AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #1 Skrevet 6. juli 2023 …må bare spørre fordi jeg er redd vi gjør noe feil. Samboeren min fikk en gjeldsordning i mars. Han får beholde 19 000 i mnd (lønn og barnetrygd). Han har bil, mobil og forsikringer gjennom jobb. Når husleie / strøm / nett er betalt har han 12 000 til rent forbruk i mnd. Det er selvfølgelig en stor fordel å være to, men jeg syns ikke dette er så tøft som folk skal ha det til? Han må betale alle feriepengene sine og den halve skatten i desember til kreditorer så der merker vi forskjell, men det skulle jo bare mangle.. De som mener at det er så tøft, er dette folk som bor alene eller er vant til forbruk til 30-40-50 000 i mnd..? Anonymkode: bc67b...11a
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #2 Skrevet 6. juli 2023 Syns ikke 19 000 er mye å leve og bo for, på hvor mange personer? I en kort periode går det fint, men over lengre tid så er det stusselig, og det kommer alltid uventede utgifter Har selv den summen på meg og ett barn, syns det er tøft med harde prioriteringer, dvs jeg prioriter barnets aktiviteter og må leve ganske nøkternt selv. Husleie og strømutgifter på 10k, mat/husholdning 4 000, mobil/månedskort/lommepenger til barn etc 2 000 3 000 til alt annet, aktiviteter,klær,bursdager,innbo, de går veldig fort, det er alltid 17.mai,sommerfeire,jul,påske osv.. Anonymkode: dcbb3...125 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #3 Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Syns ikke 19 000 er mye å leve og bo for, på hvor mange personer? I en kort periode går det fint, men over lengre tid så er det stusselig, og det kommer alltid uventede utgifter Har selv den summen på meg og ett barn, syns det er tøft med harde prioriteringer, dvs jeg prioriter barnets aktiviteter og må leve ganske nøkternt selv. Husleie og strømutgifter på 10k, mat/husholdning 4 000, mobil/månedskort/lommepenger til barn etc 2 000 3 000 til alt annet, aktiviteter,klær,bursdager,innbo, de går veldig fort, det er alltid 17.mai,sommerfeire,jul,påske osv.. Anonymkode: dcbb3...125 Virker som TS sin mann har 12.000 til forbruk, for seg selv? Altså etter at alt er betalt. Så skjønner ikke helt relevansen i svaret ditt? Anonymkode: bb17c...164 4 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #4 Skrevet 6. juli 2023 Man lever på litt under minstepensjonist sats, det er trangt men det går. Blir det for tøft så resignerer man og gidder ikke jobbe. Prisene vil også øke iløpet av de årene, så man vil merke inflasjonen etterhvert, namsmann endrer ikke gjeldsordningen hvert kvartal Anonymkode: dcbb3...125
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #5 Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Virker som TS sin mann har 12.000 til forbruk, for seg selv? Altså etter at alt er betalt. Så skjønner ikke helt relevansen i svaret ditt? Anonymkode: bb17c...164 Hvis dere ikke ser relevansen i svaret mitt så er det vel derfor dere har havnet på gjeldsordning . Hvis han må betale inn alle feriepengene sine så må han holde av penger til ferie og jul. Virker som dere fortsatt tenker hånd til munn Anonymkode: dcbb3...125
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #7 Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis dere ikke ser relevansen i svaret mitt så er det vel derfor dere har havnet på gjeldsordning . Hvis han må betale inn alle feriepengene sine så må han holde av penger til ferie og jul. Virker som dere fortsatt tenker hånd til munn Anonymkode: dcbb3...125 Siden mars har han spart 15 000.. Han kunne ikke spare noe før fordi han hadde lønnstrekk, da var det fra hånd til munn. Han har mye mer å rutte med nå enn egentlig de siste 2 årene.. Anonymkode: bc67b...11a
Gregarious Skrevet 6. juli 2023 #8 Skrevet 6. juli 2023 Dette er jo regulert i avtalen med kreditorer, der skal all informasjonen komme fram.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #9 Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvis dere ikke ser relevansen i svaret mitt så er det vel derfor dere har havnet på gjeldsordning . Hvis han må betale inn alle feriepengene sine så må han holde av penger til ferie og jul. Virker som dere fortsatt tenker hånd til munn Anonymkode: dcbb3...125 Jeg har ikke havnet i noen gjeldsordning? Etter at alle utgifter er betalt hos meg har jeg mindre enn 12.000 til meg og barnet mitt, så jeg synes bare det var rart at han under gjeldsordning skal ha så mye å rutte med. Om jeg har skjønt det riktig så er de pengene til rent forbruk - klær, kino, hobbyer, osv. Ganske enkelt å spare til ferie og jul da. Anonymkode: bb17c...164 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #10 Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Siden mars har han spart 15 000.. Han kunne ikke spare noe før fordi han hadde lønnstrekk, da var det fra hånd til munn. Han har mye mer å rutte med nå enn egentlig de siste 2 årene.. Anonymkode: bc67b...11a Lønnstrekk har samme satser, så da må han ha fått godkjent ekstra utgifter, betaler for lite skatt, ikke oppgitt at han har samboer, naturalytelser eller annet. Regner med du har signert orienteringspapir fra namsmannen også? Anonymkode: dcbb3...125
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #11 Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Lønnstrekk har samme satser, så da må han ha fått godkjent ekstra utgifter, betaler for lite skatt, ikke oppgitt at han har samboer, naturalytelser eller annet. Regner med du har signert orienteringspapir fra namsmannen også? Anonymkode: dcbb3...125 Nei, lønnstrekk der man har stukket hodet i sanden og ikke svart på utleggsforetning følger ikke de satsene.. De sendte han brev med feil inntektsopplysninger og blant annet at han var barnløs som han ikke åpnet og svarte på. Da trakk de i prinsippet så mye de ville før man har vært gjennom prosessen med å dokumentere reelle utgifter og trekket blir endret. Ene måneden var det to høye trekk som førte til 1400 kr i utbetalt lønn. Alt er riktig, jeg har vært med på møte hos namsmannen og signert. Han får beholde 8800 ca i livsopphold for samboende + 5500 i barnetillegg + 1100 i barnetrygd + 2700 ca i barnebidrag. Anonymkode: bc67b...11a
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #12 Skrevet 6. juli 2023 Han kan ha en utenrettslig gjeldsordning, altså en avtale med kreditorene? Da avhenger det vel av hvilken deal han har klart å ordne seg. Har han en offentlig gjeldsordning, så gjelder satsene. Alt utover nødvendige boutgifter skal da i utgangspunktet dekkes av satsene. Satsene er akkurat justert opp, men de er fortsatt lave og under SIFOs referansebudsjett. Livsopphold=hva msn kan klare seg på i en periode SIFO = hva man trenger for å ha det bra Anonymkode: ebd25...7ba
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #13 Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei, lønnstrekk der man har stukket hodet i sanden og ikke svart på utleggsforetning følger ikke de satsene.. De sendte han brev med feil inntektsopplysninger og blant annet at han var barnløs som han ikke åpnet og svarte på. Da trakk de i prinsippet så mye de ville før man har vært gjennom prosessen med å dokumentere reelle utgifter og trekket blir endret. Ene måneden var det to høye trekk som førte til 1400 kr i utbetalt lønn. Alt er riktig, jeg har vært med på møte hos namsmannen og signert. Han får beholde 8800 ca i livsopphold for samboende + 5500 i barnetillegg + 1100 i barnetrygd + 2700 ca i barnebidrag. Anonymkode: bc67b...11a Forskriften er innført nettopp fordi det skal være likt. Før var det mye forskjellig. En skal nå kunne klage om man har mindre igjen etter utleggstrekk enn hva som fremgår av forskriften. Namsmann, SI og Skatteetaten ellers er ikke alltid helt samkjørte. Etter det kommer inkassobyråene og pusher på betalingsavtaler? Anonymkode: ebd25...7ba
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #14 Skrevet 7. juli 2023 Jeg jobber ræven av meg, og sitter igjen med 5000kr som skal dekke mobil, mat og diverse. Det er skammelig at det ikke skal lønne seg å jobbe. Faktisk hadde hatt det dobbelte å bruke på gjeldsordning, men da måtte jeg selvsagt solgt huset vil jeg tro. Anonymkode: d9567...c90 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #15 Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har ikke havnet i noen gjeldsordning? Etter at alle utgifter er betalt hos meg har jeg mindre enn 12.000 til meg og barnet mitt, så jeg synes bare det var rart at han under gjeldsordning skal ha så mye å rutte med. Om jeg har skjønt det riktig så er de pengene til rent forbruk - klær, kino, hobbyer, osv. Ganske enkelt å spare til ferie og jul da. Anonymkode: bb17c...164 Hvor tar han pengene til mat fra da? Det skal vel betales for de 12 000? Det blir vel ikke "rent forbruk"da? Eller er det du som står for maten i huset? Anonymkode: 3c4d5...e18
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #16 Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvor tar han pengene til mat fra da? Det skal vel betales for de 12 000? Det blir vel ikke "rent forbruk"da? Eller er det du som står for maten i huset? Anonymkode: 3c4d5...e18 Jeg er fortsatt ikke TS 😄 Men ja, trekk fra et par tusen til mat, TS bidrar vel også noe her 😊 Uansett mye til overs når det er snakk om gjeldsordning synes jeg 😊 Mer enn meg som ikke er det liksom, som var poenget mitt 😄 Anonymkode: bb17c...164
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #17 Skrevet 7. juli 2023 Dette vet jeg ingenting om. Det jeg derimot kan masse om er hvilket nivå nordmenn føler de må ligge på. Jeg kan si det slik, jeg jobber et sted hvor jeg hjelper folk til å gjøre bedre økonomiske valg. Og det er veldig mye rart som går igjen. Brus, snus og røyk er en typisk synder. Deretter er det sykt mange nordmenn som kjøper ferdigmat eller halvfabrikat. Hva skjer når jeg sier at de må prioritere annerledes? De kjefter på meg. Mange ganger opplever jeg dette. Helst fra de som ikke har så mye ressurser. Hvis du trekker fra jobben jobben min som inneholder tre bokstaver og jeg svarer hva jeg selv syns privat, så er det at nordmenn skal ha, ha og skal ha enda mere til. De skal gjerne ha flott hus, bil, kanskje hytte og alt det materialistiske tullet. Det er bedre å kjøpe klær, gardiner, duker og pynteputer hver måned, enn å leve minimalistisk og heller spare en gitt % av lønnen sin. jeg har lært mye i å møte mennesker som ikke kan prioritere. Det har gjort at jeg både lever billigere, mer minimalistisk, kjøper brukt. Dessuten prøver jeg så godt jeg kan å spare 40% av lønna, etter alt av regninger og lån er betalt. Kort oppsummert: Nei, han har mye å leve på. Det er bare typisk norsk å si at det er lite. Anonymkode: c291c...d13 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #18 Skrevet 7. juli 2023 Gjeldsordning trenger ikke være tøft, nei. Har aldri hatt så god råd som jeg hadde under GO. Anonymkode: b2293...1b0
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #19 Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg jobber ræven av meg, og sitter igjen med 5000kr som skal dekke mobil, mat og diverse. Det er skammelig at det ikke skal lønne seg å jobbe. Faktisk hadde hatt det dobbelte å bruke på gjeldsordning, men da måtte jeg selvsagt solgt huset vil jeg tro. Anonymkode: d9567...c90 De fleste på gjeldsordning jobber Skulle man levd på sosialsats, så hadde ingen giddi å jobbet under gjeldsordning Anonymkode: dcbb3...125 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #20 Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg jobber ræven av meg, og sitter igjen med 5000kr som skal dekke mobil, mat og diverse. Det er skammelig at det ikke skal lønne seg å jobbe. Faktisk hadde hatt det dobbelte å bruke på gjeldsordning, men da måtte jeg selvsagt solgt huset vil jeg tro. Anonymkode: d9567...c90 Da må du jo se på hele økonomien din over ett. Var jo ei barnehageassistent som klagde over dårlig råd i avisa, 23 000 i inntekt og 17 000 i husleie, for meg er det å lett å se hvor skoen trykker, men det er det så absolutt ikke for alle , kanskje ikke for deg heller. Anonymkode: dcbb3...125
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå