Gå til innhold

15 åring og sommerfeire

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Min 15åring (fyller 16 i år) jobber nesten daglig i sommer. Det samme gjør vennene. Foruten dette er de ute å spiser, bader og finner på ting, og selvsagt kan det bli noen sene kvelder på verandaen, men de er flinke til å avslutte tidlig da det stort sett et jobb neste dag for alle. Dersom hun har en fridag legger jeg meg ikke opp i om hun sitter oppe sent og sover lenge.

Anonymkode: 7f265...b3b

Hvor? Jeg har prøvd å skaffe han sommerjobb, men har fått til svar at han må være over 18.  Han søkte sommerjobb hos kommunen, men var desverre ikke en av de få som fikk jobb

Anonymkode: 3f7fb...793

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har en på 16 år og det er ingen spilling på natt. Nettet skrus av kl 01.00. Telefonen skal legges i stua. Han blir vekt kl 11. Det er ingen som er tjent med å snu døgnet rundt. 

Anonymkode: 7bb86...fa6

Du vet han snart er voksen, og kanskje trenger å lære seg å regulere dette selv i en alder av 16? Å styre over en 16åring på denne måten, hjelper vel lite på å få en selvstendig voksen 18åring tenker jeg.

Anonymkode: 551a5...c5e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Blizz1 skrev (7 timer siden):

Skru av nettet klokken tolv. Problem løst.

Eller la en snart voksen gutt, lære seg å regulere dette selv? Konsekvensen av å evt snu døgnet er det jo han som får, og kanskje er det nettopp det som gjør at han neste sommer velger å ikke snu døgnet? Hjelper ikke å passe på en nesten voksen gutt om om han fortsatt var 10-12år. De må da virkelig lære seg å ta litt ansvar over eget liv.

Anonymkode: 551a5...c5e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

17 åringen - får styre seg selv. 

16 åringen - sendes i seng rundt 22. (han har autisme/adhd, og trenger søvnen) 

Snart 14 åringen oppfordres til å finne senga rundt 22, men får lov til å rangle med 17 åringen innimellom (med rangle, så mener jeg spilling i kjellerstua) 

Ingen av de løper ute, og de to yngste er oppe i rett tid. 17 åringen not so much, men er 17 år og får ta noen erfaringer selv. ;)

Anonymkode: 48c3b...e0a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvor? Jeg har prøvd å skaffe han sommerjobb, men har fått til svar at han må være over 18.  Han søkte sommerjobb hos kommunen, men var desverre ikke en av de få som fikk jobb

Anonymkode: 3f7fb...793

Jeg tror kanskje problemet ligger litt der, TS; at DU har prøvd å skaffe han sommerjobb. Selvsagt hjelper nettverk, men dersom noen skal ansette en 15 åring trenger de å se at det er initiativ og tak i ungdommen. De fleste ungdommene her har søkt der de hadde arbeidsuke i 9.klasse, de andre jobber i kiosker/bakerier/cafeer, dagligvarebutikker, normal etc. De har selv søkt og dratt på intervju, og fått noen avslag underveis. Det lyses ofte ikke ut slike stillinger fordi de alltid har noen å ta av når de trenger, så anbefaler å sende åpen søknad til de stedene hvor dere ser at det jobber ungdom. Og ikke minst- la ungdommen selv eie denne prosessen.

På en annen side, dersom han ikke er interessert i å jobbe- så tenker jeg kanskje at livet som 15 åring er litt slik at rutiner ikke er helt på stell, og det trenger det nødvendigvis ikke være heller, så fremt han kommer seg i rute igjen når han skal etter sommeren. Det skjer ikke så mye skade om du lar det flyte litt, sannsynligvis blir han lei selv til slutt. 

Anonymkode: 7f265...b3b

AnonymBruker
Skrevet
norw skrev (22 timer siden):

Virker som at oppdragelsen har sklidd helt ut og at du ikke har kontroll lenger. Viktig å beholde kontrollen fra de er små. Ikke være for streng, men sørge for å beholde kontrollen og bli respektert.

Jeg leste bok til mora mi stod opp og skulle på jobb, hun var ikke fornøyd med meg da. 😜

Jeg er født i 1980, har klart å få både utdanning og jobb, hus og barn. Og mann. 

Tenåringer liker å snu døgnet, det er ikke krise. 

Anonymkode: c4a95...d48

• Liker 4
Skrevet

Jeg var 14 i 1984, det var Sommer OL i Los Angeles og i to samfulle uker var jeg i seng 4 - 5 tiden og ditto sent oppe. Null problem, mamma og pappa viste jo at jeg var sportsidiot og var ingen problemer med å sitte oppe natta lang for å følge sendingene fra Los Angeles.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tja, det kommer vel an på personen og situasjonen. Jeg har en gutt som har få venner. Egentlug ingen. Han har ikke noen å spille med heller. 

Hadde han plutselig sagt at han skulle spille med klassekamerater hele natta, så hadde jeg blitt utrolig glad. Aldri i verden om jeg hadde vært den kjipe mora som stenger nettet klokka 22 da, og dermed ødelegge hans mulighet til å forsiktig bygge vennskap.

Anonymkode: 32971...c4c

AnonymBruker
Skrevet

Vi spiser frokost sammen så sånn sett ordner det seg natta. Frokost er kl 9.

Anonymkode: a3006...5c5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...