ops2 Skrevet 6. juli 2023 #1 Skrevet 6. juli 2023 (endret) Hvordan tester man det? Blodprøver? Eller stiller legen diagnosen bare på grunn av symptomer? Jeg har hatt rennende nese og øyne i et par år, og tenkt det var lang covid, eller at jeg bare er sånn. Jeg har også tørrhoste flere ganger om dagen. Men tørrhoste stemmer vel ikke med husstøvallergi? Jeg har vært på ferie i nesten to uker. Det var skikkelig varmt og dører og vinduer sto oppe hele tiden. Det er også et nyere hus enn det vi har. Hosten, snufsingen og de rennende øynene forsvant. Og kom tilbake etter mindre enn 24 timer hjemme. Jeg skal bestille en legetime. Skal jeg be legen om å teste meg for reaksjon på andre ting i huset? Skjult råte? Sopp? Hva kan han finne ut? Endret 6. juli 2023 av ops2
Avopasia Skrevet 6. juli 2023 #2 Skrevet 6. juli 2023 Jeg måtte ta en blodprøve for å få det diagnosert før jeg begynte på allergimedisiner. Allergien kan forårsake tørrhoste. Uten medisiner er nesen min rennende om dagen og jeg nyser en del. I sengen, med mindre dynen og puten selv er nyvasket, får jeg hoste og hvis jeg har et virus i kroppen, astmaanfall. Hvis du merker at symptomene er verre når du står opp fra sengen, etter du bytter sengetrekk, når du støvsuger eller støvtørker, og at symptomene er lavere etter å ha vært en dag utendørs, vil dette tale for husstøvallergi. Jeg vil anbefale å gå til legen for å teste for allergi. De tester som regel for andre ting også som burot, bjørk, timotei, hund og katt i samme test. Ting som skjult råte og sopp i huset kan ikke bli påvist hos legen. Hvis du ikke finner noe sopp eller råte i huset etter å ha lett grundig rundt er det mulig å teste for muggsopp i inneklimaet.
ops2 Skrevet 6. juli 2023 Forfatter #3 Skrevet 6. juli 2023 1 hour ago, Avopasia said: Jeg måtte ta en blodprøve for å få det diagnosert før jeg begynte på allergimedisiner. Allergien kan forårsake tørrhoste. Uten medisiner er nesen min rennende om dagen og jeg nyser en del. I sengen, med mindre dynen og puten selv er nyvasket, får jeg hoste og hvis jeg har et virus i kroppen, astmaanfall. Hvis du merker at symptomene er verre når du står opp fra sengen, etter du bytter sengetrekk, når du støvsuger eller støvtørker, og at symptomene er lavere etter å ha vært en dag utendørs, vil dette tale for husstøvallergi. Jeg vil anbefale å gå til legen for å teste for allergi. De tester som regel for andre ting også som burot, bjørk, timotei, hund og katt i samme test. Ting som skjult råte og sopp i huset kan ikke bli påvist hos legen. Hvis du ikke finner noe sopp eller råte i huset etter å ha lett grundig rundt er det mulig å teste for muggsopp i inneklimaet. Takk for svar. Jeg er veldig glad for at det kan påvises i prøver. Jeg trenger å vite hva det kan være, ikke bare at man tror det er slik. Jeg skal be om å bli testet for muggsopp også. Huset er gammelt, skjevt og skakt og det har vært fukt i kjelleren før det ble drenert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå