Gå til innhold

Resturanter som ikke tar betaling i kontanter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bare lurer. Spurte om å betale i kontanter i dag på en restaurant, og de tok visst ikke i mot betaling i kontanter. Gjorde de oppmerksom på at de er pliktig til det men de nektet likevel. Hvorfor? Ingen kan nekte å ta i mot betaling av norske korner til tross for at det er kontanter?

Anonymkode: 891fc...df8

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt utvannet det regelverket der 

AnonymBruker
Skrevet

Ingen følger regler og lover lenger. Menneskerettighetene er 0 verdt.. det så vi under p(l)andemien.

Anonymkode: 8d9f8...612

• Liker 2
Skrevet

Er en annen tråd her om akkurat det samme. 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ingen følger regler og lover lenger. Menneskerettighetene er 0 verdt.. det så vi under p(l)andemien.

Anonymkode: 8d9f8...612

Du er gal og må ut og røre gress. 

Ts, du kunne insistert på å betale kontant men du kunne ikke krevd å få vekslepenger tilbake, så er det da ønskelig? Kontanter er tvunget betalingsmiddel men det fungerer ikke alltid i praksis. Hvordan betaler man med kontanter til en nettbutikk for eksempel. Utdatert og dum lov, det burde være nok med to eller flere betalingsmetoder (vipps og kort).

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg bare lurer. Spurte om å betale i kontanter i dag på en restaurant, og de tok visst ikke i mot betaling i kontanter. Gjorde de oppmerksom på at de er pliktig til det men de nektet likevel. Hvorfor? Ingen kan nekte å ta i mot betaling av norske korner til tross for at det er kontanter?

Anonymkode: 891fc...df8

Du har rett i at de er pliktig til og ta imot kontanter dessverre , selvom det er håpløst ekstraarbeid for dem. De er ikke pliktige og ha veksel til deg, men du hadde kanskje akkurat? 

Anonymkode: aadd2...7cc

Skrevet

Fikk du ikke nok svar i forrige tråd?

AnonymBruker
Skrevet

Kontanter er tvunget betalingsmiddel, men det er noen firmaer som bare driter i det. Hvis de krever betaling på forhånd kommer du neppe noen vei med å klage, da blir du i praksis avvist som kunde hvis du ikke vil betale med kort. Men hvis du har spist på restauranten, og de nekter å ta imot kontanter når regningen skal gjøres opp, er det i prinsippet restaurantens problem. Da må de enten la deg gå uten å betale eller gi deg en giro e.l. så du kan gjøre opp i ettertid.

Anonymkode: 3945b...ee0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men... hvorfor må du betale med kontanter? Er jo nesten ingen som bruker det mer. Kan du ikke bare sette inn penga på kontoen din? Man får jo gjort det i mange minibanker. 

Anonymkode: 16477...3e5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men... hvorfor må du betale med kontanter? Er jo nesten ingen som bruker det mer. Kan du ikke bare sette inn penga på kontoen din? Man får jo gjort det i mange minibanker. 

Om du er så heldig å bo i en by med minibank så. 

Anonymkode: b7052...467

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om du er så heldig å bo i en by med minibank så. 

Anonymkode: b7052...467

Jeg bor ikke i en by, bor på et tettsted og det er flere minibanker her. Er sikkert en i noenlunde nærhet av deg. Men hvorfor har du kontanter i utgangspunktet? Jeg har aldri kontanter, ikke hatt det på mange år. 

AnonymBruker
Skrevet

Dem sitt problem om de ikke ville tatt imot pengene mine, da ville jeg bare gått etter måltidet. De kunne jo prøvd å ringt politiet, hadde ikke kommet langt med det når jeg har penger, og har tilbydt de penger 

Anonymkode: 31379...d5e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Dem sitt problem om de ikke ville tatt imot pengene mine, da ville jeg bare gått etter måltidet. De kunne jo prøvd å ringt politiet, hadde ikke kommet langt med det når jeg har penger, og har tilbydt de penger 

Anonymkode: 31379...d5e

Det vesentlig er vel om du krevde veksel. Om du hadde akkurat riktig sum, eller var villig til og betale ekstra kunne politiet pålagt restauranten og ta imot kontantene dine ja. 

Anonymkode: aadd2...7cc

AnonymBruker
Skrevet

Det har skjedd meg et par ganger. Da dokumenterer jeg å ha tilbudt dem kontanter, så går jeg. Går ikke på samme Fink-eide høl i fremtiden heller. 

Anonymkode: b2e78...423

AnonymBruker
Skrevet

De eneste jeg har fått betalt kontanter til er taxi, dagligvarebutikk og en deli deluca kiosk. thats it. Andre steder sier nei.

Anonymkode: 3f82c...9df

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det har skjedd meg et par ganger. Da dokumenterer jeg å ha tilbudt dem kontanter, så går jeg. Går ikke på samme Fink-eide høl i fremtiden heller. 

Anonymkode: b2e78...423

Skal du holde på sånn resten av livet? Verden er stadig i endring, heng med

Anonymkode: 04034...13c

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Man er pålagt ved lov å kunne ta imot betaling kontant.

Anonymkode: bc4bb...504

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

De eneste jeg har fått betalt kontanter til er taxi, dagligvarebutikk og en deli deluca kiosk. thats it. Andre steder sier nei.

Bruker kontanter hele tiden, svært sjeldent det er et problem. Senest i dag på KID, Normal og Vinmonopolet.

Anonymkode: b9c44...af8

AnonymBruker
Skrevet

Ser noen steder at bedriftene opplyser om at det er kontantløst slik at kundene får beskjed på forhånd at det ikke går å betale kontanter. Vet ikke om det er innafor men...

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skal du holde på sånn resten av livet? Verden er stadig i endring, heng med

Anonymkode: 04034...13c

da burde man begynne endringen på rett sted. I lovverket. Frem til det er endret der, er kontanter en del av hverdagen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...