AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #1 Skrevet 6. juli 2023 Hvordan fungerer det når man sier ja til å være fosterfamilie for en nyfødt baby? Er det bare første året man blir frikjøpt og mottar lønn fra barnevernet? Og hva skjer etter det året da, når man må tilbake på jobb, får man likevel noe utgifter knyttet til barnet dekket? Det er snakk om at barnet må være i det fosterhjemmet i minst 18 år da. Anonymkode: 29d59...19d
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #2 Skrevet 6. juli 2023 Tror man får 4-500k i året for fosterbarn Anonymkode: 01e6f...445
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #3 Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tror man får 4-500k i året for fosterbarn Anonymkode: 01e6f...445 Det gjelder vel bare første året? Eller får de det i 18 år 🤔 kan de evt. da dele det mellom foreldrene slik at hver av dem kan jobbe 50%? Anonymkode: 29d59...19d
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #4 Skrevet 6. juli 2023 Du får en mnd "lønn" på 7900. Dette må du skatte av. Du vil få utgiftsdekning på ca 5000 som det ikke betales skatt av. Disse pengene er til klær, fritidsaktiviteter etc til barnet. Om du trenger å være frikjøpt fra jobben din,avhenger av hva slags oppfølging fosterbarnet ditt trenger. En baby vil jo trenge en forelder hjemme til barnehagestart. Er babyen født med feks rusavhengighet vil du sikkert måtte være hjemme lengere enn 1år. Anonymkode: b35bf...978 12 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #5 Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Tror man får 4-500k i året for fosterbarn Anonymkode: 01e6f...445 Ikke for fosterbarn som ikke trenger at en av foreldrene er hjemme. Anonymkode: 7329e...d70 4
Gjest WhisperingWind Skrevet 6. juli 2023 #6 Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Tror man får 4-500k i året for fosterbarn Anonymkode: 01e6f...445 Er beredskapshjem der barnet trenger at en av foreldrene er tilgjengelig 24/7. Gjelder ikke et fosterbarn som ikke trenger mer enn vanlig oppfølging.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #7 Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Tror man får 4-500k i året for fosterbarn Anonymkode: 01e6f...445 Man før den summen man taper på jobb Anonymkode: 7293c...4d9
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #8 Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Hvordan fungerer det når man sier ja til å være fosterfamilie for en nyfødt baby? Er det bare første året man blir frikjøpt og mottar lønn fra barnevernet? Og hva skjer etter det året da, når man må tilbake på jobb, får man likevel noe utgifter knyttet til barnet dekket? Det er snakk om at barnet må være i det fosterhjemmet i minst 18 år da. Anonymkode: 29d59...19d Man blir frikjøpt som regel ett år, da dår du lønnen din+ utgiftsdekning og en mnd lønn Anonymkode: 7293c...4d9 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #9 Skrevet 6. juli 2023 Her ser du hva fosterforeldre får i godtgjøring https://www.ks.no/fagomrader/barn-og-unge/barnevern/veiledende-satser-for-fosterhjem-og-besokshjem-2023/ Frikjøping kommer helt an på hvor store utfordringer barnet har. Med baby vil du nok iallfall bli frikjøpt frem til barnehagestart. Lønn/godtgjøring vil du få hver måned mens barnet bor hos dere. Anonymkode: 2e7af...401 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #10 Skrevet 6. juli 2023 Vet noen som fikk et fosterbarn i småskolealder, som forsterket fosterhjem. Dvs én av fosterforeldrene var alltid hjemme når barnet ikke var på skolen. Det var mest mor, men hvis hun hadde jobbreiser o.l så var far hjemme. De fikk dekket tapt lønn + utgiftsdekning som nevnt i tråden. Anonymkode: 03b3b...804 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #11 Skrevet 6. juli 2023 Hvor lenge man frikjøpes, kommer an på barnets behov og utfordringer. Svært mange - men slett ikke alle - av de som flyttes fra foreldrene som nyfødte, er russkadet og vil behøve mye oppfølging gjennom hele oppveksten. Anonymkode: 5e12f...0a3 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #12 Skrevet 6. juli 2023 Finnes ingen fasit, de andre kommentaren er veiledende, men forskjellig fra situasjon til situasjon. Det som ofte skjer er at man blir frikjøpt fra jobb i ett år (uavhengig av alder) og i tillegg mottar godtgjørelse for å være fosterforelder så lenge du er fosterforelder. Anonymkode: bae80...0bd 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #13 Skrevet 6. juli 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Tror man får 4-500k i året for fosterbarn Anonymkode: 01e6f...445 Seriøst? Hvor melder jeg meg? Mye penger for lite jobb Anonymkode: 325d0...0ed
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #14 Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Seriøst? Hvor melder jeg meg? Mye penger for lite jobb Anonymkode: 325d0...0ed Lite jobb? Herregud… Anonymkode: c55c5...f58 10 6
Gjest WhisperingWind Skrevet 6. juli 2023 #15 Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Seriøst? Hvor melder jeg meg? Mye penger for lite jobb Anonymkode: 325d0...0ed 🙄🙄🙄
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #16 Skrevet 6. juli 2023 11 minutter siden, AnonymBruker said: Seriøst? Hvor melder jeg meg? Mye penger for lite jobb Anonymkode: 325d0...0ed Du er på jobb 24/7 med potensielt alvorlig tilknytningsskadde barn/ungdom.... De færreste fosterforeldre ønsker å være fosterforeldre om de hadde visst hva de gikk til. Anonymkode: b2ec7...7b2 4 6
Andro Skrevet 6. juli 2023 #17 Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Her ser du hva fosterforeldre får i godtgjøring https://www.ks.no/fagomrader/barn-og-unge/barnevern/veiledende-satser-for-fosterhjem-og-besokshjem-2023/ Frikjøping kommer helt an på hvor store utfordringer barnet har. Med baby vil du nok iallfall bli frikjøpt frem til barnehagestart. Lønn/godtgjøring vil du få hver måned mens barnet bor hos dere. Anonymkode: 2e7af...401 Dette er de satsene man får i en ordinær situasjon, der man kan ha jobb som i en vanlig familie. Dersom barnets tilstand / situasjon fordrer en særlig kompetanse så vil du kunne få kompensert frikjøp fra jobb tilsvarende lønn for det kompetansenivået som kreves, eller evt. tilsvarende den lønnen du ville fått på din ordinære jobb. Med en baby får man naturligvis betaling for å være hjemme. Det er ingen selvfølge at et fosterbarn skal bo i fosterhjem hele barndommen, slik ts later til å tro. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #18 Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Seriøst? Hvor melder jeg meg? Mye penger for lite jobb Anonymkode: 325d0...0ed Lite jobb? Du er lite opplyst Anonymkode: 7293c...4d9 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #19 Skrevet 6. juli 2023 Andro skrev (16 minutter siden): Dette er de satsene man får i en ordinær situasjon, der man kan ha jobb som i en vanlig familie. Dersom barnets tilstand / situasjon fordrer en særlig kompetanse så vil du kunne få kompensert frikjøp fra jobb tilsvarende lønn for det kompetansenivået som kreves, eller evt. tilsvarende den lønnen du ville fått på din ordinære jobb. Med en baby får man naturligvis betaling for å være hjemme. Det er ingen selvfølge at et fosterbarn skal bo i fosterhjem hele barndommen, slik ts later til å tro. Virker som ts sikter til en spesiell situasjon den står i akkurat nå. Men for noen er det med største sannsynlighet at barnet skal bo i fosterhjem til dem er voksen. Dersom man flytter i fosterhjem som nyfødt vil det vektlegges spesielt dersom foreldre prøver å få omsorgen tilbake etter f.eks. 5 år. Barnet har da kanskje bare møtt foreldrene 4 ganger i året. Da er det ikke barnets beste og rive dem opp fra alt trygd og kjent for å flyttes til foreldrene som egentlig er fremmede. Anonymkode: bae80...0bd 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #20 Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Seriøst? Hvor melder jeg meg? Mye penger for lite jobb Anonymkode: 325d0...0ed Du vet tydeligvis svært lite Anonymkode: 70bfd...c7d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå