AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #1 Skrevet 6. juli 2023 Har en ungdom på 14,5 år og puberteten er ikke nådig vil jeg si. Det verste er humørsvingningene og aggresjonen, samt at det går omtrent ikke ann å nå inn pga manglende evne til å forstå andre enn seg selv. Alt dette er såklart normalt, det vet vi. Jeg husker blant annet godt min egen ungdomstid. Men når er det det står på som verst? Og når kan vi forvente at det roer seg litt, sånn omtrentlig? Er det forskjell på jenter og gutter her i forhold til dette? Jeg husker ikke så detaljert fra jeg var ung for 20 år siden, og ingen andre venner og familie har ungdommer enda heller. Men vi håper på et lite lysglimt av håp om at dette ikke vil vare i mange år - for nå er livet ganske slitsomt 🫣 Anonymkode: 5808b...cc2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #2 Skrevet 6. juli 2023 Jeg husker at jeg ble litt mer strukturert i tankene i vgs 1.klasse. jeg var ei jente,dog,kan hende gutter litt lengre Anonymkode: 05dba...911
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #3 Skrevet 6. juli 2023 Det varierer. Jeg var rabiat til over 20, brudern likedann. Mens søstern roet seg rundt 16. Anonymkode: 1979c...b00
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #4 Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har en ungdom på 14,5 år og puberteten er ikke nådig vil jeg si. Det verste er humørsvingningene og aggresjonen, samt at det går omtrent ikke ann å nå inn pga manglende evne til å forstå andre enn seg selv. Alt dette er såklart normalt, det vet vi. Jeg husker blant annet godt min egen ungdomstid. Men når er det det står på som verst? Og når kan vi forvente at det roer seg litt, sånn omtrentlig? Er det forskjell på jenter og gutter her i forhold til dette? Jeg husker ikke så detaljert fra jeg var ung for 20 år siden, og ingen andre venner og familie har ungdommer enda heller. Men vi håper på et lite lysglimt av håp om at dette ikke vil vare i mange år - for nå er livet ganske slitsomt 🫣 Anonymkode: 5808b...cc2 Her hjalp det å ta en prat om hva som er forskjellen på ungdommen , når var seg selv og når det var hormoner. Da kjente ungen igjen det selv, og gikk heller på rommet sitt til det gikk over. Så vår viste periode varte i 3mnd Anonymkode: 36a99...579
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #5 Skrevet 6. juli 2023 Rundt 16 år. Hun ble helt annerledes når hun flyttet for å gå VGS. Kan fortsatt eksplodere. Men det kan jeg selv gjøre når mensen nærmer seg. Men hun er en god «unge». Så imponert av henne. Anonymkode: ddb87...91e
Trolltunge Skrevet 6. juli 2023 #6 Skrevet 6. juli 2023 Roet seg med guttene da de var rundt 16-17 år. Har ikke fasit på jenter ennå. Fremdeles nå når hun er 19. Husker jeg var ustabil og hormonell til jeg var over 20 år jeg også. Dette med at jenter modnes tidligere enn gutta ser jeg ikke helt. Det var isåfall i alderen 1- 12 år.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #7 Skrevet 6. juli 2023 Har fire, de to eldste har begynt å få litt empati det siste året. Enda et godt stykke til å være voksne- voksne, men det går endelig an å kommunisere og ha givende samtaler. De er nå 21 år. Våre yngste er 14 og 16 år, det er ikke annet en en reinspikka helvete. Akkurat som de to eldste på den alderen 😖 Alle er tilsynelatende velfungerende og skoleflinke. Anonymkode: 3f259...586
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #8 Skrevet 8. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 6.7.2023 den 19.36): Det varierer. Jeg var rabiat til over 20, brudern likedann. Mens søstern roet seg rundt 16. Anonymkode: 1979c...b00 20 år 😩 hjelpes meg. Ts Anonymkode: 5808b...cc2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #9 Skrevet 8. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 6.7.2023 den 19.31): Jeg husker at jeg ble litt mer strukturert i tankene i vgs 1.klasse. jeg var ei jente,dog,kan hende gutter litt lengre Anonymkode: 05dba...911 Var du fortsatt litt ustabil i humør og følelser på hjemmefront frem til da? Ts Anonymkode: 5808b...cc2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #10 Skrevet 8. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 6.7.2023 den 19.42): Her hjalp det å ta en prat om hva som er forskjellen på ungdommen , når var seg selv og når det var hormoner. Da kjente ungen igjen det selv, og gikk heller på rommet sitt til det gikk over. Så vår viste periode varte i 3mnd Anonymkode: 36a99...579 Tror ikke det er like enkelt å skille for oss her i hus, føles mer som om hele ungen har skifta personlighet i de verste periodene. Utenom disse opp og nedturene så er hen helt seg selv, men det svinger virkelig uten forvarsel.. ts Anonymkode: 5808b...cc2 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #11 Skrevet 8. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 6.7.2023 den 19.44): Rundt 16 år. Hun ble helt annerledes når hun flyttet for å gå VGS. Kan fortsatt eksplodere. Men det kan jeg selv gjøre når mensen nærmer seg. Men hun er en god «unge». Så imponert av henne. Anonymkode: ddb87...91e Vi har også tenkt på det å flytte for seg selv som 16 år. Tror hen hadde hatt godt av det, og vi her hjemme likeså. Ts Anonymkode: 5808b...cc2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #12 Skrevet 8. juli 2023 Trolltunge skrev (På 6.7.2023 den 19.47): Roet seg med guttene da de var rundt 16-17 år. Har ikke fasit på jenter ennå. Fremdeles nå når hun er 19. Husker jeg var ustabil og hormonell til jeg var over 20 år jeg også. Dette med at jenter modnes tidligere enn gutta ser jeg ikke helt. Det var isåfall i alderen 1- 12 år. Vi har en av hvert kjønn her og for oss så kom jenta mye tidligere i pubertet enn gutten. Ca 2 år faktisk. Ts Anonymkode: 5808b...cc2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #13 Skrevet 8. juli 2023 Jeg var alltid helt rolig som ungdom jeg, er jente. Er 21 nå. Anonymkode: 20d2a...0ef
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #14 Skrevet 8. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 6.7.2023 den 19.49): Har fire, de to eldste har begynt å få litt empati det siste året. Enda et godt stykke til å være voksne- voksne, men det går endelig an å kommunisere og ha givende samtaler. De er nå 21 år. Våre yngste er 14 og 16 år, det er ikke annet en en reinspikka helvete. Akkurat som de to eldste på den alderen 😖 Alle er tilsynelatende velfungerende og skoleflinke. Anonymkode: 3f259...586 21 år.... Hvordan skal jeg holde ut så lenge 😂 Håper for vår del at det verste gir seg litt tidligere. Har du noen mestringsstrategier i hverdagen?? Ts Anonymkode: 5808b...cc2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #15 Skrevet 8. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg var alltid helt rolig som ungdom jeg, er jente. Er 21 nå. Anonymkode: 20d2a...0ef Var du et typisk rolig barn også? Ts Anonymkode: 5808b...cc2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #16 Skrevet 8. juli 2023 Jeg gikk inn i puberteten ved 11 år, var rolig frem til 15, så begynte "helvetet", foreldres skilsmisse spilte sikkert inn på nivået, men mellom 15 og 19 var jeg svært ustabil. Broren min hadde aldri noen pubertetsproblemer, søstera mi gav foreldrene mine en skikkelig prøve fra 13- 19 år (hun er 45 og egentlig har vel ikke puberteten tatt slutt ennå 😅😅) Anonymkode: f4cc8...cad
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #17 Skrevet 8. juli 2023 Helt greit med hormoner, men det er absolutt ingen godkjent unnskyldning for å oppføre seg dårlig! Ikke la ungdommene slippe unna med det. Ta en alvorsprat om at man skal være snille med hverandre, og ikke skape dårlig stemning. Har en mistanke om at jenter som får oppføre seg dårlig med unnskyldning at det er puberteten blir kvinner som oppfører seg stygt mot de rundt seg under menstruasjon, eggløsning, graviditeter, barsel osv resten av livet. Like greit å plukke det av dem tidlig. Anonymkode: d7461...fd5 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #18 Skrevet 8. juli 2023 Jeg hadde god empati som tenåring og som barn, men det med hormonene gikk ikke over. Jeg er fortsatt hormonell som voksen, eller kanskje det har blitt litt bedre. Rundt 18 år begynte jeg på p-piller, så jeg kan ikke si sikkert om det skjedde naturlig eller ikke Anonymkode: 56957...ac6
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #19 Skrevet 8. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Helt greit med hormoner, men det er absolutt ingen godkjent unnskyldning for å oppføre seg dårlig! Ikke la ungdommene slippe unna med det. Ta en alvorsprat om at man skal være snille med hverandre, og ikke skape dårlig stemning. Har en mistanke om at jenter som får oppføre seg dårlig med unnskyldning at det er puberteten blir kvinner som oppfører seg stygt mot de rundt seg under menstruasjon, eggløsning, graviditeter, barsel osv resten av livet. Like greit å plukke det av dem tidlig. Anonymkode: d7461...fd5 PMDD er ekte og plagsomt for de som har det. De gjør det ikke med vilje Anonymkode: 56957...ac6 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #20 Skrevet 8. juli 2023 14 minutter siden, AnonymBruker said: Var du fortsatt litt ustabil i humør og følelser på hjemmefront frem til da? Ts Anonymkode: 5808b...cc2 Jeg ble mer konsentrert i målene jeg satte meg. Mitt problem var at jeg var "opinionated". Måtte si min mening om alt. Det varte lengre. Sinneutbrudd,hormonelle utbrudd, barnslighet var det mindre av. Anonymkode: 05dba...911
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå