AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #1 Del Skrevet 6. juli 2023 Jeg vurderer å se den, men den har rykte på seg for å være uforståelig. Er den virkelig det? Er det noen som har sett den og kan si om den forståelig eller ikke? Jeg så et intervju med en hollywood-regisør som har laget mange store hollywood-filmer, og til og med han innrømmer at han ikke skjønte bæret av Tenet. Alt dette snakket om filmen har gjort meg nysgjerrig. Men gidder ikke kaste bort tid på en meningsløs film. Anonymkode: 6406f...dd2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #2 Del Skrevet 7. juli 2023 Jeg så den på kino i Storbritannia, ergo uten tekst. Skjønte jo noe, men var veldig forvirret. Jeg kan engelsk godt, problemet var at de var så mye bakgrunnsstøy i filmen og uklar tale. Anonymkode: 36357...b9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melpomene Skrevet 9. juli 2023 #3 Del Skrevet 9. juli 2023 Neida, Tenet (2020) er på ingen måte uforståelig, den består av 75% unødig overkomplisert eksposisjon som en hvilken som helst annen Nolan-film. Men, som brukeren over nevner, det er til tider vanskelig å høre hva som blir sagt. Veldig mye eksposisjon blir levert med svært høy bakgrunnsmusikk og annen støy, og av karakterer som har på oksygenmasker, og gjerne også bak skuddsikkert glass. Jeg er lett hørselshemmet og har alltid på teksting uansett, men dette er altså et tilfelle hvor undertekster fort er nødvendig også for de med plettfri hørsel. Det er heller ikke en film hvor uhørlig dialog og støy brukes på en innovativ måte, som feks Brady Corbets knivskarpe The Childhood of a Leader (2016), men rett og slett et resultat av klønete valg i redigeringsprosessen. I motsetning til feks Interstellar (2014), som lener seg mer stødig på fysikk, er Tenet helt klart i fiction-segmentet av science fiction, men dessverre uten å benytte sjangerelementene allegorisk eller innovativt på noen måte; den sentrale konflikten er skuffende simplistisk. Personlig synes jeg det er svak film, og selv for Nolan er det i overkant hvor mye suspension of disbelief man må legge til grunn for å få noen særlig følelse av konsekvens. Ta dog med i betraktningen at jeg er mindre begeistret for Nolan som filmskaper generelt, og vil nok dømme filmen hardere enn noen som er storfan av feks Interstellar (2014), The Prestige (2006), Inception (2010), osv. Jeg holder fremdeles hardt på den stadig mindre kontroversielle påstanden at Dunkirk (2017) er så langt Nolans eneste virkelig vellykkede film. (Med forbehold om at jeg ikke har sett Oppenheimer (2023) ennå.) Andre meninger og påstander er bredt tilgjengelig fra andre kommentatorer. Hvis du skrur av behovet for å forstå logikken bak inversjon og 'reverse entropy', og istedet fokuserer på visuelle effekter (som absolutt er imponerende og stilige), action og spenning, er det nok lettere å like filmen. Riktignok er det fremdeles endeløse samtaler mellom protagonisten og x antall andre mennesker som kanskje vet noe om noe som har noe å gjøre med noe som kanskje kan være, eller har vært, viktig (eller kommer til å bli det), så en dose tålmodighet hjelper nok. Kenneth Branagh gnager seg gjennom så store mengder av sett-dekorasjonen at han like gjerne kunne vært ikledd monokkel og flosshatt, så det krever litt godvilje der også. (Robert Pattinson gjør sitt fordømt beste for å berge stumpene, men i en birolle er det begrenset hvor mye selv han kan gjøre.) Det koker nok ned til hva som lokker med filmen i utgangspunktet, og hvor stor filminteresse (og tid til film) hver enkelt har. For noen er det helt kurant å sitte gjennom filmer man er skeptisk til, i tilfelle de faller i smak likevel, eller for å kunne ha en mening om populære blockbustere, eller for å "se alt" av en bestemt filmskaper, men for andre føles det som bortkastet tid. Samtidig er det 100% subjektivt, så den eneste måten å virkelig finne svaret på spørsmålet ditt er nok at du ser filmen, TS. Og ja, jeg innser at det dessverre er et veldig lite hjelpsomt svar Om du ser den, anbefaler jeg som nevnt teksting, og en stor og god dose av suspension of disbelief (beklager, jeg aner ikke hva det heter på norsk). Uansett, her er en morsom video fra Michael Spicer, som fint oppsummerer mye av problemet med eksposisjon i Tenet (2020) og andre Nolan-filmer: 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå