Gå til innhold

Er dette normalt? Jente 4 år.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan barnehagen ta ulike språktester? Jobber selv i barnehage, har en spesialpedagog i barnehagen som tar språktester som kartlegger ordforråd, språkforståelse og uttale. 
Kan barnet herme/imitere?

Anonymkode: a2c09...f33

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva var det med de barna der du jobbet? Samme som jeg beskriver? Er det barnehage du jobber i? Noen har også sagt at det ikke er autisme siden hun vinker og peker men jeg vet ikke. Hva tror du? 

Anonymkode: 708d7...df9

Jeg har og mine bekymringer for min 4 åring, han får ppd oppfølging fra PPT vedrørende språk. 

Han snakker nok mer hjemme enn i bhg, men sliter med kontakten med andre barn, mye sinne/anfall, men mye blikkontakt og søker kontakt med voksne - derfor mener bhg det ikke er autisme. 

Jeg har dog jobbet med autister i mange år, flere av disse har hatt god øyekontakt, pekt og søkt kroppskontakt, til tross for at ved de klassiske symptomene ved autisme så gjør de ikke dette. Jeg syns det er rart at bhg og helsestasjonen ikke har reagert på det du beskriver.

Anonymkode: faff8...c17

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Broren min er på autismespekteret, men høytfungerende. Han var lenger fremme enn dette ved 4 år. Det husker jeg selv, siden han er 10 år yngre enn meg. Har selv en 6 åring som hadde lite og få setninger ved 2 år. Allerede da fikk jeg beskjed om at vi måtte følge litt med på språket, selv om han var langt fremme på språkforståelse og det meste annet. De var ikke så bekymret at noen instanser ble koblet inn,men fulgte litt ekstra med. Derfor er det veldig overraskende at ingen har koblet på PPT i dette tilfellet. Min egen erfaring med barn tilsier også at dette kan tyde på at hun skulle hatt en diagnose av noe slag. Du bør KREVE utredning. 

Anonymkode: 1aa4c...f77

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er jo som tatt ut av autisme håndboken dette. Hva sier barnehagen har ikke de pratet om at en henvisning videre er en god ide?

Anonymkode: b5923...031

AnonymBruker
Skrevet

Synes barnehagen at hun ligger langt etter? Dette er absolutt autismesymptomer. Men det kan alle ha. Men har man så mye at det er et stort problem, så kan man kvalifisere til en diagnose. Jeg har to barn med autisme (Asperger) og de kan både vinke og peke og ha øyekontakt.

Anonymkode: d3f82...09d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.7.2023 den 23.56):

Synes barnehagen at hun ligger langt etter? Dette er absolutt autismesymptomer. Men det kan alle ha. Men har man så mye at det er et stort problem, så kan man kvalifisere til en diagnose. Jeg har to barn med autisme (Asperger) og de kan både vinke og peke og ha øyekontakt.

Anonymkode: d3f82...09d

Ja barnehagen syntes hun henger etter, spesielt dette med språk og de har også nevnt tidligere at dem er usikre på sosialisering med de andre barna, så dem er kanskje inne på noe her. Hva var symptomene på dine barn? Og hvor gamle var dem da den fikk diagnosen? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.7.2023 den 21.25):

Kan barnehagen ta ulike språktester? Jobber selv i barnehage, har en spesialpedagog i barnehagen som tar språktester som kartlegger ordforråd, språkforståelse og uttale. 
Kan barnet herme/imitere?

Anonymkode: a2c09...f33

Ja hun var veldig dårlig til å herme etter ord, skjønte ikke helt hva hun skulle gjøre når jeg sa for eksempel " si traktor" osv. Nå det siste månedene så kan hun feks si noe som "Tor". Hun er ikke så flink til å imitere men når jeg ber henne vinke til bestefar så gjør hun det, og det virker som om hun forstår ting jeg sier til henne. Hent en bok osv. Hva tenker du? Siden du jobber i barnehage, er det mange ser som er rundt 4 års alderen som snakker dårlig? Eller ikke noe språk? 

AnonymBruker
Skrevet

Går hun i bhg? Hva sier i såfall de ansatte der? De skal jo ha peiling på sånt, og i tillegg kan de hente inn kompetanse fra ppt osv hvis dere er enige om at det er noe å undersøke nøyere. Helsestasjon eller fastlege er selvfølgelig også naturlige å kontakte hvis dette er noe som bekymrer deg.

Anonymkode: 24923...2c7

Skrevet

Hvorfor har ikke helsestasjonen reagert? 
Dette merker du selv. Det er ikke innenfor normalen. Det betyr jo ikke automatisk at det er autisme, men det bør absolutt gjennomføres en utredning, slik at dere som familie får riktig hjelp og støtte ❤️

Be om hjelp før det går for lang tid! ❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Syns det er veldig rart at ikke barnehagen og helsestasjonen har fanget opp disse tale anskene og manglende språkforståelsen for lenge siden. Helsestasjonen burde reagert allerede på 2 årskontrollen og ifm hørselstesten. Så her høres det ut som en stor svikt i systemet og/eller mangel på kompetanse i barnehagen.

Jeg ville ikke ventet med 4-årskontrollen her. Jeg ville fått start på en utredning så snart som mulig. 

Anonymkode: 20458...111

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette kan være flere ting, syn, språkvanske, autisme. Manglende språk i seg selv gir tegn på autisme. Sinne og frustrasjon er en konsekvens av å ikke gjøre seg forestått eller forstå. Overganger blir vanskelig fordi man ikke forstår hva som skal skje. Det første jeg ville gjort var å be om et møte med bhg. Om en 4-åring har dårlig språk må de kartlegge og sette inn tiltak. Deretter ville jeg tatt kontakt med fastlege. Man bør sjekke syn (hørsel er ok). Manglende blikkontakt kan skyldes samsynsvansker. Drøft henvisning til BUP for utredning. Er øvrige evner ok? Regneferdigheter, forstår barnet ting der språket ikke er avgjørende? F. Eks sykle, åpne låser, pusle. Vurder eventuell henvisning til Bup

Anonymkode: dff6c...ad3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...