AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #1 Skrevet 6. juli 2023 ...som har lagt ut annonse igjen der han søker å leie en bolig. Denne mannen har jeg leid ut til før, og blitt lurt. han betalte ikke leie. Jeg fikk ham ikke ut av leiligheten før mange måneder. Hva gjør jeg? Anonymkode: 39bc8...622
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #2 Skrevet 6. juli 2023 Hva mener du? Hvorfor skal du gjøre noe? Det angår ikke deg at noen ønsker å leie bolig. Anonymkode: e7637...ba2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #3 Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): ...som har lagt ut annonse igjen der han søker å leie en bolig. Denne mannen har jeg leid ut til før, og blitt lurt. han betalte ikke leie. Jeg fikk ham ikke ut av leiligheten før mange måneder. Hva gjør jeg? Anonymkode: 39bc8...622 Hvis annonsen ligger på finn, kan du rapportere annonsen. Ellers så er det ikke så mye du kan, og heller ikke bør gjøre. Selv om han ikke betalte leie til deg så vet du ikke om hvordan han kommer til å være mot neste utleier. Anonymkode: 39d03...af1 5
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #4 Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Hva mener du? Hvorfor skal du gjøre noe? Det angår ikke deg at noen ønsker å leie bolig. Anonymkode: e7637...ba2 Det er bare det at jeg ble lurt og svindlet for over 60 000 kr da jeg leide ut til ham, og han betalte ingenting. Det var nervepirrende og en vond opplevelse jeg ikke unner noen andre å komme borti. Neste han leier oss, blir de neste som blir svindlet. Garantert. Han flytter fra sted til sted uten å betale. Forstår ikke at det går an. Han har reist mye rundt i utlandet også. Nei, det angår ikke meg mer. Men synd at han skal slippe unna. Og det verste at det blir nye ofre. Anonymkode: 39bc8...622 5
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #5 Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hvis annonsen ligger på finn, kan du rapportere annonsen. Ellers så er det ikke så mye du kan, og heller ikke bør gjøre. Selv om han ikke betalte leie til deg så vet du ikke om hvordan han kommer til å være mot neste utleier. Anonymkode: 39d03...af1 Ja, det tenkte jeg, og jg begynte å fylle ut. Men jeg kan ikke være anonym. Jeg er rett og slett redd mannen. Anonymkode: 39bc8...622 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #6 Skrevet 6. juli 2023 Varsle Finn. Du kan ikke gi han en lav score der da, eller funker det ikke sånn med leie på Finn? Anonymkode: c7e03...196
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #7 Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ja, det tenkte jeg, og jg begynte å fylle ut. Men jeg kan ikke være anonym. Jeg er rett og slett redd mannen. Anonymkode: 39bc8...622 Uff - Jeg har opplevelse fra den andre siden jeg, som leietaker. Jeg kom ut for en psykisk ustabil utleier. Jeg kom meg ut derfra etter noen måneder, men måtte passe på å fjerne tlf fra nummeropplysningen så hun ikke fant ut min nye adresse den ville hun absolutt ha . Ryktene vil ha det til at denne utleieren nå er saksøkt av en annen leieboer pga at hun har gått inn i leiligheten og stjålet ting. Jeg forstår at du har lyst å varsle potensielle nye utleiere, men for din egen del så kan det være lurest at du lar det ligge hvis du er redd denne personen og hva han kan finne på. Anonymkode: 39d03...af1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #8 Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det er bare det at jeg ble lurt og svindlet for over 60 000 kr da jeg leide ut til ham, og han betalte ingenting. Det var nervepirrende og en vond opplevelse jeg ikke unner noen andre å komme borti. Neste han leier oss, blir de neste som blir svindlet. Garantert. Han flytter fra sted til sted uten å betale. Forstår ikke at det går an. Han har reist mye rundt i utlandet også. Nei, det angår ikke meg mer. Men synd at han skal slippe unna. Og det verste at det blir nye ofre. Anonymkode: 39bc8...622 Hvis han ikke betaler så slipper han jo følig ikke unna når namsmannen kommer på døra, utleggstrekk, dommer osv. Du kan ikke garantere hva han gjør neste gang han leier. Referansesjekk og utleierforsikring er stikk ord som utleier. Anonymkode: e7637...ba2 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #9 Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvis annonsen ligger på finn, kan du rapportere annonsen. Ellers så er det ikke så mye du kan, og heller ikke bør gjøre. Selv om han ikke betalte leie til deg så vet du ikke om hvordan han kommer til å være mot neste utleier. Anonymkode: 39d03...af1 Ta deg sammen. Anonymkode: 58901...cb8 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #10 Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvis han ikke betaler så slipper han jo følig ikke unna når namsmannen kommer på døra, utleggstrekk, dommer osv. Jeg skrev til namsmannen og sendte kopi rekommandert til utleier. Utleier hentet ikke det rekommanderte brevet. Jeg skrev mail om det også. Da hadde han allerede bodd i leiligheten, og fått to ukers varsling på forhånd om å betale før det gikk til namsmannen. Men rett før namsmannen skulle komme (han hadde først blitt varslet), så flyttet han ut av seg selv, og ingen spor igjen etter ham. Bare mange inkassobrev, ubetalte regninger, politianmeldelser, spritflasker mm som lå i bosspannet, og et litt skittent leilighet; heldigvis ikke ødelagte ting, og bare noen få ting var stjålet. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du kan ikke garantere hva han gjør neste gang han leier. Referansesjekk og utleierforsikring er stikk ord som utleier. Anonymkode: e7637...ba2 Sant nok Anonymkode: 39bc8...622
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #11 Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg skrev til namsmannen og sendte kopi rekommandert til utleier. Utleier hentet ikke det rekommanderte brevet. Jeg skrev mail om det også. Da hadde han allerede bodd i leiligheten, og fått to ukers varsling på forhånd om å betale før det gikk til namsmannen. Men rett før namsmannen skulle komme (han hadde først blitt varslet), så flyttet han ut av seg selv, og ingen spor igjen etter ham. Bare mange inkassobrev, ubetalte regninger, politianmeldelser, spritflasker mm som lå i bosspannet, og et litt skittent leilighet; heldigvis ikke ødelagte ting, og bare noen få ting var stjålet. Sant nok Anonymkode: 39bc8...622 Anmeldte du og tok det videre for å kreve tilbake pengene da? Du beskriver at du gjorde litt av prosessen. Hvorfor ikke resten? Om ikke så skjønner jeg ikke helt hva problemet er. Det holder med navn på personen. Anonymkode: 11bf7...c4a
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #12 Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Anmeldte du og tok det videre for å kreve tilbake pengene da? Du beskriver at du gjorde litt av prosessen. Hvorfor ikke resten? Om ikke så skjønner jeg ikke helt hva problemet er. Det holder med navn på personen. Anonymkode: 11bf7...c4a Jeg burde kanskje gått videre med saken. Men det ville trolig ikke ført til noe annet enn merkostnader energi for meg til ingen nytte. Mannen var flyttet ut. Han etterlot seg masse uåpnet inkassobrev, ubetalte regninger, purringer, brev fra politiet. Jeg hadde allerde kontaktet politiet også. De var også på døren hans, men sa de ikke kunne gjøre noe ??? Det var ikke så lenge etter dette at han flyttet, så det kan jo være han ble skremt. Jeg kunne jo i ettertid ha krevd pengene tilbake. Men han betalte jo ingenting til noen. Så hva kunne jeg gjøre mer? Selv om ikke namsmannen var på døren, så måtte jeg betale litt over kr 1000. Men nå har jeg i hvert fall rapportert den annonsen. Anonymkode: 39bc8...622
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #13 Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg burde kanskje gått videre med saken. Men det ville trolig ikke ført til noe annet enn merkostnader energi for meg til ingen nytte. Mannen var flyttet ut. Han etterlot seg masse uåpnet inkassobrev, ubetalte regninger, purringer, brev fra politiet. Jeg hadde allerde kontaktet politiet også. De var også på døren hans, men sa de ikke kunne gjøre noe ??? Det var ikke så lenge etter dette at han flyttet, så det kan jo være han ble skremt. Jeg kunne jo i ettertid ha krevd pengene tilbake. Men han betalte jo ingenting til noen. Så hva kunne jeg gjøre mer? Selv om ikke namsmannen var på døren, så måtte jeg betale litt over kr 1000. Men nå har jeg i hvert fall rapportert den annonsen. Anonymkode: 39bc8...622 Her er det jo du som er dum. Selvfølgelig skulle du 1) begjært utkastelse og 2) begjært en utleggsforretning. Vet steg 2, selvom det ikke er noe å hente i øyeblikket forretningen går så kan det være det senere og da har du tvangsgrunnlaget for å kunne begjære på nytt. Intet til utlegg er et fristavbrudd med 10 års foreldese, og slik kan det fortsette helt til kravet er gjort opp. Det er klart, stilte du deg aldri i køen for å få ditt krav dekket så kan du heller ikke klage så mye over at det gikk som det gikk. Å leie ut eiendom er risiko, og litt av din risiko som du bør være inneforstått med og ta forholdsregler for er å sikre inntekten. Anonymkode: e7637...ba2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #14 Skrevet 7. juli 2023 Sånn går det når man ikke har noe plan B. Her burde den som ikke betaler bli stillt til ansvar, men ser ut som alle tenker som deg "la gå, vet ikke hva vi skal gjøre". Er ikke alle som leier ut pliktig til å sette seg inn i regelverket? Anonymkode: 79c47...64b
Snublefot62 Skrevet 7. juli 2023 #15 Skrevet 7. juli 2023 Hva du bør gjøre? Det høres for meg ut som om det toget har passert for lenge siden. Du er ikke lenger part i noen sak og kan derfor heller ikke kreve noe. Du kan rapportere annonsen til Finn men det er ikke sikkert de tenker at det er relevant det du opplevde. Og vil du ikke stå frem med navn er det enda mindre du kan gjøre. Kontakte fremtidig utleier? Vel - er du redd vedkommende ville jeg hvertfall ikke gjort dette. Da risikerer du både strafferetslig konsekvens og evnt fysisk konsekvens av vedkommende. Det du burde ha gjort naturligvis er å krevd det du hadde krav på da. Utleggskrav. Ikke sikkert du hadde fått noen penger da men du kunne kanskje sikret deg å få av fremtidig inntekt. Samtidig ville jo vedkommende da hatt en betalingsanmerkning som kanskje fremtidig utleier hadde funnet ut av (lovlig). Men nå? Let it go... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå