Gå til innhold

Boliglån i en bank men kunde i en annen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vurderer å flytte boliglånet vårt til DnB, som sannsynligvis kan tilby oss bedre rente. Vi har i dag en lokal sparebank hvor vi er totalkunder, ønsker ikke å bytte lønnskonto osv over til DnB i utgangspunktet. 

Er det andre som har det på den måten? Er det styrete eller går det greit? Noe spesielt man bør tenke på når man har lån i en annen bank enn der man egentlig er kunde?

Anonymkode: 08a1e...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har bolig og billån i dnb, men nordea som dagligbank. Ikke sikker på hvor fornøyd dnb er med det😅

Det er ikke spesielt styrete. Overfører til kontoen huslånet trekkes fra når jeg får lønn. 

Anonymkode: 67715...b69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobber i bank og vi krever lønnsinngang hvis du skal få boliglån. Det varierer fra bank til bank hva de godtar og ikke.

Anonymkode: 69802...26b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg jobber i bank og vi krever lønnsinngang hvis du skal få boliglån. Det varierer fra bank til bank hva de godtar og ikke.

Hvilken bank er dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bulder bank og Himla har kun boliglån og krever ikke du skal bli full kunde. DnB og Nordea krever ofte det skal være primær bank med lønnskonto. 

Anonymkode: 578fd...474

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Da hadde jeg nok boibottet din bank. Slike krav er helt urimelige og kundefientlige.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 forskjellige her. Ikke noe problem. Det er bare å sørge for at det er nok penger på lånekontoen før trekk. Det må man jo passe på uansett hvilken bank det er, så null stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Blizz1 skrev (3 minutter siden):

Da hadde jeg nok boibottet din bank. Slike krav er helt urimelige og kundefientlige.

Det må du gjerne gjøre 😄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Påkrevd skrev (2 minutter siden):

2 forskjellige her. Ikke noe problem. Det er bare å sørge for at det er nok penger på lånekontoen før trekk. Det må man jo passe på uansett hvilken bank det er, så null stress.

Betaler du huslån fra konto i banken du har lån? Hvis du skjønte hva jeg mente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jepp. Lånet blir trukket fra konto i samme bank som jeg har lån. Overføring dit fra lønnskonto går automatisk, og lånet trekkes jo også automatisk. Det eneste jeg gjør er å sjekke saldo et par dager før lånet trekkes. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lønnskonto og huslån i samme bank… det kommer bare ikke noe lønn inn der….overfører hver måned inn fra bruksbank. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skulle bytte bank for et par-tre år siden (hadde DnB) og de fleste jeg søkte krevde lønnsinngang hos dem. Jeg søkte i alle fall Sbanken, KLP og Danske Bank, som jeg husker. Jeg endte opp med Bulder Bank som ikke krever dette og har huslån og sparekonto der, pluss en brukskonto lånet trekkes fra, og så har jeg lønnskonto og regningskonto og en sparekonto i DnB. Har autotrekk hver lønningsdag fra DnB til Bulder til huslånet og det fungerer fint. Alle e-fakturaer kommer i begge banker. 

Jeg bruker stort sett kredittkort og har sjelden bruk for å overføre penger ellers i en fart, men det tar lfaktisk itt tid å overføre mellom de to bankene, 1-2 dager. Det er ganske irriterende. Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke er mulig med en form for straksoverføring, men det er det altså ikke. 

Anonymkode: ef164...84b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Blizz1 skrev (1 time siden):

Slike krav finner du i mange banker. Ikke unormalt.

Anonymkode: a5664...9c9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Slike krav finner du i mange banker. Ikke unormalt.

Banken kan ikke sjekke om lønna faktisk kommer ikke på konto, mange bare over fører penger til lønnskontoen i lånebanken.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min dagligbank er Dnb, og der jeg får penger inn og alt mulig annet, men boliglånet og en sparekonto har jeg hos Bulder Bank. De krever ikke lønnsinngang, man får boliglån uten det.

Har sparekonto der også, i tillegg til boliglånet, fordi Bulder Bank gir bedre rente på begge deler, enn hva Dnb gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har boliglån i Himla. De krever ikke lønnsinngang, men de krever en brukskonto for å trekke lånet. Så jeg åpnet en brukskonto, hvor lånet trekkes fra automatisk. Så overfører jeg fra Nordea som er hovedbank hver måned.

Anonymkode: 5d9a0...ceb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Loke37 skrev (31 minutter siden):

Banken kan ikke sjekke om lønna faktisk kommer ikke på konto, mange bare over fører penger til lønnskontoen i lånebanken.

Banken kan sjekke det jo.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Loke37 skrev (32 minutter siden):

Jo vi ser veldig godt at det er lønn mtp at arbeidsgiver står som avsender, overføringen merkes som lønn fra regnskapontoret til arbeidsgiveren og den kommer rundt samme tid hver mnd 🤪 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jo vi ser veldig godt at det er lønn mtp at arbeidsgiver står som avsender, overføringen merkes som lønn fra regnskapontoret til arbeidsgiveren og den kommer rundt samme tid hver mnd 🤪 

Jobber i bank, vi går ikke inn manuelt å ser hvor oppgjør til lånet kommer fra, da måtte vi hatt mange ansatte ….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Som eks-kunde i DNB kan jeg si at DNB krever ikke bare lønnsinngang hos dem, men også at man bruker dem som dagligbank (kort, regningsbetaling). Jeg hadde lønnsinngang hos DNB fordi de krevde det, men da de stadig tullet med renta (ift tidligere avtale om å matche fagforeningsavtale), og etterhvert også begynte å kreve at jeg skulle bruke deres kort og betale regninger der (hadde alt dette i annen bank) for å få bedre rente, da sa jeg sayonara. 

Anonymkode: 38123...54a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...