Gå til innhold

Er dette normalt? Jente 4 år.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jente, i underkant av 4 år. Snakker veldig lite (noen enstavelsesord og mumler svært mye) men kan fint synge og husker tekster godt. Kan peke, vinke, klappe. Lite øynekontakt. Unngår blikket ditt. Bemerkes av mange.  Får ofte raseri anfall spesielt ved overganger. Redusert mimikk i ansiktet. Leker mye for seg selv men kan også leke med andre barn. Tidligere reagerte hun dårlig på sitt navn, dette har blitt bedre jo eldre hun har blitt. Lite rollelek. Noen som har barn som kan kjenne igjen noe av dette? Er det normalt for en på snart 4 år? Burde man være bekymret? 

Anonymkode: 708d7...df9

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Sjenert siden hun mumler? Usikker på situasjoner, hørsel etc? Trenger kanskje litt støtte i å våge å snakke høyere. Mangler det ord bør hun utredes. Jeg har en mumler, han har mumlet seg gjennom 20  år. Ble testet av ppt som treåring og alt var ok. Barnehagen satte inn ekstra fokus på han, gav han masse støtte pluss at han fikk satt inn dren og da ble det såpass bra at han klarte seg men han er fortsatt en stille gutt som ikke er god på å kreve sin plass.

Endret av Duff
AnonymBruker
Skrevet

Tenkte dårlig hørsel. 

Anonymkode: ee59b...cde

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hørsel er testet, alle svarene var at alt er helt normalt. Mumler ord som ikke finnes. 

Skrevet

Tenker det er normalt nok ut fra beskrivelse. 

Skrevet

Har de sjekket mandlene? Jeg ville snakket med helsesøster eller lege og fått henne inn på ppt. Det er ikke normalt å ha det slik, de fleste på hennes alder er flinke til å snakke høyt og de er tydelige på hva de vil. Noen mangler litt språk feks bruker andre ord på enkelte ting feks sa min "foa" til brødskiver.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker dere andre? Kan det være autisme? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jente, i underkant av 4 år. Snakker veldig lite (noen enstavelsesord og mumler svært mye) men kan fint synge og husker tekster godt. Kan peke, vinke, klappe. Lite øynekontakt. Unngår blikket ditt. Bemerkes av mange.  Får ofte raseri anfall spesielt ved overganger. Redusert mimikk i ansiktet. Leker mye for seg selv men kan også leke med andre barn. Tidligere reagerte hun dårlig på sitt navn, dette har blitt bedre jo eldre hun har blitt. Lite rollelek. Noen som har barn som kan kjenne igjen noe av dette? Er det normalt for en på snart 4 år? Burde man være bekymret? 

Ville bedt om en sjekk hos helsestasjonen og eventuelt fått henvisning videre :) Kan være ingenting, men det kan også være tegn på autisme. Typisk språk, lite blikkontakt, lite mimikk , problemer med å lese kroppsspråk, vanskeligheter med å få kontakt å være sosial med andre barn, raseri / sinne.  

Anonymkode: b0471...fe4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke barnehagen sagt noe? Jeg synes det du beskriver høres ut som autisme i allefall, har hatt et par barn der jeg jobber hvor de har relativt like symptomer som det du beskriver. Ville også tatt kontakt med helsestasjonen

Anonymkode: c2275...24a

AnonymBruker
Skrevet

Tenkte autisme. Få henne sjekket, jo tidligere hun får en eventuell diagnose, jo bedre oppfølging vil hun ha 😊 men, på en annen side, barn kan jo ofte være litt spesielle uten at det er noen diagnose bak. 

Anonymkode: e73ba...ebb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hør med barnehagen hva de tenker. De ser jo mange barn og har kompetanse på sånn. Har hun vært på 4 års kontroll på helsestasjonen? Hva sa de? Hvis ikke kan du ta det opp der. Eller bestille ekstra time. 

Anonymkode: 6de1e...3fa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva tenker dere andre? Kan det være autisme? 

Det var min første tanke. Ville koblet inn PPT. 

