AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #1 Skrevet 6. juli 2023 Det har sklidd helt her i gården. Veide meg i går og jeg veier hele 62 kg fordelt på 159 cm, har gått opp 4 kg. Jeg føler meg ikke vel i egen kropp, føler meg feit og vil gjemme meg bort i store klær, likevel klarte jeg nå, per skrivende stund å stappe i meg chips og nonstop og kveldsmat og det hele. Det er som om jeg ikke kan styre meg selv, som om kroppen klør etter mat og som om jeg føler at alt blir kjedelig og grått uten noe "å kose seg med". Jeg føler meg trist og synes at ting blir kjedelig uten mat. Jeg må ned 5 kg for å føle meg innenfor normalen, men jeg klarer ikke. Hjelp, dette går ikke 😟 hvordan skal jeg holde meg unna så mange fristelser? Anonymkode: dc039...076 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #3 Skrevet 6. juli 2023 Du kan ikke spise det du ikke har! Dvs du kan ikke ha noen fristelser hjemme. Last ned en app og før inn alt du spiser og hvilke målsetninger du har. Anonymkode: 49f67...90c 2
Bombasi Skrevet 6. juli 2023 #4 Skrevet 6. juli 2023 Høres ut som du kjedespiser, muligens pga noe underliggende. Tror det viktigste du kan gjøre er å unngå å handle inn alt du vet du ikke bør spise, og så ta cravingene deretter hjemme uten å ha alternativ å ta av. 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #5 Skrevet 6. juli 2023 Bombasi skrev (Akkurat nå): Høres ut som du kjedespiser, muligens pga noe underliggende. Tror det viktigste du kan gjøre er å unngå å handle inn alt du vet du ikke bør spise, og så ta cravingene deretter hjemme uten å ha alternativ å ta av. Jeg har alltid elsket mat, men nå spiser jeg uten mål og mening føler meg som en narkoman som måååå bare ha sukker. Anonymkode: dc039...076
Hensatt Skrevet 6. juli 2023 #6 Skrevet 6. juli 2023 Hvorfor har du chips og nonstop i skapet når du ikke har tenkt å spise det? 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #7 Skrevet 6. juli 2023 Når du føler søtsug, så prøv å heller gå deg en tur eller lag deg ordentlig næringsrik mat. Jeg hadde samme problem hvor jeg ikke klarte å la være, men har blitt mye bedre nå. Jeg kan fint spise godteri men da med måte, jeg pleide en periode å heller ta å øve på mengde, fylte feks heller opp en liten skål med potetgull fremfor å ta hele posen (fordi den kom til å bli tømt), eller kuttet opp godteri for å få det til å virke "mer". Tok meg en 10-minutters treningsøkt via youtube, eller lagde mat og da var søtsuget borte når jeg var ferdig å trene / spise. Du kan fint kose deg, bare lær å begrense deg. Jeg gikk ofte på en smell da jeg presset meg selv for hardt med å kun skulle spise sunt, ingen godteri, og masse trening. Mye bedre å heller ha et balansert kosthold hvor du kan nyte begge, så lenge du klarer å begrense deg. Jeg kan anbefale deg en youtubekanal som heter "Grow with jo" hun har mange ulike treningsøkter alt etter hva du ønsker å trene for alle type nivåer, ca 10-15 minutter. Den pleide jeg å bruke Anonymkode: 836b1...425
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #8 Skrevet 6. juli 2023 Blizz1 skrev (4 minutter siden): Hvorfor har du chips og nonstop i skapet når du ikke har tenkt å spise det? Har andre normalvektige mennesker i huset som ønsker å spise når de ønsker det, bor ikke alene. Anonymkode: dc039...076
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #9 Skrevet 6. juli 2023 Tips mot søtsug: Mange har en tendens til kjedespising. Som en god start kan det hjelpe å få en oversikt på når du kjedespiser og hva slags tanker du har i hodet når du kjedespiser for å se om det er et mønster. For noen kan det hjelpe å bare få tankene på noe annet ved å gjøre noe annet, som for eksempel å gå en tur, mens for andre sitter utfordringen dypere enn som så og derfor kan det være lurt å snakke med en nær venn eller psykolog om problemene. Fysisk aktivitet er også med på å redusere søtsuget fordi man stimulerer hjernens belønningssentre når man trener. Og plages du ofte av søtsug og bare MÅ ha noe, så husk også at finnes det sunnere alternativer enn de kjente sukkerbombene som smågodt og sjokolade. Dette kan for eksempel være bakt eple med kanel, nøtter, grønnsaker og dipp eller en yoghurt Anonymkode: b6eaf...760
Hensatt Skrevet 6. juli 2023 #10 Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har andre normalvektige mennesker i huset som ønsker å spise når de ønsker det, bor ikke alene. Anonymkode: dc039...076 Da får de ha en egen plass til sitt godteri som ikke er felles. Det beste er kanskje å kun kjøpe det som skal spises i helgene slik at det ikke blir liggende å friste. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #11 Skrevet 6. juli 2023 Først og fremst så er du helt normalvektig, men jeg skjønner at alt handler om hva man føler seg vel med selv. Jeg selv kan ikke ha godteri liggende i skapet, for da spiser jeg det garantert. Så for meg hjelper det å ikke ha noe snacks liggende i skapet. Og å ikke handle sulten og ende opp med å kjøpe det. Lettere å unngå å kjøpe det i det hele tatt! Anonymkode: 4cfec...0fd
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #13 Skrevet 6. juli 2023 Helene skrev (3 minutter siden): Tulletråd Hæ? Mange som har det slik! Inkludert meg selv… TS: høres ut som meg. Jeg fikk også følelsen av at alt var kjedelig når jeg ikke kunne spise alt mulig hele tiden, spesielt når jeg var hjemme. Når har jeg heldigvis klart å komme ut av den hekten, men kan fremdeles miste kontroll. I dag f.eks hadde jeg laget en pastarett som kun jeg skulle ha, da de andre spiste tidligere. Klarte ikke å stoppe og spise pasta. Dette er 3 timer siden, og jeg går fremdeles å prøver å ikke tenke på restene…. Anonymkode: 60ccb...b99 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #14 Skrevet 6. juli 2023 Helene skrev (23 minutter siden): Tulletråd Hvorfor er det tulletråd? Ts Anonymkode: dc039...076
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå