Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg kjøpte det på apoteket, sa hun «det skal ikke brukes av gravide». Veldig forvirrende, men jeg velger stole på gynekologen.  

Anonymkode: ba5f8...99f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når jeg kjøpte det på apoteket, sa hun «det skal ikke brukes av gravide». Veldig forvirrende, men jeg velger stole på gynekologen.  

Var det en farmasøyt som sa det eller en apotektekniker? Gynekologen har mer peiling enn en apotektekniker, men farmasøyter burde virkelig ikke si sånne ting

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Haha det sa de til meg ang nesespray også, men på tryggmammamedisin står det at det er helt trygt. De skriver det bare på pakken for å helgardere seg. Problemet er at det er vanskelig å gjennomføre studier på gravide fordi det er uetisk. Det betyr ikke at det er farlig.

Anonymkode: 2d2c9...79c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Fame skrev (51 minutter siden):

Var det en farmasøyt som sa det eller en apotektekniker? Gynekologen har mer peiling enn en apotektekniker, men farmasøyter burde virkelig ikke si sånne ting

Jeg vet ikke hvem av de det var, men det var litt ubehagelig at de sier det. Jeg sa ikke at jeg kjøpte det for kvalme i graviditeten, så det kom helt uoppfordret! 

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Haha det sa de til meg ang nesespray også, men på tryggmammamedisin står det at det er helt trygt. De skriver det bare på pakken for å helgardere seg. Problemet er at det er vanskelig å gjennomføre studier på gravide fordi det er uetisk. Det betyr ikke at det er farlig.

Anonymkode: 2d2c9...79c

Ikke sant, godt å vite! 

Skrevet

Jeg har fått postafen av sykehuset og har blitt fortalt gang på gang av flere ulike leger at det er trygt. Men at man ikke skal bruke det hele tiden, kun hvis det er helt nødvendig eller man skal noe spesielt og det er veldig upraktisk med oppkast

så jeg har brukt det litt når det stod på som verst mellom uke 7-8 og hvis jeg skulle på lang biltur/reise langt

AnonymBruker
Skrevet
sommerfugl154 skrev (52 minutter siden):

Jeg har fått postafen av sykehuset og har blitt fortalt gang på gang av flere ulike leger at det er trygt. Men at man ikke skal bruke det hele tiden, kun hvis det er helt nødvendig eller man skal noe spesielt og det er veldig upraktisk med oppkast

så jeg har brukt det litt når det stod på som verst mellom uke 7-8 og hvis jeg skulle på lang biltur/reise langt

Jeg prøvde igår, men jeg ble bare enormt mye mer trøtt. Kanskje noe mindre kvalm, men jeg vet ikke om det veide opp for at jeg måtte sove bort kvelden 😕 

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg prøvde igår, men jeg ble bare enormt mye mer trøtt. Kanskje noe mindre kvalm, men jeg vet ikke om det veide opp for at jeg måtte sove bort kvelden 😕 

Man blir veldig trøtt av det, derfor burde du ta den før du legger deg. Det tok de verste kvalmetoppene mine dagen etter

AnonymBruker
Skrevet
Fame skrev (Akkurat nå):

Man blir veldig trøtt av det, derfor burde du ta den før du legger deg. Det tok de verste kvalmetoppene mine dagen etter

Ah, det visste jeg ikke. Så det hjalp på morgenen / dagen etter hvis du tok på kvelden? Tenkte det hjalp innen en times tid før man skulle på en aktivitet, men det funka jo ikke :ler: Da skal jeg prøve på kvelden i natt! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ah, det visste jeg ikke. Så det hjalp på morgenen / dagen etter hvis du tok på kvelden? Tenkte det hjalp innen en times tid før man skulle på en aktivitet, men det funka jo ikke :ler: Da skal jeg prøve på kvelden i natt! 

De er langtidsvirkende så de skal virke i opptil 12 timer. Funka for meg. Ble ikke kvitt kvalmen helt, men det gjorde så jeg fungerte litt i hverdagen ^^

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Fame skrev (1 minutt siden):

De er langtidsvirkende så de skal virke i opptil 12 timer. Funka for meg. Ble ikke kvitt kvalmen helt, men det gjorde så jeg fungerte litt i hverdagen ^^

Åh, tusen takk for tips. Jeg er faktisk litt mindre kvalm idag på morgenen, så jeg kunne spise litt til frokost, og tenkte absolutt ikke over at det kunne være pga postafen. 🙏 Har gått ned flere kg pga kvalmen, så føltes litt godt å få i seg noe mat. Kanskje det vil hjelpe meg likevel. Takk takk takk! 

• Hjerte 2
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, det er en kjent bivirkning. Du kan også forsøke en halv - jeg syns faktisk at det også tok en del kvalme og jeg ble ikke like trøtt! 
eventuelt at du tar de på kvelden :) 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
sommerfugl154 skrev (Akkurat nå):

Ja, det er en kjent bivirkning. Du kan også forsøke en halv - jeg syns faktisk at det også tok en del kvalme og jeg ble ikke like trøtt! 
eventuelt at du tar de på kvelden :) 

Takk for tips :hjerte:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Postafen er vel førstevalget. 

For meg fungerte det mer som sovemedisin. 

Anonymkode: 759df...bdc

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, sommerfugl154 said:

Dette syns jeg er rart at legene sier. Man får mye bedre effekt hvis du går fast på medisinene, og det er ingenting som tilsier at det er farlig for fosteret gå på postafen.

Anonymkode: 80f30...da4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg tatt postafen før leggetid. Har ikke gleder meg så mye til noe på lenge, hvertfall ikke til å stå opp. Krysser fingre og tær for at det blir bedre 🤞Takk til alle med råd og tips! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Nå har jeg tatt postafen før leggetid. Har ikke gleder meg så mye til noe på lenge, hvertfall ikke til å stå opp. Krysser fingre og tær for at det blir bedre 🤞Takk til alle med råd og tips! 

Du får holde oss oppdatert på hva du synes ^_^

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg var postafen redningen under graviditeten. Jeg gikk fra å spy hele tiden til å nesten ikke spy. Om jeg glemte å ta en tablett kom jeg fort på det, for da murret magen faretruende.

Jeg ble veldig trøtt da, så måtte uansett være sykmeldt. Jeg kunne plutselig få anfall av trøtthet, hvor jeg bare sovnet. Legen ga meg muntlig kjøreforbud og anbefalte å unngå andre situasjoner hvor dette kunne være farlig. Uansett er det bedre å sove enn å spy.

Anonymkode: 11a34...0e7

Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Dette syns jeg er rart at legene sier. Man får mye bedre effekt hvis du går fast på medisinene, og det er ingenting som tilsier at det er farlig for fosteret gå på postafen.

Det er vel på grunn av «cocktail-effekten» i forhold til eventuelle andre stoffer man eksponeres for i tillegg til at det er og har vært uetisk å forske på gravide. Så man vet jo ikke 100% sikkert. Men det er bedre for fosteret at mor har det bra og ikke stresser eller får i seg nok næring! 

For min del som ikke har vært akutt spydårlig, men mer utrolig ubekvem og kvalm så har det hjulpet veldig å ta det i situasjoner der jeg ikke bare kan ligge på sofaen. Samtidig har jeg følt på at det er mulig å holde ut kvalmen også 😅

men jeg har også slitt endel med hodepine og har ikke ønsket å kombinere for mange medisiner, ref «cocktail-effekt» som man ikke vet noe om egentlig.

AnonymBruker
Skrevet

Her er status at det tar virkelig kvalmetoppene og gjør at jeg ikke er bundet til sofaen dagen lang :hjerte: Etter å ha vært liggende i sterkt ubehag og uten mulighet til å bevege meg, kan jeg gjøre litt småting på dagen! Og - det magiske - jeg trenger ikke grue meg til å våkne. Jeg kan sette føttene i bakken når jeg våkner uten å føle jeg skal kaste opp med en gang. Mot ettermiddag / kvelden kommer kvalmen igjen noe sterkere, men ikke på langt nær som før. Er så glad jeg ble tipset om det, og at det funket, at jeg søkte råd her hvordan ta det (på kvelden før leggetid), ellers hadde dette vært en meget stusslig sommer :ler:

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
On 7/10/2023 at 12:10 PM, sommerfugl154 said:

Det er vel på grunn av «cocktail-effekten» i forhold til eventuelle andre stoffer man eksponeres for i tillegg til at det er og har vært uetisk å forske på gravide. Så man vet jo ikke 100% sikkert. Men det er bedre for fosteret at mor har det bra og ikke stresser eller får i seg nok næring! 

For min del som ikke har vært akutt spydårlig, men mer utrolig ubekvem og kvalm så har det hjulpet veldig å ta det i situasjoner der jeg ikke bare kan ligge på sofaen. Samtidig har jeg følt på at det er mulig å holde ut kvalmen også 😅

men jeg har også slitt endel med hodepine og har ikke ønsket å kombinere for mange medisiner, ref «cocktail-effekt» som man ikke vet noe om egentlig.

Her var det masse svada.

Det Relis skriver er følgende:

Vårt inntrykk er imidlertid at mange kvinner forsøker de enkelte legemidlene i for kort tid før de avskriver effekt av legemidlet. Det er viktig å forklare kvinnene at de gjerne må forsøke et legemiddel i flere dager før de vet om legemiddelet virker eller ikke (14). Trolig oppnås heller ikke fullgod virkning av legemidlene uten at de brukes sammenhengende over noe tid. Doseringen ”ved behov” kan være uheldig fordi det kan medføre at kvinnene venter for lenge med å ta legemidlene slik at effekten blir suboptimal (21).

Det er finnes ingen bekymring for noen cocktail effekt ved å ta kvalmestillende.

At en kvinne som er så dårlig at hun blir lagt inn med alvorlig svangerskapskvalme ikke får råd som tilsier best mulig behandling er hårreisende. At de i tillegg forteller henne at det er best for fosteret at hun tar så lite som mulig (istedet for å betrygge henne med at behandlingen er trygg for fosteret) syns jeg er enda mer hårreisende.

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...