Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

..og stemmer det ofte det du antar ?

En dame foran meg i kø fremstod litt sjuskete. Jeg tenkte hun burde følges med på så hun ikke stjal fra butikken. I stedet dro hun kortet på DYRT servise til 12 pers uten å lage så mye som en grimase.

En, som for meg nesten åpenbart fremstod som en person som ikke kunne eie nåla i veggen, eller et hjem med en vegg i det hele tatt, fisket opp bilnøklene fra lommen og kjørte avgårde med en bil jeg tenkte måtte være stjålet.  Bilen kunne umulig være hans. 

En mann jeg tok som en selvfølge at måtte være homofil,  viste seg å ikke være det. 

Før noen kjefter. Jeg har gått i meg selv etter flere eksempler som dette og jobbet med holdninger og fordommer. Nå er jeg åpen for alt. 

Flere som har opplevd å få egne holdninger/fordommer så til de grader i fleisen?

Anonymkode: 9029f...01c

Videoannonse
Annonse
Gjest Inverto
Skrevet

Heterofile menn i skinny-jeans, spisse sko og obskønt store skjerf innendørs: jeg er definitivt bedre enn dem

AnonymBruker
Skrevet

Vi dømmer vel alle alltid, handler mer om man faktisk behandler folk ut i fra det. Dømmer flere pga oppførsel enn utseende. Synes det er trist å se folk gå ut døra og det er veldig synlig at de ikke tar vare på seg selv, men jeg er nå oppvokst med at jeg ikke fikk gå ut døra i joggebukse så det er klart jeg reagerer inne i meg, men ville ikke behandlet dem noe annerledes. Folkeskikk koster deg ingen ting. 

Skjedd noen ganger at jeg har kanskje tatt litt feil av personen. 
Ser jo tydelig når noen drikker eller tar dop f.eks på mange og de får meg dessverre til å føle meg ukomfortabel uten at det er dem sin skyld. Jeg prøver å ikke vise det for jeg vet det er feil (har hatt noen kjipe hendelser i livet med det så derfor gjør det meg veldig ukomfortabel.) Det vil aldri føles feil å være hyggelig med noen i forbi farta.
Tatt absolutt feil av seksualiteten til folk. Jeg legger ekstremt sjeldent merke til hva noen kjøper for det bryr meg virkelig ikke, så kan ikke si jeg har gjort noen antagelser der. Jeg kaller nok mange for idioter inn i meg, men jeg er rett og slett ikke fan av mennesker som en art og det er ikke noe personlig. Gjør mitt beste med prøve å være et hyggelig menneske selv. 

Anonymkode: 731dd...624

AnonymBruker
Skrevet

Dømmer folk etter bare få sekunder ja

Anonymkode: 18b8c...d4d

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei fordommer mot folk har jeg ikke lenger. Hadde det i tenåra før jeg ble kjent med alle type folk 

Anonymkode: 98d6c...249

AnonymBruker
Skrevet

Brøkdel av et sekund og det stemmer som oftest. Det sagt er nordmenn ekstremt homogene, så jeg anser meg ikke som veldig intelligent av den grunn.

Anonymkode: 0d3d4...683

AnonymBruker
Skrevet

Dømmer egentlig ikke etter utseendet, bare den vibe jeg først får. 

Anonymkode: d661d...cb0

Skrevet

Dømmer ikke folk basert på utseende..... Dømmer etter at jeg har jeg pratet med dem. 

AnonymBruker
Skrevet

Ren hud, velstelt hår, pent antrukket og ikke slitte klær = har ting på stell. Men klart skinnet kan bedra som faen.

Anonymkode: d7568...b71

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg dømmer folk veldig lite basert på klær, MEN, hvis jeg merker at en person er slitsom eller potensiell needy, eller veldig stirrete, ja … eller hvis det er en person med nedsatt intelligens eller hva det heter. 

Jeg sliter ekstremt med å si nei, så jeg prøver å unngå relasjoner hvor jeg er brukbar eller nyttig og hvor jeg ikke får noe tilbake. 

Jeg synes det er flaut når man helt åpenlyst ser på hva andre har på seg, man virker jo litt … dum? Eller, veldig usexy iaf, usjarmerende. Gjelder både kvinner og menn. Det blir litt som å klø seg i rompa og ikke skjønne at man nettopp har vært litt enkel … 

Anonymkode: 8daf2...1ca

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg har litt fordommer mot nyfrelste Wegovy-brukere..det er sjelden jeg møter mer standhaftige debattanter - standhaftige på den måten at ingen andre må komme med argumenter mot mirakelkuren.

Skrevet

Det skjer nok på sekunder for meg som for alle andre. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi dammer oss veldig raskt et inntrykk av et menneske. Når du skriver "dømmer" tolker jeg det som en begrunnet negativ avgjørelse. Begrunnelsen er ofte syltynn, og gir feil avgjørelse. Allikevel er det slik at vi trenger stereotypier for å raskt sortere mennesker. Problemet blir når vi behandler folk forskjellig basert på førsteinntrykk.

Jeg dømmer også folk, riktig eller feil, men mer basert på handlinger enn utseende.

Anonymkode: 2590c...d6a

• Liker 1
Skrevet

Dømmer og dømmer, man får da et førsteinntrykk. At dette førsteinntrykket endrer seg hvis man blir kjent med personen, er jo helt normalt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jo eldre jeg blir jo mer setter jeg pris på at folk er snille, og at de forsøker å bidra positivt. 

Jeg har lagt på meg 35kg og merker veldig godt at folk behandler meg anderledes enn før, jeg er blitt mer "usynlig" i møte med andre, og folk jeg møter i jobbsammengeng undervurderer hva jeg har å bidra med.

Anonymkode: 471c1...c7e

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Det tar ca 0.5 sekunder før jeg dømmer noen basert på utseendet

Anonymkode: 67d3a...fb0

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger 

Perelandra, mod. 

Skrevet

Jeg dømmer ikke folk basert på utseende nei 😊 Det har jeg ikke hjerte til å gjøre 😊 

Gjest Drakensson
Skrevet

Ja. Hvis de er i et religiøst antrekk

AnonymBruker
Skrevet

Hvilket utseende er det snakk om? Utseende er jo ansiktet, men her høres det ut som ts mener hele kroppen. 

Anonymkode: f8b12...48c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...