Gå til innhold

Det som skiller fattig og rik er det de spiser?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hørte dette nylig om at det som skiller de rike fra de fattige er maten de spiser. 

er dette riktig? Stemmer dette for deg og de du kjenner?

Anonymkode: 91504...d3c

Skrevet

Hva spiser de?

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Det som skiller dem er inntekten.

Anonymkode: e5670...da1

• Liker 4
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Både og. Mest opplagt så er det økonomien som skiller dem. Med det følger gjerne økt kunnskap om kosthold og/eller evne/mulighet til å spise sunn mat.

Anonymkode: 74672...355

Skrevet

Ikke bare inntekt,  utdannelsesnivå også, opplever at kostholdet til de jeg kjenner er avhengig av både utdannelsesnivå og helsestatus 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hørte dette nylig om at det som skiller de rike fra de fattige er maten de spiser. 

De virkelig fattige i verden spiser knapt, og i den grad de spiser er det vegetar. 
Så du kan si at det som skiller fattig og rik er tilgangen på mat. 

Jeg har selvsagt ingen personlig erfaring. Jeg, som du, bor i Norge, og har ikke nære venner eller bekjente i fattige land. I Norge har vi relativ fattigdom, som er noe helt annet enn ordentlig fattigdom. Å sette relativt fattige i samme bås som ekte fattige er som å gruppere folk med støle muskler etter trening i samme pasientgruppe som kreftpasienter. Helt latterlig.

Anonymkode: e5ba8...1a8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vel, tenker det er en sammenheng. Tror ikke familien Gisse-Gasse som reiser over svenskegrensa for Tab-extra, godis, øl og billige pølser er så velstående.

Anonymkode: 678c8...42b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Motelvibes skrev (14 minutter siden):

Hva spiser de?

Mest ris.

Anonymkode: fa1d6...857

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nei, jeg er ufør og har dårlig råd, men mat prioriteres svært høyt, spiser sunn, god og dessverre dyr mat. 

Føler det henger mer sammen med utdannelsesnivå enn økonomi. Men selvsagt, ofte henger utdannelsesnivå og økonomi sammen… Det er sikkert flere fattige på MacDonalds og som spiser fiskepinner, kylling-nuggets og pommefrittes, og flere rike som spiser kamskjell, lammeskanker, brokkoli og asparges, sånn i snitt.

Anonymkode: 2cad2...c75

AnonymBruker
Skrevet

Det har vel med interesse å gjøre. Folk med høyere utdanning vanker sikkert oftere i miljø hvor trening og sunn mat er et fokus. Og de har gjerne god råd til å kjøre den dyrere, sunne maten. Jeg som ufør dame fra bygda uten utdanning, ville aldri, uansett hvor dårlig økonomien hadde vært, droppet å kjøpe sunn og næringsrik mat. Da hadde jeg heller spist mindre mat av bedre kvalitet enn ultraprosessert "drittmat".

Anonymkode: 42b5f...4ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...