Gå til innhold

Veien videre på budgivning

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har nå sett på en leilighet som har ligget ute siden Mars. Altså i over to måneder. Var på visning og megler sa at det hadde vært andre på visning, men ingen bud. Boligen ligger til nesten 4,2 og vi fant ut at vi skulle prøve oss lavt, da den hadde ligget ute en stund uten noen bud. Vi la først inn ett bud, som ble avslått, også gikk vi 100 000 opp, da vi startet såpass lavt, og megler sa at selger ikke ville selge under takst. Vi vet at kjøper har kjøpt seg ny bolig. Megler sendte også en lang mail om hvorfor vi får mye for pengene og at i et normalt marked ville den vært solgt for lenge siden. Etter at bud nr var avslått og vi fikk mail, har vi verken svart eller skrevet noe mer til megler. Hva tenker dere at er veien videre herfra? Annonsen har også blitt inaktiv på Finn.  Redd det ikke skjer noe mer før sommeren, og vi vil gjerne komme oss fort ut.

Anonymkode: d636a...801

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis megler har opplyst at selger ikke godtar lavere bud enn prisantydning, så må dere nesten gi det hvis dere vil kjøpe da. Er jo bare å kontakte megler og spørre om den fortsatt er til salgs, og at dere legger inn bud på prisantydning. 

Anonymkode: a1680...29b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis megler har opplyst at selger ikke godtar lavere bud enn prisantydning, så må dere nesten gi det hvis dere vil kjøpe da. Er jo bare å kontakte megler og spørre om den fortsatt er til salgs, og at dere legger inn bud på prisantydning. 

Dette kan jo megler bare si så mye han/hun vil, men hvis de vil ha solgt så må de faktisk godta det markedet tilbyr. Jeg ville aldri i verden lagt inn på prisantyding i det tilfellet her. 

Anonymkode: 7331f...81c

• Liker 7
Skrevet

Du ringer meglerkontoret og spør om boligen enda er til salgs. Mange som ikke får solgt setter annonsen innaktiv en mnd, for så å legge den ut på nytt igjen etter 30 dager. Lite triks fra en megler for å få annonsen høyt opp på siden på finn, samt at den kan markeres med "ukens bolig". 

AnonymBruker
Skrevet

Dere kan be om motbud av selger

Anonymkode: e0e42...e37

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette kan jo megler bare si så mye han/hun vil, men hvis de vil ha solgt så må de faktisk godta det markedet tilbyr. Jeg ville aldri i verden lagt inn på prisantyding i det tilfellet her. 

Hvorfor ikke? Dersom de virkelig trenger å kjøpe noe, har penger til det og boligen er bra? Kanskje selger har fått beskjed fra banken om at de må selger for prisantydning da de har såpass mye i boliglån? Jeg spør av ren nysgjerrighet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Sier ikke at selgerne er smarte, men hvis de ikke vil selge til prisantydning så kan ingen tvinge de til lavere pris.

• Liker 1
Skrevet

Jeg var i en noe tilsvarende situasjon hvor eier hadde allerede kjøpt nytt, og ventet på salg. Jeg hadde en litt større fordel med at boligen hadde ligget ute allerede i 7mnd uten bud. Selges satt ned boligen fra 5,5 til 4,9.

Jeg ga noen lave bud på 4 og 4.1, fikk avslag og fikk tilbakemelding fra megler var at selger ikke ville gå under 4.9 og argumenterte på samme måte som det høres ut som megler gjør i ditt tilfelle.

Hadde is i magen et par uker, og kom tilbake med det vi var veldig tydelige på var vårt siste bud på 4,5. Dette ble godtatt.

Har du is i magen kan du spare noen hundretusener. Er det viktig for deg å kjøpe akkurat denne boligen ville jeg lagt inn på prisantydning for å sikre deg. 

Et par hundretusen fra eller til spiller ikke så stor rolle i det store bilde når man kjøper bolig for de neste 10-20-30-40-50 årene.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hehe, vi er i selgers fotspor. Vi har is i magen andre veien og taper ikke så altfor mye å vente til over sommeren og til og med lenger. Har heller ikke tenkt å selge til under prisantydning. Det spørst litt, hvor bra er denne boligen? 

Anonymkode: 42bf9...813

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Takk for svar alle! Boligen er relativt ny, tre år gammel, bra standard. Men har ikke en veldig ettertraktet plassering. Heller ikke vårt første valg på plass.

AnonymBruker
Skrevet

Boligprisene er spådd å falle mange steder nå, så kan hende selger er mer tilbøyelig til å

forhandle nå :) Selger må også dekke dyrt mellomfinansieringslån mens de venter.

Anonymkode: c01cb...163

AnonymBruker
Skrevet

Det bør være mulig å få den til 100.000-150 under men ikke kom med større skambud enn det for da vil selger avslå nye og høyere bud bare på tross

Anonymkode: ffd56...18a

AnonymBruker
Skrevet

Gi et siste bud og informer megler om at det er ditt siste bud og det er en god pris for selger nå i et marked andre ikke får solgt på 6 mnd og må selge med tap(stod om i avisen i går senest). Vis at du ikke er dum og gi uttrykk for at du har flere andre boliger for hånden som er interessante sånn at det ikke gjør deg noe å miste denne. Spill kortene riktig, ha is i magen og legg bud onsdag neste uke når megler og selger tror at du har trukket deg og de blir nervøs for veien videre 

Anonymkode: ffd56...18a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke sånn at alle som selger er desperat etter å selge uansett pris, mange venter gjerne på rett pris selv om det tar tid. Jeg har et vennepar som bare fikk skambud på huset, 5-600 000 under takst og to sånne "dette er vårt siste bud eller så går vi videre"-trusler fra interessenter. De tok huset av markedet, la det ut tre mnd senere og da ble det budkrig der huset gikk 700 000 over takst, til en av de som avslo å betale taksten i utgangspunktet....

Anonymkode: 548a9...312

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for gode svar alle!

AnonymBruker
Skrevet

Bare lite ekstra tips som er lett å ikkje kjenne til. Dersom selger har kjøpt forsikring (boligkjøperforsikring) så dekker den rentekostnader forbunde med å ha lån for to bosteder etter ein viss periode (3/6 mnd). MEN, ikkje dersom selger har mottatt bud som er 90% av takst (eller høgare). Så det kan vere verdt å prøve eit bud på 90% av takst. 

Anonymkode: 27395...63b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...