AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #1 Skrevet 6. juli 2023 Meg og samboer har tenkt og skaffe oss pus i vår nye leilighet. Han er for ute katt jeg for inne katt da må jeg høres grusom ut som vil ha inne katt.. mine grunner er pga ser og hører hvor mye fleste katter kommer seg løs eller blir borte, og katter som blir på kjørt eller drept av hund. Og katter hun/han som parrer og kommer plutselig mange katt unger man ikke har plass og tid til å ha. Eller han katt som parrer med masse hun katter at andre ikke har mulighet til å ha dem eller gi bort og må avlive katt ungene Jeg elsker katter! Men er sykt redd for den vis den skulle bli borte eller på kjørt.. også hatt en venninne der nabo «stjal» katten hennes med og fore den mat så katten hadde 2 hjem.. uff nei stemmer for inne katt og masse leker og ting den kan få kose seg med og bånd Anonymkode: 268ce...1cf
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #2 Skrevet 6. juli 2023 Kastrer katten din hvis det er hann pus. Da blir de mere hjemmekjære. Steriliser hvis det er hunn katt. Alle katter burde ha mulighet til å være ute. Du må aktivere en inne katt mye mer. Jeg synes det er dyreplageri med inne katt. Anonymkode: a67e4...632 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #3 Skrevet 6. juli 2023 Jeg ville hatt den inne, mye tryggere for pus! 😊 Jeg har innekatt selv men går tur med ham i bånd, hvilke han elsker 🤭 Anonymkode: f15d3...65e 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #4 Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kastrer katten din hvis det er hann pus. Da blir de mere hjemmekjære. Steriliser hvis det er hunn katt. Alle katter burde ha mulighet til å være ute. Du må aktivere en inne katt mye mer. Jeg synes det er dyreplageri med inne katt. Anonymkode: a67e4...632 Joda men enda verre føler man seg om katten er blitt på kjørt eller drept av en hund.. jeg vil ikke bli bekymret for hvordan katten har det. Ser også at mange innekatter lever et flott liv Anonymkode: 268ce...1cf
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #5 Skrevet 6. juli 2023 I blokkleilighet hadde jeg klart valgt innekatt, men aller helst med mulighet til terrasse/balkong som var nettet inn. Uansett må jo pus kastreres. Har riktignok utekatter selv, men har hatt innekatter tidligere. Så det kommer jo an på hvordan en bor også. Anonymkode: 8b15e...233 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #6 Skrevet 6. juli 2023 Innekatter har samme behov for stimulering som en utekatt. Forskjellen er at en utekatt finner den stimuleringen på egenhånd. Om dere skal ha innekatt betyr det at dere må ta hånd om den stimulereingen, altså leke mye med katten - ikke nok å dirre på en bjelle et par ganger. Jeg har selv innekatt, funker absolutt helt fint, leker aktivt med den rundt 2 timer hver dag (delt opp i kortere økter. Har også begynt å ta den med ut i bånd. Litt skremt, men liker å rulle i gresset. Anonymkode: 1afcc...68d 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #7 Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kastrer katten din hvis det er hann pus. Da blir de mere hjemmekjære. Steriliser hvis det er hunn katt. Alle katter burde ha mulighet til å være ute. Du må aktivere en inne katt mye mer. Jeg synes det er dyreplageri med inne katt. Anonymkode: a67e4...632 Hvis jeg som har innekatter som luftes jevnlig ute i sele driver med dyreplageri, er alle hundeeiere dyreplagere også. Hunder har like stort behov for å løpe fritt rundt ute som katter har, men fordi de er mer utpregede flokkdyr og er lettere å dressere enn katt, har mange fått for seg at hunder har mer godt av å holdes inne og luftes i bånd/sele enn katter har. Hadde hundene kunnet snakke hadde samtlige sagt at de drømmer om å løpe fritt og jakte og gjete av hjertens lyst. Jeg har hatt min andel utekatt og opplevd så mye tragedie med skadede og døde katter at jeg orker ikke mer. Jeg synes det er like mye "dyreplageri" å temme katter og holde dem som kjæledyr, avlære dem mange av deres naturlige instinkter, og deretter slippe dem løs på egenhånd. De har ikke samme forutsetningene som ville kattedyr har, og blir i mye større grad både syke, skadde og roter seg opp i uheldige situasjoner. I tillegg er frittgående katter ofte til plage for naboer. Dyreplageri er såpass alvorlig at jeg synes man burde holde seg for god til å bruke det om mennesker som tar godt vare på kattene sine. At innekatt ikke er helt optimalt er helt greit, og at noen er imot det er også greit, men å kalle det dyreplageri (og dermed putte det i samme kategori som folk som piner og dreper dyr) er både usaklig og unyansert og vanner ut et alvorlig begrep. Anonymkode: 8866c...7ff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå