AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #1 Skrevet 6. juli 2023 Jeg skjønner at det må gjøres hvis man bruker et bilde man finner på nett. Men hvorfor må man gjøre det når man har betalt for bildene? Man leier fotografen som tar bildene på oppdrag, og så må man oppgi hvem som har tatt de...? Det er vel ingen andre yrker som krever det? Anonymkode: 0ab60...5c0 6
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #2 Skrevet 6. juli 2023 Har du betalt for full lisens da eller bare noen tusenlapper? Anonymkode: 63566...827 4
AnonymBruker874626 Skrevet 6. juli 2023 #3 Skrevet 6. juli 2023 Kort forklart: fordi det står i avtalen du har signert med fotografen. Hvorfor det står der: Fordi fotografen ønsker kred for sine bilder og reklameverdien det gir når de deles. 16
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #4 Skrevet 6. juli 2023 Om du var fotograf, har du ønsket at folk visste det var du som tok bilde, så de som ser bilde å er interisert i et slikt resultat, skal kunne kontakte deg? Det er tross alt de som tok bildet Anonymkode: a23a4...662
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #5 Skrevet 6. juli 2023 La oss si at du maler et maleri, også signerer du navnet ditt i hjørnet på det kunstverket. Dette er et maleri du er stolt av, så selvsagt vil du at navnet ditt skal stå i hjørnet sånn at alle som ser det ser at det er du som er kunstneren. Hadde ikke du blitt irritert om noen kjøpte maleriet, og skjulte navnet ditt av en eller annen grunn? Nå er det ingen som får vite at det er du som malte det bildet. Det samme gjelder fotografi. Hvis det er en seriøs fotograf som har studert og brukt mange, mange år på å bli flink nok, er det bare høflig å nevne hvem fotografen er. Det er den eneste måten man får navnet til en fotograf ut, som gir de flere oppdrag, som gjør at de kan leve av det. Anonymkode: b6ae2...d93 4 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #6 Skrevet 6. juli 2023 Fordi du ved å ikke kreditere dem da fremstiller det som ditt verk. Hvordan liker du selv at folk tar æren for ditt arbeid? Anonymkode: 3ec09...616 10 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #7 Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har du betalt for full lisens da eller bare noen tusenlapper? Anonymkode: 63566...827 Bare noen tusenlapper. Poenget mitt kom sikkert ikke så godt fram, men la meg illustrere med noen flåsete eksempler; kirurgen som utførte en estetisk operasjon kan ikke kreve at resultatet krediteres (og dermed får han ingen reklame). Et annet teit eksempel: maleren som malte huset, arkitekten som tegnet huset, håndverkere som bygde huset- ingen av de kan krediteres. Synes bare at dette er innmari rart 😀 Anonymkode: 0ab60...5c0 4
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #8 Skrevet 6. juli 2023 Syns det er greit å kreditere men liker ikke når jeg betaler mange tusen også skal det være vannmerke på bildet, syns det ødelegger Anonymkode: 50eee...632 7
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #9 Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Syns det er greit å kreditere men liker ikke når jeg betaler mange tusen også skal det være vannmerke på bildet, syns det ødelegger Anonymkode: 50eee...632 Du må betale for å bli kvitt vannmerket, det er en pris for bilder med vannmerker, én for bilder uten. Du er rett og slett ikke villig til å betale det det koster, tydeligvis. Anonymkode: fc66d...465 6 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #10 Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): La oss si at du maler et maleri, også signerer du navnet ditt i hjørnet på det kunstverket. Dette er et maleri du er stolt av, så selvsagt vil du at navnet ditt skal stå i hjørnet sånn at alle som ser det ser at det er du som er kunstneren. Hadde ikke du blitt irritert om noen kjøpte maleriet, og skjulte navnet ditt av en eller annen grunn? Nå er det ingen som får vite at det er du som malte det bildet. Det samme gjelder fotografi. Hvis det er en seriøs fotograf som har studert og brukt mange, mange år på å bli flink nok, er det bare høflig å nevne hvem fotografen er. Det er den eneste måten man får navnet til en fotograf ut, som gir de flere oppdrag, som gjør at de kan leve av det. Anonymkode: b6ae2...d93 Gode poenger. Allikevel synes jeg at prosessen med oppføring av hus er like flott, om ikke enda mer imponerende enn å ta nyfødtbilde/gravidbilde/eller lignende. De tar disse bildene på oppdrag, i likhet med kirurgen eller arkitekten som jeg nevnte i tidligere post. Man betaler for jobben de gjør, og verdien av det gjenspeiles i prisen. En ting er at det er høflig å oppgi hvem som har tatt bildet, men hvis jeg har forstått det riktig så kreves det at fotografen krediteres. Det er lovpålagt. Anonymkode: 0ab60...5c0 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #11 Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Bare noen tusenlapper. Poenget mitt kom sikkert ikke så godt fram, men la meg illustrere med noen flåsete eksempler; kirurgen som utførte en estetisk operasjon kan ikke kreve at resultatet krediteres (og dermed får han ingen reklame). Et annet teit eksempel: maleren som malte huset, arkitekten som tegnet huset, håndverkere som bygde huset- ingen av de kan krediteres. Synes bare at dette er innmari rart 😀 Anonymkode: 0ab60...5c0 Jo de krediteres til en grad. Man kan ikke gå rundt med kirurgens underskrift i panna da, men når noen spørr hvem du opererte nesen hos, så er man somregel ærlig. Samme med folk som maler huset ditt, har flere ganger hørt folk anbefale hvem som gjorde jobben. Men når det er kreativt arbeid er det anderledes også, og som noen nevner du kunne liksågodt hevdet at det var du som tok bildet å da blir det vel ikke så mye karriere for fotografen. De er jo freelance somregel, ikke på et sykehus hvor det kommer pasienter til dem, fullstendig klar over hvor de er med et lett Google søk. Anonymkode: a23a4...662 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #12 Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Bare noen tusenlapper. Poenget mitt kom sikkert ikke så godt fram, men la meg illustrere med noen flåsete eksempler; kirurgen som utførte en estetisk operasjon kan ikke kreve at resultatet krediteres (og dermed får han ingen reklame). Et annet teit eksempel: maleren som malte huset, arkitekten som tegnet huset, håndverkere som bygde huset- ingen av de kan krediteres. Synes bare at dette er innmari rart 😀 Anonymkode: 0ab60...5c0 Fordi foto er kunst, og du bruker kunstnerens verk for å promotere noe. Du må også kreditere forfattere og journalister om du brukers deres verk. Det handler rett å slett om at det er forskjell på kunst og mye annet arbeid. Anonymkode: 3ec09...616 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #13 Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Fordi foto er kunst, og du bruker kunstnerens verk for å promotere noe. Du må også kreditere forfattere og journalister om du brukers deres verk. Det handler rett å slett om at det er forskjell på kunst og mye annet arbeid. Anonymkode: 3ec09...616 Likevel blir det en smule ironisk å påpeke viktigheten av åndsverk og kreditering på et forum der eierne kan bruke alt som blir skrevet her, som de ønsker. https://forum.kvinneguiden.no/guidelines/ Sitat Når du skriver et innlegg på Kvinneguiden gir du samtidig Kvinneguiden rett til å bruke innlegg og spørsmål slik de måtte ønske - på alle måter og i alle media, uten vederlag. Anonymkode: e8b15...82a 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #14 Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Fordi foto er kunst, og du bruker kunstnerens verk for å promotere noe. Du må også kreditere forfattere og journalister om du brukers deres verk. Det handler rett å slett om at det er forskjell på kunst og mye annet arbeid. Anonymkode: 3ec09...616 Men hvis man kun skal bruke et av bildene som profilbilde.. et bilde jeg har kjøpt, i tillegg til at fotografen tok timepris for å utføre jobben. Yrkesutøvere har m.a.o fått penger for både jobb og produkter. Og det er åpenbart at jeg ikke tok bildet ettersom det er tydelig at jeg ikke tok selfie... Tror hodet mitt er i feriemodus ettersom jeg sliter med å forstå 😅 men det er ikke så viktig. Skal uansett ikke poste noe på sosiale medier, kun henge opp noen av bildene i stua. Stusset bare over disse punktene i avtalen mellom oss. Anonymkode: 0ab60...5c0
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #15 Skrevet 6. juli 2023 Det er selvsagt bare selv-digging. Akkurat som folk som jobber i tv eller media. Der skal alle navn stå på produksjonen. Ingen andre yrker driver med så mye selv-digging. Det er kokketeri og egentlig ganske tøysete. Anonymkode: 574a5...efc 6
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #16 Skrevet 6. juli 2023 Det er nå fort slik fotografen får nye kunder da. Det er da bare å lete etter en fotograf som ikke ønsker/har krav om cred i kontrakten sin hvis det er så vanskelig. Anonymkode: c4435...f18 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #17 Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er nå fort slik fotografen får nye kunder da. Det er da bare å lete etter en fotograf som ikke ønsker/har krav om cred i kontrakten sin hvis det er så vanskelig. Anonymkode: c4435...f18 Men det er vel ikke kunden sitt ansvar å rekruttere nye kunder?? Anonymkode: 0ab60...5c0 4
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #18 Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Bare noen tusenlapper. Poenget mitt kom sikkert ikke så godt fram, men la meg illustrere med noen flåsete eksempler; kirurgen som utførte en estetisk operasjon kan ikke kreve at resultatet krediteres (og dermed får han ingen reklame). Et annet teit eksempel: maleren som malte huset, arkitekten som tegnet huset, håndverkere som bygde huset- ingen av de kan krediteres. Synes bare at dette er innmari rart 😀 Anonymkode: 0ab60...5c0 Man krediterer arkitekten når man viser bilder av hus, arkitektoniske løsninger etc. Dette fordi det er åndsverk. Man krediterer ikke håndverkere som utfører en jobb. Dersom du legger ut bilder for spesifikt å vise fram din plastiske operasjon vil det også være naturlig å fortelle hvem som har utført arbeidet. Anonymkode: 298fb...26d 4
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #19 Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Du må betale for å bli kvitt vannmerket, det er en pris for bilder med vannmerker, én for bilder uten. Du er rett og slett ikke villig til å betale det det koster, tydeligvis. Anonymkode: fc66d...465 Opplyser fotografer tydelig om dette på forhånd? Eller betales det og man føler seg lurt? Anonymkode: 91a7b...557
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #20 Skrevet 6. juli 2023 Vil det da si at fotografen får gratis markedsføring? Hvis målet er å tiltrekke flere kunder. Anonymkode: 0ab60...5c0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå