Utenriksmedister Skrevet 13. januar 2006 #1 Skrevet 13. januar 2006 Human Rights Service har siden starten hatt følgende slagord, basert på en hypotese: "Integrer mor, og to tredjedeler av jobben er gjort, for mor integrerer barna." Ny forskning fra Danmark viser at vi har rett: Hvis mor er i arbeid, har det en formidabel integreringseffekt på hele familien, mens hvis bare far er i arbeid, har det så godt som ingen integreringseffekt på familien (Lg Insight 2005). Blant irakiske, pakistanske og tyrkiske kvinner i Norge er svært få i arbeid, henholdsvis 19, 26 og 35 %. Her ligger en av Regjeringens virkelige utfordringer. http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk...icle1195793.ece
Gjest Pecado Skrevet 13. januar 2006 #2 Skrevet 13. januar 2006 Og hvordan vil du løse dette problemet? Tvinge mor ut i arbeid?
Gjest barne- og familiemedister Skrevet 13. januar 2006 #3 Skrevet 13. januar 2006 Det er utrolig viktig at de skaffer seg jobb, så lenge de ikke tar jobbene fra oss.
Gjest Bodillen Skrevet 13. januar 2006 #4 Skrevet 13. januar 2006 Tror det er veldig viktig å integrere mor, men er det å få henne ut i arbeidslivet det eneste alternativet? Blant mange fremmedkulturelle er det svært vanlig at mor er hjemmeværende, noe annet er faktisk utenkelig for mange. Jeg tror det kan være mye riktigere å integrere mor på andre arenaer. For det første må hun tilbys norskkurs, sånn at hun kan orientere seg i samfunnet og kommunisere med dem som har med barna hennes å gjøre - barnehage, skole, fritidsaktiviteter, venner og andre foreldre. Fremmedkulturelle mødre føler seg ote veldig på sidelinjen i forhold til det som foregår rundt barna deres utenfor hjemmet. Det er far som er forsørgeren, han er oftest den som behersker språket best, så det blir naturlig at det er han som deltar på f.eks foreldremøter og konferansetimer. Ofte er det sånn at kontakter knyttes gjennom barna. Hvis innvandrerkvinner kom mer på banen ville de også ha større muligheter til å bli kjent med andre foreldre, barnas venner osv, og de ville få bedre oversikt over barnas liv utenfor hjemmet.
Frida Frosk Skrevet 13. januar 2006 #5 Skrevet 13. januar 2006 Og hvordan vil du løse dette problemet? Tvinge mor ut i arbeid? ← Det første man kan gjøre er å fjerne kontantstøtten, og heller sørge for full barnehagedekning og billigere barnehageplasser.
Dru Skrevet 13. januar 2006 #6 Skrevet 13. januar 2006 Om mor bare lærer språket tror jeg mye allerede er gjort.
Gjest christineemily Skrevet 13. januar 2006 #7 Skrevet 13. januar 2006 Ja, jeg er fullstendig enig i to ting her: Fjern kontantstøtten, og lær mor språket, - så er veldig mye gjort. FOR mor!
Gjest Bodillen Skrevet 14. januar 2006 #8 Skrevet 14. januar 2006 Ja, jeg er fullstendig enig i to ting her: Fjern kontantstøtten, og lær mor språket, - så er veldig mye gjort. FOR mor! ← Jeg er fullstendig enig i at kontantstøtten bør fjernes uansett. Men hvorfor er det så viktig i akkurat denne sammenhengen? Mener du at det vil føre til at mor kommer ut i arbeid/barna ut til barnehage?
Frida Frosk Skrevet 14. januar 2006 #9 Skrevet 14. januar 2006 Jeg er fullstendig enig i at kontantstøtten bør fjernes uansett. Men hvorfor er det så viktig i akkurat denne sammenhengen? Mener du at det vil føre til at mor kommer ut i arbeid/barna ut til barnehage? ← Det er klart det gjør det. Ta feks en innvandrerfamilie med to barn de får kontantstøtte for. Dette utgjør 6606 kr pr mnd. Barnehageplass for disse to barna koster kanskje nærmere 4000 kr(?) Differensen er altså på over 10 000 kr. Det er ikke rart at mor er hjemme med barna i slike tilfeller.
Gjest Bodillen Skrevet 15. januar 2006 #10 Skrevet 15. januar 2006 Det er klart det gjør det. Ta feks en innvandrerfamilie med to barn de får kontantstøtte for. Dette utgjør 6606 kr pr mnd. Barnehageplass for disse to barna koster kanskje nærmere 4000 kr(?) Differensen er altså på over 10 000 kr. Det er ikke rart at mor er hjemme med barna i slike tilfeller. ← For veldig mange innvandrerfamilier, spesielt fra den 3. verden, er det en selvfølge at mor er hjemmeværende. Hvis dette er virkelig viktig for familien tror ikke jeg at kontantstøtten vil være avgjørende. De var hjemme med barna før kontantstøtten kom også. De er vant til å klare seg med lite - for dem er kontantstøtten er luksus de tar imot med undring. Man ville kanskje fått noen få ut i arbeid, men langt fra alle, og jeg mener ikke at det bør være målet heller. Det må kunne gå an å integrere innvandrermødre uten å tvinge dem ut i arbeid, spesielt hvis de ikke ønsker det. Men, integrering er jo ingen enveis-greie. At noen skal integreres, betinger jo at de blir tatt godt imot. Det er fremdeles sånn, enda så mange år vi har bak oss med innvandring til Norge, at få er imøtekommende og interessert i å bli kjent med disse menneskene. Vi har nok en jobb å gjøre i begge leire...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå