Gå til innhold

HJELP - skattekort eller frikort

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer ikke til å tjene 70.000 kroner i løpet av sommeren. Ligger på om lag 20k i mnd +/-, og jeg jobber bare i sommer. Kommer ca til å tjene 68.000 kroner. Hvis jeg skriver på mitt skattekort at jeg kommer til å tjene 75000 kroner, blir jeg uansett trukket da? Tenkte bare å sikre meg slik at jeg ikke må betale retskatt? Hvordan er det egentlig med frikort? Sik jeg har fortsått det er at man har frikort til 70.000 kroner, og alt over må man skatte for. Dette er min første jobb, hvor jeg potensielt må skatte. Tidligere har jeg ikke tjent over summen 

Anonymkode: c024b...76c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte med frikort og byttet over så snart jeg så at neste lønning ville dytte meg over grensen.

Anonymkode: 07bb0...3fe

AnonymBruker
Skrevet

Det står at jeg har fått skattekort på 5%, som betyr at jeg bare skatter 5% av lønnen min? ❤️ Takk for svar 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det står at jeg har fått skattekort på 5%, som betyr at jeg bare skatter 5% av lønnen min? ❤️ Takk for svar 

Ja det stemmer ☺️

Anonymkode: 06cf4...21c

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du overskrider frikortsbeløpet i et inntjeningsår, og så går over til skattekort, så beregnes det skatt av HELE beløpet du har tjent i løpet av det skatteåret. Ikke bare det som overstiger 70 000 (fribeløpsgrensa). Tjener man over så er det ikke lenger noe "fribeløp", men skattbar inntekt, alt sammen. Men lav skatt blir det, om du ikke går mye over 70 000.

Anonymkode: af7d3...2ae

AnonymBruker
Skrevet

Ta skattekort med en gang. Du får jo igjen det som evt betales for mye neste år - fin "tvangssparing".

Anonymkode: 2836c...5d4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du overskrider frikortsbeløpet i et inntjeningsår, og så går over til skattekort, så beregnes det skatt av HELE beløpet du har tjent i løpet av det skatteåret. Ikke bare det som overstiger 70 000 (fribeløpsgrensa). Tjener man over så er det ikke lenger noe "fribeløp", men skattbar inntekt, alt sammen. Men lav skatt blir det, om du ikke går mye over 70 000.

Anonymkode: af7d3...2ae

Viktig å legge til at det er overgangsregler, så det er ikke sånn at man taper på å tjene rett over frikortgrensen.

Anonymkode: 9ed68...397

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg begynte med frikort og byttet over så snart jeg så at neste lønning ville dytte meg over grensen.

Anonymkode: 07bb0...3fe

Det er dette som er normalt å gjøre :)

Anonymkode: b5240...b7d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...