20230707_115145_Samsung Internet.jpg

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...