Gå til innhold

Var jeg for streng med 15 åringen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ved matbordet i dag satt 15 åringen å bannet, når jeg sa det var nok kastet 15 åringen mat på meg, reiste seg å gikk. Jeg gikk etter å ga beskjed at om det ikke blir ryddet opp nå så stenger jeg telefon og internett, ungdommen ser meg i ansiktet ler og går. Så jeg sperret telefonen, og stengte internett, men har dårlig samvittighet, for vet jo at alt skjer på telefonen for ungdommene. Var jeg for streng?

Anonymkode: 7e3d2...0b2

• Liker 6
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du var ikke for streng. 

Anonymkode: ec50f...ae5

• Liker 17
  • Nyttig 4
Skrevet

Nei, det synes jeg ikke. Men lurt å vente litt til gemyttene har roet seg, før du tar det opp på nytt, på en rolig og lavmælt måte.

• Liker 5
Skrevet

Aldri gi trusler om konsekvenser som du ikke følger opp, så bra du gjorde det. 

Vet ikke hvordan det kan gå så ille med kommunikasjonen at tenåringen oppfører seg slik, men dette høres vanvittig ut. 

• Liker 18
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dårlig samvittighet fordi 15 åringen fikk noen konsekvenser av dårlig oppførsel🤣 høres ut som dette barnet har det over gjennomsnittet godt hjemme fra før. Ingen av mine barn hadde turt å kaste mat på meg. De har mistet telefonen og Internett for langt mindre ting.

Anonymkode: a0cc7...54a

• Liker 16
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Trolltunge skrev (1 minutt siden):

Aldri gi trusler om konsekvenser som du ikke følger opp, så bra du gjorde det. 

Vet ikke hvordan det kan gå så ille med kommunikasjonen at tenåringen oppfører seg slik, men dette høres vanvittig ut. 

Vet ikke jeg heller, det er endringer som har kommet brått, vi satt og snakket om ferieplaner, 15 åringer var enig i planene, men jeg har sikkert sagt ett eller annet som irriterte ungdommen, uten at jeg vet hva🫣

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dårlig samvittighet fordi 15 åringen fikk noen konsekvenser av dårlig oppførsel🤣 høres ut som dette barnet har det over gjennomsnittet godt hjemme fra før. Ingen av mine barn hadde turt å kaste mat på meg. De har mistet telefonen og Internett for langt mindre ting.

Anonymkode: a0cc7...54a

Det er veldig sjeldent at det er behov for konsekvenser hjemme, ungdommen bruker til vanlig å oppføre seg, skal ta en god prat om en stund så kanskje jeg finner ut hva som skjedde. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vet ikke jeg heller, det er endringer som har kommet brått, vi satt og snakket om ferieplaner, 15 åringer var enig i planene, men jeg har sikkert sagt ett eller annet som irriterte ungdommen, uten at jeg vet hva🫣

Jeg prøver, men har litt problemer med å sette meg inn i situasjonen. Hadde ett av mine barn oppført seg slik hadde det blitt ingen ferie i tillegg til stengt mobil og Internett (om jeg hadde sagt det du sa), maten hadde blitt liggende til barnet hadde vasket og ryddet, samt at jeg hadde bestilt terapi. Det hadde vært så uaktuel oppførsel at jeg knapt klarer å tenke meg situasjonen. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Trolltunge skrev (2 minutter siden):

Jeg prøver, men har litt problemer med å sette meg inn i situasjonen. Hadde ett av mine barn oppført seg slik hadde det blitt ingen ferie i tillegg til stengt mobil og Internett (om jeg hadde sagt det du sa), maten hadde blitt liggende til barnet hadde vasket og ryddet, samt at jeg hadde bestilt terapi. Det hadde vært så uaktuel oppførsel at jeg knapt klarer å tenke meg situasjonen. 

Har du barn?

Anonymkode: 0b537...b2f

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er veldig sjeldent at det er behov for konsekvenser hjemme, ungdommen bruker til vanlig å oppføre seg, skal ta en god prat om en stund så kanskje jeg finner ut hva som skjedde. 

Om dette er første gang hadde jeg tatt en prat bare

AnonymBruker
Skrevet
Trolltunge skrev (4 minutter siden):

Du hadde avlyst ferie og bestilt terapi for det TS beskriver?

Synes TS' reaksjon var helt grei, passe streng. Din reaksjon er jo helt hinsides overdreven.

Anonymkode: 301e9...b36

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du barn?

Tre. Alle eldre enn 15 nå. Selvfølgelig hatt konflikter og hormonelle svingninger, men å kaste mat på meg kunne kanskje ene gutten med adhd gjort da han var 5- 6 år. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Synes TS' reaksjon var helt grei, passe streng. Din reaksjon er jo helt hinsides overdreven.

Helt enig 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja jeg hadde fått fullstendig sjokk, så hadde antatt at det lå noe bak jeg ikke visste om. Når et barn endrer seg dramatisk ligger det ofte noe vondt bak. Jeg hadde på ingen måte akseptert å bli kastet mat på. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei helt i orden. Ha det sperret til i morgen kveld og ta en rolig og punktlig prat sammen i morgen etter skolen om at det var uakseptabel oppførsel. 

Anonymkode: 12189...631

AnonymBruker
Skrevet
Trolltunge skrev (Akkurat nå):

Ja jeg hadde fått fullstendig sjokk, så hadde antatt at det lå noe bak jeg ikke visste om. Når et barn endrer seg dramatisk ligger det ofte noe vondt bak. Jeg hadde på ingen måte akseptert å bli kastet mat på. 

Ikke jeg heller (og ingen av mine barn har gjort det heller etter barnehagealderen), men jeg hadde likevel ikke avbestilt ferien og bestilt terapi om det skjedde én gang. Hadde gitt ungdommen beskjed om å rydde/vaske opp etter seg og forlate bordet, og så gitt beskjed om at dette var uakseptabelt. 

Har dine barn aldri vist noe dårlig oppførsel? Eller mener du det å kaste mat på noen er noe av det verste man kan gjøre? 😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei helt i orden. Ha det sperret til i morgen kveld og ta en rolig og punktlig prat sammen i morgen etter skolen om at det var uakseptabel oppførsel. 

Anonymkode: 12189...631

Du har ihvertfall ikke barn, siden du ikke vet at det er skoleferie nå 😅

Anonymkode: f34a7...713

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du var ikke for streng, slik oppførsel må få konsekvenser. 

Tenåringens reaksjon fremstår som ut sv det blå, siden du ikke vet hva som utløste det. Kastingen av mat er drøyest, men latteren når du forsøkte å si i vitner om total respektøshet. 

Mye å uroe seg over her. 

Jeg ser denne latteren ofte i skolen hvor jeg jobber og det er nedlatenhet i den. Jeg skremmes over at folk faktisk skriver at dette skal man finne seg i. Men det bekrefter den berøringsangsten som jeg ser fra mange foreldre. 

Anonymkode: c609c...9f0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du var ikke for streng, slik oppførsel må få konsekvenser. 

Tenåringens reaksjon fremstår som ut sv det blå, siden du ikke vet hva som utløste det. Kastingen av mat er drøyest, men latteren når du forsøkte å si i vitner om total respektøshet. 

Mye å uroe seg over her. 

Jeg ser denne latteren ofte i skolen hvor jeg jobber og det er nedlatenhet i den. Jeg skremmes over at folk faktisk skriver at dette skal man finne seg i. Men det bekrefter den berøringsangsten som jeg ser fra mange foreldre. 

Anonymkode: c609c...9f0

Eh hvor står set at man skal finne seg i det???

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...