AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #1 Del Skrevet 6. juli 2023 Har en gutt (1 måned gammel igår). Startet på mme for snart 2 uker siden grunnet lav melkeproduksjon (han har likevel lagt på seg slik han skal). Bruker erstatning fra Hipp. På pakken står det at 1-2 mnd gamle babyer skal ha 135 ml og 5-6 måltider i løpet av dagen. Altså, min spiser helt sikkert 8-10 flasker om dagen. Noen ganger sluker han en flaske og vil ha mer. Han hylgriner helt til han får ny flaske da. Hører også bare om flaskebarn som får en flaske og sover da 3-4 timer på dagtid og hele natten. Min sover sjelden mer enn 2 timer på dagtid før han skal ha mer mat. Han sover 2-4 timer på natten, og skal da ha mat. Han sovner da ikke etter dette, og ligger i halvsøvne frem til vi står opp om morgenen og skal ha mer mat. Han våkner hvert 5 minutt fordi han mister slutten i denne perioden av natten/morgenen. begynner å bli ganske sliten av lite sammenhengende søvn… Er dette normalt? Føler han er helt umettelig, alt handler bare om å spise og han er stort sett urolig når han ikke får mat eller har spist. Han bæsjer 1-3 ganger i døgnet. Skulle liksom tro han sov utrolig mye så mye som han spiser.. ihvertfall ut ifra hva jeg hører fra andre som har flaskebarn. Anonymkode: 04e2b...ad8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #2 Del Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har en gutt (1 måned gammel igår). Startet på mme for snart 2 uker siden grunnet lav melkeproduksjon (han har likevel lagt på seg slik han skal). Bruker erstatning fra Hipp. På pakken står det at 1-2 mnd gamle babyer skal ha 135 ml og 5-6 måltider i løpet av dagen. Altså, min spiser helt sikkert 8-10 flasker om dagen. Noen ganger sluker han en flaske og vil ha mer. Han hylgriner helt til han får ny flaske da. Hører også bare om flaskebarn som får en flaske og sover da 3-4 timer på dagtid og hele natten. Min sover sjelden mer enn 2 timer på dagtid før han skal ha mer mat. Han sover 2-4 timer på natten, og skal da ha mat. Han sovner da ikke etter dette, og ligger i halvsøvne frem til vi står opp om morgenen og skal ha mer mat. Han våkner hvert 5 minutt fordi han mister slutten i denne perioden av natten/morgenen. begynner å bli ganske sliten av lite sammenhengende søvn… Er dette normalt? Føler han er helt umettelig, alt handler bare om å spise og han er stort sett urolig når han ikke får mat eller har spist. Han bæsjer 1-3 ganger i døgnet. Skulle liksom tro han sov utrolig mye så mye som han spiser.. ihvertfall ut ifra hva jeg hører fra andre som har flaskebarn. Anonymkode: 04e2b...ad8 Gulper han mye? Kan være magesmerter, da vil de gjerne ha melk for å dempe smerten, de vet ikke forskjell på magesmerter og sult-smerter. Det hjelper i kort tid men så får de vondt igjen 🙈 Her skyldtes det melkeproteinallergi, ble mye bedre når vi gikk over på melkefritt. Anonymkode: c339b...a8d 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet 6. juli 2023 #3 Del Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har en gutt (1 måned gammel igår). Startet på mme for snart 2 uker siden grunnet lav melkeproduksjon (han har likevel lagt på seg slik han skal). Bruker erstatning fra Hipp. På pakken står det at 1-2 mnd gamle babyer skal ha 135 ml og 5-6 måltider i løpet av dagen. Altså, min spiser helt sikkert 8-10 flasker om dagen. Noen ganger sluker han en flaske og vil ha mer. Han hylgriner helt til han får ny flaske da. Hører også bare om flaskebarn som får en flaske og sover da 3-4 timer på dagtid og hele natten. Min sover sjelden mer enn 2 timer på dagtid før han skal ha mer mat. Han sover 2-4 timer på natten, og skal da ha mat. Han sovner da ikke etter dette, og ligger i halvsøvne frem til vi står opp om morgenen og skal ha mer mat. Han våkner hvert 5 minutt fordi han mister slutten i denne perioden av natten/morgenen. begynner å bli ganske sliten av lite sammenhengende søvn… Er dette normalt? Føler han er helt umettelig, alt handler bare om å spise og han er stort sett urolig når han ikke får mat eller har spist. Han bæsjer 1-3 ganger i døgnet. Skulle liksom tro han sov utrolig mye så mye som han spiser.. ihvertfall ut ifra hva jeg hører fra andre som har flaskebarn. Anonymkode: 04e2b...ad8 Han har nok stort sugebehov. Har du forsøkt å gi smokk mellom måltidene? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #4 Del Skrevet 6. juli 2023 Man begrenser ikke maten til en 1 mnd gammel baby. Det høres ut som du trenger veiledning fra helsestasjonen framfor å lese veiledende informasjon fra en pakke. Kontakt dem i morgen så får du hjelp. Anonymkode: affb3...68c 4 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #5 Del Skrevet 6. juli 2023 Og ja, det høres helt normalt ut. Anonymkode: affb3...68c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vetikkehelt Skrevet 6. juli 2023 #6 Del Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Gulper han mye? Kan være magesmerter, da vil de gjerne ha melk for å dempe smerten, de vet ikke forskjell på magesmerter og sult-smerter. Det hjelper i kort tid men så får de vondt igjen 🙈 Her skyldtes det melkeproteinallergi, ble mye bedre når vi gikk over på melkefritt. Anonymkode: c339b...a8d Han har gulpet 2 ganger helt fra han ble født. Så sliter ikke med dette. han hadde magesmerter de første dagene etter vi startet med mme, men virket som det har roet seg nå. Kanskje jeg likevel skal nevne allergi for helsesøster på kontroll i morgen. Spent på hvor mye han har lagt på seg nå som vi har begynt på mme… Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #7 Del Skrevet 6. juli 2023 Vetikkehelt skrev (Akkurat nå): Han har gulpet 2 ganger helt fra han ble født. Så sliter ikke med dette. han hadde magesmerter de første dagene etter vi startet med mme, men virket som det har roet seg nå. Kanskje jeg likevel skal nevne allergi for helsesøster på kontroll i morgen. Spent på hvor mye han har lagt på seg nå som vi har begynt på mme… Du må hvertfall ikke tenke på hva som står på pakken, er ungen sulten så gi mat. Mulig du burde blande mer i flasken. Er det igjen melk i flasken når du har matet, eller blir alt drukket opp? Anonymkode: c339b...a8d 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #8 Del Skrevet 6. juli 2023 Det som står på pakken er veiledende. Du skal tilby mat til baby er fornøyd. Anonymkode: a2b3f...72f 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #9 Del Skrevet 6. juli 2023 Tipper han har modne tarmer (noe som er bra!). Da fordøyer de gjerne melk/mme lettere og fortere, og om ett resultat trenger de mer. Det hadde vært slik uavhengig av om det var morsmelk eller erstatning, men erstatning er tyngre å fordøye enn morsmelk. Ta kontakt med helsestasjonen om du er bekymret, men utfra det jeg (en fremmed person på internett) leser så er det helt vanlig for en baby på 4 uker. Anonymkode: 8ebcc...81c 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vetikkehelt Skrevet 6. juli 2023 #10 Del Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du må hvertfall ikke tenke på hva som står på pakken, er ungen sulten så gi mat. Mulig du burde blande mer i flasken. Er det igjen melk i flasken når du har matet, eller blir alt drukket opp? Anonymkode: c339b...a8d Han drikker som regel opp en hel flaske. Noen ganger skal han ha en til, det er litt opp og ned om han drikker hele den 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #11 Del Skrevet 6. juli 2023 Vår sønn var det helsepersonell kalte «glupsk». De anbefalte likevel å la han drikke alt han ville. Han ble relativt kraftig en stund, og var over snittet stor, men helsestasjonen var ikke bekymret. Og det gikk seg til. Når han var rundt 12 mnd var han helt gjennomsnittlig mtp vekt, og glupskheten hadde forsvunnet. Anonymkode: 999d8...d45 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #12 Del Skrevet 6. juli 2023 Vetikkehelt skrev (1 minutt siden): Han drikker som regel opp en hel flaske. Noen ganger skal han ha en til, det er litt opp og ned om han drikker hele den 🙂 Da blander