Gå til innhold

Alenemor og økonomi.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg snakket med en alenemor til 3 barn på nav i dag. Hun begynte å snakke med meg. Hun har fast jobb her. Hun fikk nettopp sine 3 barn hit fra hjemlandet. Ingen har kontakt med sine fedre. Hun var så glad for støtten hun fikk. Hver måned får hun bidrag fra nav på 12 000 kr og barnetrygd for 4 barn. Det er 16 000 kr bare for barna.Hun sa også at nav dekker regulering for 2 av barna og fritidsaktiviteter.Hun har jobb og tjener ganske  godt. 

Er dette virkelighet? Eller hørte jeg feil.? Hun snakket ikke bra norsk. Jeg synes at dette hørtes mye ut. 

Anonymkode: 5c776...fa4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva betyr tjener ganske godt? 

Anonymkode: 0f338...b5e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke legge dette der det hører hjemme (aktuelle saker/politikk eller forbruk og økonomi, evt skråblikk og generaliseringer), og omformuler til det du ønsker å debattere: alenemødre og om de får for mye, innvandringspolitikk eller gruppen «innvandreralenemødre», så kan vi gulpe opp meningene våres der.

Anonymkode: a3455...ce9

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Så bra.at hun får støtte så barna kan ha det bra, liker at skattepengene mine går til å gi barn en god oppvekst

• Liker 10
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Godt å høre hun får det hun har krav på. Jobber trolig hardere enn mange andre. Innlegget oser av en merkelig form for misunnelse. 

Anonymkode: 71be4...a33

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Topsi said:

Så bra.at hun får støtte så barna kan ha det bra, liker at skattepengene mine går til å gi barn en god oppvekst

Godt formulert :klappe:

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Godt å høre hun får det hun har krav på. Jobber trolig hardere enn mange andre. Innlegget oser av en merkelig form for misunnelse. 

Ingen misunnelse. Jeg har ikke barn og tjener godt over gjennomsnittet 

AnonymBruker
Skrevet

Barnebidraget kommer ikke fra Nav da, men fra fedrene. Jeg ser lett for meg at ett barn koster noen tusen i mnd så det høres riktig ut. 

Men tviler på at NAV dekker normale fritidsaktiviteter. Disse dekkes jo av barnebidrag.

Anonymkode: 0f2a5...408

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg snakket med en alenemor til 3 barn på nav i dag. Hun begynte å snakke med meg. Hun har fast jobb her. Hun fikk nettopp sine 3 barn hit fra hjemlandet. Ingen har kontakt med sine fedre. Hun var så glad for støtten hun fikk. Hver måned får hun bidrag fra nav på 12 000 kr og barnetrygd for 4 barn. Det er 16 000 kr bare for barna.Hun sa også at nav dekker regulering for 2 av barna og fritidsaktiviteter.Hun har jobb og tjener ganske  godt. 

Er dette virkelighet? Eller hørte jeg feil.? Hun snakket ikke bra norsk. Jeg synes at dette hørtes mye ut. 

Er det noen grunn til at du tenker at man ikke skal få barnetrygd og barnebidrag hvis man kommer fra et annet land når barna bor i Norge?

Jeg syns det er litt spesielt at hun bare begynte å snakke med deg og fortelle hvor mye støtte hun fikk. Så jeg tror egentlig dette er et trolleinnlegg for å rakke ned på innvandrere / alenemødre.

Nå har barnetrygden økt litt siden jeg hadde barn under 18, men 4000 per barn høres framdeles for mye ut. Så jeg tenker at de tallene du opererer med ikke er riktige. Men hele innlegget ditt virker noe feil. Jeg har ingen tro på at du bare møter en tilfeldig person på NAV som begynner å snakke til deg, fortelle at hun tjener godt og får masse støtte fra NaV. En sånn person hadde ikke hatt behov for å møte opp på NAV i utgangspunktet,  det meste  skjer uansett elektronisk nå...

Anonymkode: c7580...8ed

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ingen misunnelse. Jeg har ikke barn og tjener godt over gjennomsnittet 

Hvorfor hadde du fysisk oppmøte hos Nav da?

Anonymkode: 67c02...a2f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor hadde du fysisk oppmøte hos Nav da?

Anonymkode: 67c02...a2f

Det kan du lure på ja...

Var ikke der for min skyld...

AnonymBruker
Skrevet

En innvandrer-alenemor med fast jobb på NAV og 16000kr i stønader fra NAV?

Anonymkode: 94861...3ce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så bra hun går hjelp så barna har det bra

Vet om en som selger krenkebenker.

Anonymkode: e011b...adf

• Liker 1
Skrevet

Alle som har daglig omsorg alene får en ekstra barnetrygd, så det er riktig at hun får barnetrygd for 4 barn når hun har 3. https://www.nav.no/utvidet-barnetrygd

Barnebidrag er det far som skal betale. Dersom far ikke betaler det han er pålagt, kan NAV betale forskudd, og kreve inn. https://www.nav.no/alene-med-barn Ikke alle land har avtale med Norge mtp. innfordring. Ingen forskuddssatser gir en inntekt på 12000 for fire barn, heller ikke satsen for forhøyet forskudd pga. lav inntekt.

NAV har ingen stønadsordninger for tannregulering. Det er Helfo som refunderer helseutgifter. Regulering må vanligvis foreldre dekke selv, men kan få dekket 40-100% av en timesats definert av Helfo, dersom en tannlege eller tannpleier henviser barnet, og kjevekirurg vurderer behandlingen som medisinsk nødvendig. De fleste regnes etter nytt regelverk som kosmetiske behov, som ikke gir rett til stønad, selv om det er feil i bitt- og tyggefunksjon. Nesten alle kjevekirurger tar også mer betalt enn satsen som Helfo regner prosenter ut fra, slik at det i alle tilfeller er en kostbar affære. 
At noen kommune gir sosialhjelp til tannregulering ad sitt NAV-kontor regner jeg som usannsynlig.

Dersom NAV betaler fritidsaktiviteter for barna så er det fordi hun ikke tjener godt, eller fordi de har høye nødvendige utgifter til bolig, barnehage, helsehjelp eller andre basale behov, slik at de uansett har svak økonomi totalt sett. 
Man skal tjene veldig godt for å kunne oppfostre tre barn uten støtte fra velferdsstaten. Jeg er veldig glad for at vi har ordninger som gjør at alle aleneforeldre kan overleve greit. Derfor betaler jeg også min skatt med glede, og håper at de kronene f.eks. går til å betale spillerlisens til en håndballspiller av en fattig forelder eller en praksisplass til en som trenger språktrening.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

12000 i bidragsforskudd eller via NAV innkreving for tre barn er virkelig ikke mye.

Anonymkode: d3a31...e3f

AnonymBruker
Skrevet

Dekker nav tannregulering og fritidsaktiviteter har hun ikke akkurat høy inntekt. 

Anonymkode: 55476...905

AnonymBruker
Skrevet

12 000,- i barnebidrag for 3 barn er helt rimelig dersom hun ikke har veldig god inntekt og barnetrygd får alle. Aleneforsørgere får én barnetrygd mer enn antall barn dem har. Det er utrolig dyrt å være aleneforsørger og dette fpr du uavhengig av hviket land du kommer fra. 

Anonymkode: b1645...d37

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...