AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #1 Skrevet 6. juli 2023 Hei. Jeg er i en litt rar situasjon og vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har ei venninne som skal reise på ferie til utlandet nå i 3 uker. Hun hadde spurt meg på forhånd om jeg kunne passe hannhunden hennes. Jeg sa ja til dette og jeg har passet han mange ganger før. Alltid prøvd og stille opp uten og ta noe betalt eller krevd noe for dette. Dette er spesielt vanskelig fordi dette er en hund som ikke klarer å holde seg mer enn 2 timer om gangen og markerer inne på møbler. Men jeg har alltid takket ja. problemene begynte for en måned siden når begge mine hunder fikk kennelhoste. Da sa jeg at jeg ble litt usikker på om jeg kunne passe pga smitte. Men vi kom frem til at dette skulle gå greit pga det fortsatt var en stund til hundepass. For en uke siden så fikk tispa mi løpetid. Jeg ga beskjed om at det blir veldig vanskelig og passe hennes hannhund når min tispe har løpetid. Hun påsto at hunden hennes er homo og at den er for gammel til å gi noen avkom. At han bare skyter blankt og at han ikke er interessert i tisper. Jeg ble veldig tvilende pga stress i huset og at det skulle skje parring. nå for noen dager siden fikk min andre tispe eldre tispe diagnosen kronisk bronkitt pga kennelhosten. Samtidig som hun opererte på tirsdag. Hun krevde fortsatt at jeg skulle passe hunden hennes selv om min andre tispe var i svært dårlig form. hun har også klart og hoste på seg brudd i ribbein pga bronkitten og kennelhoste. Vi er under tett oppfølging av veterinær. Men alt dette har skjedd nå veldig nylig. jeg har altså en nyoperert og ganske redusert og syk tispe som er i oppstartsfase med nye medisiner og samtidig har jeg en tispe med løpetid. Nå er hun sur fordi jeg ikke kunne passe hunden hennes og har sagt hun må ta avstand fra meg pga jeg ga henne stress og angst og hun prøvde og gi meg dårlig samvittighet ved å si dette er dårlig gjort ovenfor hunden. Hun har foresten stor familie som hunden er vandt med og oppretter som har sagt hun kan passe også. nå har hun sluttet og svare på meldingene mine og åpner og leser uten og svare. Hva burde jeg gjøre? Anonymkode: 08f88...8f2 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #2 Skrevet 6. juli 2023 Drit i hele kjerringa! Anonymkode: f0d6b...699 8 5
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #3 Skrevet 6. juli 2023 Du burde gjøre akkurat det du har gjort! Det er ingens skyld at situasjonen ble som den ble nå. Du har jo vist tidligere at du er langt over normalen imøtekommende (seriøst, hun gjør ikke jobben sin som hundeeier om hun ikke har fått ham tørr inne!), da hennes hund, pga. henne, er langt over snittet krevende. Siden du har tisper, en skadet og en med løpetid, så måtte du trolig hatt hundene på minst to, kanskje tre ulike rom, du måtte ha luftet hundene separat. Og hele situasjonen ville vært stressende for alle hundene, selv om de kjenner hverandre fra før. I tillegg vil du ha mindre tid enn normalt, fordi du må følge opp din syke/skadede hund og følge opp veterinærtimer osv. Det sier seg selv at dette ikke ville vært bra for hverken deg eller hundene! At hun forsøker å påstå at hennes hund er homo og ikke interessert i tisper med løpetid, det forklarer vel egentlig hvorfor hennes hund er så krevende. Hennes hund, hennes ansvar! Hun har andre som kan passe hunden. Trolig får hun ikke andre til å passe en så krevende hund gratis, slik du har gjort tidligere, så antar det er årsaken til at hun er sur. Jeg tenker at du nesten er heldig om du slipper å ha henne i livet ditt mer. Hun har ikke respekt for deg, hun tar deg for gitt, hun forsøker å manipulere og utnytte deg og oppfører seg svært egoistisk. Slike trenger du ikke i livet ditt. Bra du satte gode grenser for deg selv og hundene dine - fortsett slik! Anonymkode: d72c6...3d1 10 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #4 Skrevet 6. juli 2023 Herregud... Altså jeg kan forstå det er kjipt for venninna di alt dette styret når hun trodde at det var bankers, men at hun liksom må ta avstand blir for dumt og virker som en hersketeknikk fra hennes side. Har selv hund og forstår situasjonen fra begges side, men forstår ikke hennes oppførsel. Virker som hun vil ha det passet koste hva det koste vil fra din side og hundene så lenge HUN får det enkelt og det sier sitt. Jeg hadde bare svart "da får du gjøre det, om det er det som føles best for deg" og latt det ligge. Du har ingenting du skal føle på her. Anonymkode: e7f52...f72 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #5 Skrevet 6. juli 2023 Du burde se deg i speilet hver dag og si høyt "det finnes andre mennesker der ute som faktisk har empati. Bruk tiden på å finne disse, ikke på å redde dette "vennskapet". " Anonymkode: ab11d...8a3 5 2
Loke37 Skrevet 6. juli 2023 #6 Skrevet 6. juli 2023 Altså, hadde jeg passet en hund som tisset inne, hadde jeg ikke passet denne mer… 6
Duff Skrevet 6. juli 2023 #7 Skrevet 6. juli 2023 Du har ikke gjort noe galt her. Din venninne trenger en seriøs realitetsorientering når det kommer til hundehold og hvordan hun behandler deg. 3
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #8 Skrevet 7. juli 2023 Du har ikke gjort noe galt. Jeg har selv tisper, og aldri i verden ville jeg ha passet en hannhund mens en/begge av de har løpetid. Det ville bare blitt stress for både meg og alle hundene. Og nei, hannhunden hennes er verken homo eller skyter blankt. Du har i tillegg en syk hund som må være i ro. Du sa i fra om kennelhosten, og hun ignorerte deg. Du sa i fra om løpetiden og bronkitt. Hun ignorerte deg. Jeg forstår at det er stressende når pass faller gjennom, men i dette tilfellet har hun flere andre som kan passe, så hun har ingen grunn til å stresse. Anonymkode: ccf72...696 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #9 Skrevet 7. juli 2023 Hundefolk, der er det mye rart. Glem den venninnen, hun får igjen ta kontakt om hun ønsker. Anonymkode: 2fec0...188 1
Brunhilde Skrevet 7. juli 2023 #10 Skrevet 7. juli 2023 Loke37 skrev (6 timer siden): Altså, hadde jeg passet en hund som tisset inne, hadde jeg ikke passet denne mer… Vet du, det hadde faktisk ikke jeg heller, med mindre det var en valp og jeg var uoppmerksom. Er dette virkelig en venninne, ts, eller bare et menneske som utnytter at du har lett for å si ja? JEg reagerer litt på at du "alltid har takket ja" til å passe hunden, det er du som gjør henne en tjeneste og ikke omvendt! Jeg syns ikke du skal ha dårlig samvittighet for å ta vare på dine egne hunder, det er tross alt dem du har valgt og så lenge "venninna" di har andre muligheter så må hun benytte seg av dem. 2 2
ops2 Skrevet 7. juli 2023 #11 Skrevet 7. juli 2023 (endret) Det eneste du kunne gjort annerledes, var at du skulle sagt NEI for en måned siden, når hundene dine fikk kennelhoste. Du bør øve deg på å følge magefølelsen, og når du helt fra starten av visste det var en krevende hund, og du har to hunder selv som trenger ekstra oppmerksomhet, så sier du nei. Og du skal ikke la deg ikke presse til å si "ja, det går kanskje bra" når du føler med hele deg at det ikke kommer til å gå bra. Hvis hun fikk blankt nei for en måneds tid siden, ville hun hadde hatt en annen hundepasser nå. Så jeg forstår bittelitt at hun blir stresset av å skaffe hundepass nå, hvis det er snakk om bare dager til hun skal dra. Min sympati med henne er bare 0,0001%, siden hun har presset og overkjørt deg til å si ja selv om du mener nei. Hun er tydeligvis dominerende og en stor egoist. Og du var ikke sterk nok til å si nei. Nå skal du bare senke skuldrene og la det hele gå over. Du må for all del slutte å sende meldinger til henne. Rent brudd, det er hva du skal gjøre. Skal du ta henne tilbake som venninne (hvis hun tar kontakt igjen) så må hun først be deg om unnskyldning for sin oppførsel. Men jeg tviler på at hun har selvinnsikt nok til å se seg selv med andres øyne. Endret 7. juli 2023 av ops2 1 1
Mt3 Skrevet 7. juli 2023 #12 Skrevet 7. juli 2023 La henne furte i fred, også lar du det være opp til henne å ta kontakt om hun ønsker å fortsette vennskapet. Merkelig oppførsel fra hennes side, og i hvertfall om det stemmer slik du skriver at hun har andre som faktisk kan passe hunden.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #14 Skrevet 8. juli 2023 I det hele tatt at hun ikke har betalt deg for pass tidligere er sinnsykt slemt. Anonymkode: 7f9c8...bb2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå