Gå til innhold

Hvordan få pengene tilbake fra et selskap som gikk konk. i mars (men har fortsatt nettside, er i drift) og refusjonen ble bekreftet i mai?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, 

Er det noen som har erfaring med dette - hva gjør man, hvis fristen er overskredet og ingenting hjelper etter gjentatte henvendelse på e-post (jeg foretrekker å ha skriftlig dokumentasjon)? Vedkommende svarer ikke engang...

Jeg vil helst unngå bryet med å ty til advokat, men dersom dette må bli eneste utvei, hvordan gå frem og hvor omfattende kan en slik prosess bli? Regner med at den som skylder pengene - og er årsak til saken - også må dekke advokatutgiftene?

Endret av Bright
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du sender purring to ganger, så inkassokrav. Trenger ikke advokat for slike ting.

Anonymkode: c1827...129

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forbrukerombudet? Hvis det er knyttet til deg som forbruker. Arbeidstilsynet og fagforening hvis det er knyttet til arbeidsforhold.

Kommer helt an på hvorfor de skylder deg penger, hvorvidt det er enighet eller kravet er avvist mm.

Anonymkode: 2d605...79f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som over. Bare at siste purring må være et inkassovarsel. Og jeg tror det fremdeles er krav om at dette også sendes med post. Og så er det noen krav om forfallsfrister osv som jeg ikke husker.

Men les deg opp på kravene og benytt inkassobyrå så går det helt fint.

Anonymkode: 5be3c...951

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Forbrukerombudet? Hvis det er knyttet til deg som forbruker. Arbeidstilsynet og fagforening hvis det er knyttet til arbeidsforhold.

Kommer helt an på hvorfor de skylder deg penger, hvorvidt det er enighet eller kravet er avvist mm.

Dette er er poeng. Hvis kravet er omtvistet så kan du ikke inndrive det uten videre med f.eks inkasso. Er dere uenig om kravet kan forliksrådet være veien å gå.

• Liker 2
Skrevet

Eller spare alle de pengene på inkasso og åpne en sak hos forliksrådet med en gang.

Schmuhu

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Schmuhu said:

Eller spare alle de pengene på inkasso og åpne en sak hos forliksrådet med en 

Inkassosalær blir vel i sin helhet lagt på faktura til skyldner? Eller tar jeg feil her? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Bright skrev (41 minutter siden):

Hei, 

Er det noen som har erfaring med dette - hva gjør man, hvis fristen er overskredet og ingenting hjelper etter gjentatte henvendelse på e-post (jeg foretrekker å ha skriftlig dokumentasjon)? Vedkommende svarer ikke engang...

Jeg vil helst unngå bryet med å ty til advokat, men dersom dette må bli eneste utvei, hvordan gå frem og hvor omfattende kan en slik prosess bli? Regner med at den som skylder pengene - og er årsak til saken - også må dekke advokatutgiftene?

https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/utleggsforretning/

Følg stegene og send inn en begjæring, enkelt og greit. Vær obs på lang behandlingstid.

Anonymkode: 9436d...9fd

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei, ingen uenighet. Jeg har skriftlig bevis fra vedkommende på at det aktuelle beløpet skulle tilbakebetales innen 01.07 i år.

Endret av Bright
Skrevet

Takker så mye til alle som har tatt seg tid til å gi meg svar ❤️

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Inkassosalær blir vel i sin helhet lagt på faktura til skyldner? Eller tar jeg feil her? 

Bare hvis skyldnere faktisk betaler. Hvis inkassoselskapet må gi opp (feks hvis saken er omtvistet eller de ikke får tak i skyldner), i så fall må kreditor dekke inkassoselskapets kostnad.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Fikk i dag tilleggsopplysning om at det aktuelle selskapet gikk konkurs i mars - men det er fremdeles i drift, under samme navn på nettet - er ikke dette ulovlig egentlig? 

Og min tilbakebetaling innen 1/7, som jeg fikk bekreftet skriftlig på e-post den 25/5, uteblir fortsatt...

TS

Endret av Bright
AnonymBruker
Skrevet

Er de konkurs, så må krav meldes til boet.

Anonymkode: edb88...311

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ved konkurs kommer det helt an på hvilken prioritet ditt krav har. Var beskjeden du fikk fra bedriften eller fra boforvalter?

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ved konkurs kommer det helt an på hvilken prioritet ditt krav har. Var beskjeden du fikk fra bedriften eller fra boforvalter?

Fra bedriften, i mai, 2 måneder etter konkursen. Det er pussig at det ikke ble nevnt noe om konkursen som hadde vært i mars, og at bedriften i det hele tatt fortsatte sin virksomhet, tenker jeg...  Bostyrer har vel ingen myndighet til å gi selskapet tillatelse til å fortsette driften (ut fra det jeg har sjekket på netttet).

Endret av Bright
AnonymBruker
Skrevet

Du finner navnet på bobestyrer på proff.no mener jeg.

Anonymkode: a0015...d6b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan nok starte opp et selskap med samme navn? Ved konkurs er jo det gamle å regne som dødt.

Sjekk organisasjonsnummer? Noen kan ha kjøpt opp og startet virksomheten igjen? 

Etter konkurs er åpnet kan ikke andre enn bostyrer (advokat oppnevnt av retten) handle på selskapets vegne. 

Anonymkode: 144af...4f6

• Liker 1
Skrevet

Hei igjen, dere er gull - takk for alle gode råd! Allerede i dag har jeg fått pengene inn på konto :)

TS

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...