Gå til innhold

15 åring og sommerfeire

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min 15 åring har fått beskjed om at han absolutt ikke skal snu døgnet. Han får ikke lov å sitte å spille hele natta for så å sove hele dagen. I går (onsdag) var han på overnatting, og de sto ikke opp før kl 19 i dag (torsdag) helt dust.

Jeg legger meg nå, halv 1og sier at han skal skrue av kl 1. Får da til svar "nei. Det skal jeg ikke. Jeg skal kose meg med venninne mine jeg nå. Gå å legg deg du, jeg ordner meg selv"

Hva gjør dere som har 15 åringen? Lar dere de styre som de vil, eller har dere noen regler de må følge?

Anonymkode: 3f7fb...793

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Virker som at oppdragelsen har sklidd helt ut og at du ikke har kontroll lenger. Viktig å beholde kontrollen fra de er små. Ikke være for streng, men sørge for å beholde kontrollen og bli respektert.

AnonymBruker
Skrevet

Her blir det ingen spilling på natta. Har aldri tillatt det og det har han rettet seg etter. 

Anonymkode: fbeac...b6e

AnonymBruker
Skrevet

Min 14- åring spiller nå (kl.00.34).

Jeg har sagt at han må opp senest kl. 11.00. Da spiser vi sammen.

Og så har vi avtalt at jeg skal gi beskjed på forhånd hvis vi skal noe, sånn at han kan selv vurdere når han må legge seg i forhold til når han må stå opp. 

Funker fint 🙂

Anonymkode: 335d1...da3

• Liker 7
Skrevet
norw skrev (Akkurat nå):

Virker som at oppdragelsen har sklidd helt ut og at du ikke har kontroll lenger. Viktig å beholde kontrollen fra de er små. Ikke være for streng, men sørge for å beholde kontrollen og bli respektert.

😂 Hvordan var du som tenåring?

La ham døgne, så sovner han nok i ok tid i morgen kveld. 

Jeg tenker at det ikke er så farlig. Så lenge han tar seg mat og ikke bråker slik at andre våkner går det vel greit at det sklei litt ut denne gang.  

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her blir det ingen spilling på natta. Har aldri tillatt det og det har han rettet seg etter. 

Anonymkode: fbeac...b6e

Han pleier å få spille til 01 i helger og feire. Og det har vært greit. Men nå har han snudde døgne og vil derfor ikke slutte når han beskjed om det 

Anonymkode: 3f7fb...793

Skrevet

Hvorfor er det viktig for deg at han ikke snur døgnet, som de aller fleste 15 åringer gjør? :) 

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har en på 16 år og det er ingen spilling på natt. Nettet skrus av kl 01.00. Telefonen skal legges i stua. Han blir vekt kl 11. Det er ingen som er tjent med å snu døgnet rundt. 

Anonymkode: 7bb86...fa6

• Nyttig 3
Skrevet
smurfebuss skrev (5 minutter siden):

😂 Hvordan var du som tenåring?

La ham døgne, så sovner han nok i ok tid i morgen kveld. 

Jeg tenker at det ikke er så farlig. Så lenge han tar seg mat og ikke bråker slik at andre våkner går det vel greit at det sklei litt ut denne gang.  

Jeg var en ganske enkel tenåring til sammenligning. Husker at vi hadde "natturneringer" da vi gikk på vgs, men det var ikke til tidlig om morgenen.

Kan sette en grense ved kl 2 eller 3 i sommerferien, og så bør han være oppe igjen til 11 om formiddagen.

Skrevet

Bare gi beskjed om at det er  uaktuelt å sove hele dagen og at han må opp f.eks. kl. 11 uavhengig om når han legger seg. Det er hans valg om han ønsker å være trett neste dag. Skru av internett til ønsket tid hvis han ikke klarer å følge det. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Har en på 16 år og det er ingen spilling på natt. Nettet skrus av kl 01.00. Telefonen skal legges i stua. Han blir vekt kl 11. Det er ingen som er tjent med å snu døgnet rundt. 

Hva er så ille med å gjøre det i ferien?

Anonymkode: 3bd95...bb2

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her får 15-åringen spille og snakke med venner så lenge hun vil, så frem hun fungerer dagen derpå. Det vil si at hun må stå opp senest kl. 12. Det er klart hun ikke får snu døgnet, og sove til kl. 19..

Anonymkode: 909e5...91d

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Hahaha, en 16-åring som behandles som han er 12. Ikke rart dagens ungdom er hjelpesløs. 

Anonymkode: 5b8f3...2de

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Skru av nettet klokken tolv. Problem løst.

AnonymBruker
Skrevet

Pleide da å snu døgnet sommertid i den alderen jeg også, og vi spilte ikke engang.

Var aldri noen som gjorde noe problem utav det. Og vi raste rundt ute og hadde det gøy.

Slutt å irriter deg, og tenk heller så heldig du er, som vet nøyaktig hvor han er og har ham trygt hjemme under ditt tak. :)

Det er ferie - er jo null stress å la han styre tiden sin litt selv? Hva så om han ikke står opp før dere kommer hjem til middag? Det skader jo ingenting.

Om dere voksne har ferie, og gjerne vil finne på ting sammen på dagtid, da skjønner jeg deg. I så fall er det rimelig å kreve felles brunsj kl. 11 f.eks, så en får noe utav dagen.

Men om han er alene hjemme i skoleferien nå? Da ville jeg latt ham kose seg :)

Anonymkode: 4b286...5e4

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skru av wifi Kl 12, telelefon bor hos deg om natten. Kan han få noe mer meningsfylt å gjøre på dagtid? Han er gammel nok til å ha en sommerjobb. Eller send på ferie en uke eller tre for å lære surfing, seiling, kampsport eller fremmedspråk.  

Anonymkode: 0cd9d...f1b

AnonymBruker
Skrevet

Min 15åring (fyller 16 i år) jobber nesten daglig i sommer. Det samme gjør vennene. Foruten dette er de ute å spiser, bader og finner på ting, og selvsagt kan det bli noen sene kvelder på verandaen, men de er flinke til å avslutte tidlig da det stort sett et jobb neste dag for alle. Dersom hun har en fridag legger jeg meg ikke opp i om hun sitter oppe sent og sover lenge.

Anonymkode: 7f265...b3b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min satt også oppe på natta som 15 åring å gamet natta lang. Storkosa seg. De er jo sosiale når de spiller sammen. Skjønner ikke problemet når det er ferie. Dette er bare en periode. 

Anonymkode: 61514...2af

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 15 på tidlig 00 tallet. Så Futurama, pacific blue, syklet rundt om, hadde kveldsbading, var ute med venner seint, nøt sommeren som seg hør og bør på den tiden. De voksne gjekk å la seg og vi styrte nå på, lå litt frampå, våknet i 12-13 tiden det var jo ingenting vi skulle likevel. Jeg er så glad for den ungdomstiden at jeg og mine venner ikke vokste opp med folk som ble helt betuttet og var skikkelig streng på dette. Det ble folk av oss likevel alle som en selv om vi badet da foreldrene våre la seg og ofte fikk med oss soloppgangen fra tenåringsrommet uten søvn først, og sto opp høvelig seint. Det er ferie, ungdommen har hele livet fremfor seg til å følge A4 rytmen. Så lenge det ikke er noe tull de finner på men har det sosialt og kjekt synes ikke jeg det gjør noe.

Anonymkode: f8baa...f08

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi har ingen leggetid for tenåringene, men vekker dem 12.00 hver dag i ferien om de ikke er ute på noe spesielt på natten (som natturnering, telttur osv.) Da regulerer det seg ganske greit selv.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...