Anonymkode: cd043...335

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Slik du beskriver det ville jeg vært bekymret og tatt det opp med helsesøster i første omgang og lagt frem bekymringen.

Anonymkode: 6f098...af8

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvordan prater dere med henne? Ser dere i øynene og har en positiv og bekreftende tone når hun forteller om noe? uten å hause det opp mot prestering? Og gjør dere narr av talefeil hun har? (noen foreldre gjør dette og er sikkert ikke tilfellet hos dere, men bare vær bevisst på å være helt "normale" mot henne i samtale)

Les bøker for henne og prat mye sammen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har ikke barnehagen sagt noe? Jeg synes det du beskriver høres ut som autisme i allefall, har hatt et par barn der jeg jobber hvor de har relativt like symptomer som det du beskriver. Ville også tatt kontakt med helsestasjonen

Anonymkode: c2275...24a

Hva var det med de barna der du jobbet? Samme som jeg beskriver? Er det barnehage du jobber i? Noen har også sagt at det ikke er autisme siden hun vinker og peker men jeg vet ikke. Hva tror du? 

AnonymBruker
Skrevet
Kaisada skrev (4 timer siden):

Hvordan prater dere med henne? Ser dere i øynene og har en positiv og bekreftende tone når hun forteller om noe? uten å hause det opp mot prestering? Og gjør dere narr av talefeil hun har? (noen foreldre gjør dette og er sikkert ikke tilfellet hos dere, men bare vær bevisst på å være helt "normale" mot henne i samtale)

Les bøker for henne og prat mye sammen.

Nei vi prater til henne helt normalt. Gjør ikke narr av noe såklart. Men hun snakker nesten ikke norsk, kun noen ord som er engelske som hun har plukket opp på youtube når hun ser på tegnefilmer. Vi begge er norske og kun det språket hun hører. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei vi prater til henne helt normalt. Gjør ikke narr av noe såklart. Men hun snakker nesten ikke norsk, kun noen ord som er engelske som hun har plukket opp på youtube når hun ser på tegnefilmer. Vi begge er norske og kun det språket hun hører. 

Det kan være så mangt. Min lærte seg lett noter, engelsk både skriftlig og muntlig men norsk var ikke like enkelt, her er det språkvansker som ligger bak. Det beste er å ta det med bhg, helsesøster og ppt.

Anonymkode: 22b5b...bd7

AnonymBruker
Skrevet

Når begynte hun å peke?

Anonymkode: 64af0...f25

AnonymBruker
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har et barn som akkurat ble fem, og som vi har vært veldig bekymret for. Jeg har hatt mye kontakt med PPT, fagteam. logoped og ekstramøter i barnehage på bakgrunn av våre bekymringer de siste to årene. Jeg synes det er ekstremt rart at barnehagen ikke er bekymret hvis det er sånn at datteren deres kun har enstavelsesord. Dette er helt utenfor normal utvikling for en fireåring.

Både barnehage og helsestasjon skal reagere om en toåring ikke setter sammen ord. På fireårskontrollen forventes det at helsesykepleier skal kunne ha en samtale med barnet. Søk opp TRAS og AlleMed - der får du en OK forklaring på hva en barn på fire år forventes å mestre både mtp språk og kommunkasjon. Et barn på fire år skal forstår farger, ha forståelse for abstrakte begreper - her har ikke barnehagen gjort jobben sin, tenker jeg. For å si det sånn: Vi krevde, og fikk, ekstra kartlegging av vår sønn, fordi han "bare" satt sammen tre ord når han var 2.5 år. Han går nå til logoped som følge av dårlig uttale. Nå tas problemene hans på alvor og jobbes målrettet med - og dette er et barn som, når han var fire år snakket i lange setninger. At ditt barn ikke får hjelp allerede overrasker meg.

Du må med andre ord ta dette på alvor, kontakte helsestasjon og insistere på kartlegging av PPT. Be om at NyaSit gjennomføres. Dette er en forståelsestest som man tar på treåringer.

Anonymkode: b10a9...d7c

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Man kan ha autisme selv om man har gester. Hadde gått til fastlegen og bedt om henvisning til BUP.

Anonymkode: e7120...ae6

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...