du nok for lite om gangen, gi til han selv stopper Anonymkode: c339b...a8d 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 6. juli 2023 #13 Del Skrevet 6. juli 2023 (endret) Det var helt normalt for mine barn. De var så sultne!! Men de fulgte kurvene sine godt. De kan liksom ikke overspise i den alderen. Lag mer melk i hver flaske. Endret 6. juli 2023 av Rotemor 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #14 Del Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Man begrenser ikke maten til en 1 mnd gammel baby. Det høres ut som du trenger veiledning fra helsestasjonen framfor å lese veiledende informasjon fra en pakke. Kontakt dem i morgen så får du hjelp. Anonymkode: affb3...68c Har ikke begrenset maten til gutten min 🙂 Anonymkode: 04e2b...ad8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi680 Skrevet 6. juli 2023 #15 Del Skrevet 6. juli 2023 (endret) Min lille venn var sånn i sin tid, så han spiste betydelig mer enn hva som var normalt for en nyfødt baby. Han gråt jo, ville ha mat, så da skjønte jeg at jeg måtte bare kjøre litt mer på sånn at han blir en fornøyd liten venn. De ansatte ble litt perplekse, men jeg spurte: Ja, hva mener dere jeg skal gjøre da? Skal vennen hyle hele tiden? Nei, jo, nei, skulle jo bli mett da. Så jeg fikk vilja mi og ga det han ville ha og dermed gikk det bra. Ikke overvekt av noe slag så de sa ingenting på kontroller. Endret 7. juli 2023 av tussi680 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #16 Del Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har ikke begrenset maten til gutten min 🙂 Anonymkode: 04e2b...ad8 Vel, du skriver at han spiser alt for mye, så et eller annet med mengden har du ihvertfall hengt deg opp i og trenger en forklaring på. Det er ikke noe som heter alt for mye. Anonymkode: affb3...68c 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #17 Del Skrevet 6. juli 2023 Det er i alle fall ikke uvanlig at babyer på 1 mnd ikke sover mer enn 2 t av gangen. Vår er 2 mnd nå, og hun er også nærmest konstant sulten. På helsestasjonen sier de at hun nok bare er i en periode med økedøgn. Du kan også Google «cluster feeding». Slitsomt, men helt normal babyadferd. Bare å fordele ansvar og komme seg gjennom det:) Anonymkode: 02f9c...3c1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heln Skrevet 6. juli 2023 #18 Del Skrevet 6. juli 2023 Babyen vet ikke at han «bare» skal ha så så mye. Naturlig så ligger de jo på puppen til de er mette, og vil gjerne ha mat hver time når de er så små. Å holde liv i en liten baby er en fulltidsjobb, lengre søvnstrekk kommer senere 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #19 Del Skrevet 6. juli 2023 Heln skrev (3 minutter siden): Babyen vet ikke at han «bare» skal ha så så mye. Naturlig så ligger de jo på puppen til de er mette, og vil gjerne ha mat hver time når de er så små. Å holde liv i en liten baby er en fulltidsjobb, lengre søvnstrekk kommer senere Word 👏🏻👏🏻👏🏻 Anonymkode: ee543...828 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #20 Del Skrevet 6. juli 2023 Fint at så mange svarer. Tusen takk for det. Jeg forstår at jeg har overtenkt og trodd forgjeves at mengden han får i seg kunne være skadelig. Har overhodet ikke vært på tanken å gi han mindre mat altså - var heller på jakt etter en «bekreftelse» på at det er normalt, da alle med flaskebarn fremstiller det som at barnet sover så veldig lenge og kun spiser 5-6 måltider i døgnet. Når da mitt barn spiser mye mer og sover mindre, blir jeg redd det er «noe galt».. Blir helt tullerusk av alle disse hormonene merker jeg. Samtidig som helsesøster er veldig «opptatt» av at vekten ikke skal være for høy eller for lav, blir jo helt hysterisk av dette med mat. Veldig godt å høre andres situasjoner, håper ikke jeg fremstilte meg selv som en som ønsket å sulte barnet mitt på noen måte. Jeg prøver å lage mer melk i hver flaske fremover - med viten om at det er helt normalt 🙂 Anonymkode: 04e2b...ad8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå