Gå til innhold

Sliter med fargevalg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal male et rom men sliter litt med fargevalget (varm eller kald farge).

Jeg kjenner teorien bak varme og kalde farger, men er ikke så veldig flink til å se slikt i virkeligheten, så jeg velger en farge jeg liker, og så blir det feil, jeg får ikke den følelsen jeg vil ha med den nyansene jeg har valgt.

Derfor tenkte jeg å lese meg litt opp på hva som passer best hvor, og over alt leser jeg:  "velg aldri en kald farge i et østvendt rom, og aldri en varm farge i et vestvendt rom".

Vel, rommet jeg skal male er gjennomgående, og har flere store vinduer mot øst, og et lite vindu mot vest.

Hvirdan skal jeg da tenke?

Skal jeg da ta hensyn til at mesteparten av lyset kommer fra øst, og dermed kan ha en varm farge i rommet, eller skal jeg ta hensyn til det vestvendt vinduet også, eller hva...?

Anonymkode: 8be61...142

• Liker 1
Skrevet

Tilgang til lys har mye å si, og gjør mye med farger i rommet.  Men jeg ville gått for fargetoner som du selv liker best.  Selv er jeg mest glad i naturfarger og varme farger.  Det vises i huset vårt.  Man kan gjøre så mye med tekstiler som kan tilføre et malt rom den atmosfæren man liker også.  

• Liker 1
Skrevet

Sliter med dette selv. Synes fargene opptrer så forskjellig fra rom til rom eller fra prøvelapp til rom. Så pleier å kjøpe mindre spann med fargeprøver og male litt større flater, gjerne ett hjørne og litt utover så jeg ser hvordan fargen er i forskjellige lys. Synes det er mye enklere å forestille seg resten da enn når jeg har tatt utgangspunkt i en prøvelapp. 

Skrevet

Anbefaler fargeprøve. Vi gjorde det i stua. Kjøpte tre-fire forskjellige fargeprøver, malte store ark/gråpapir på rull og hengte opp på veggen. Da så vi hvordan fargene endret seg gjennom dagen og på de ulike veggene. Veldig nyttig.

Har flere ganger valgt en fin farge og malt et rom, men så har fargen blitt helt annerledes enn jeg så for meg pga. lysforholdene i rommet, og så har vi måttet male hele rommet på nytt. 🙃

Fargeprøve er altså tingen 👆

AnonymBruker
Skrevet

Du skal tenke på gulv og øvrig interiør, ikke bare lysforhold. Har du gul parkett bør du velge som er mer gyllen, og ihvertfall ikke kald. Har du nøytralt gulv er du mer fri. Har du et veldig kaldgrått gulv, så blir det feil med for gyllent igjen. Se også på listverk/karmer. Er de standard bomull (hvitt med gule undertoner), eller er de klassisk hvite? Velger du en kald og lysere farge mot bomull så vil det bli helt kræsj. 

Du kan forøvrig ha både varm og kald farge i et rom som vender mot øst, så du bør først og fremst se på det jeg skriver over her. Så er det lurt å ha en rød tråd gjennom boligen. 

Anonymkode: 7e98e...ed5

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tipsene alle sammen. 

Jeg skal selvfølgelig velge en farge Jeg liker, og jeg skal få kjøpt noen bokser med fargeprøver for å se om det hjelper.   😊

Anonymkode: 8be61...142

AnonymBruker
Skrevet

Gamle Laminatgulv som er litt gule. Hvilken vegg farge passer da? 

Anonymkode: 40bbf...944

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Gamle Laminatgulv som er litt gule. Hvilken vegg farge passer da? 

Anonymkode: 40bbf...944

Det er mange farger som vil passe, det kommer an på resten av interiøret ditt også. Alle farger kommer i forskjellige nyanser, så du må bare finne riktig nyanse. Blått er ikke bare blått, grønt ikke grønt, osv.

Hva liker du, og hvilket rom er det? Vil du ha lys eller mørk farge, vil du ha fargesterkt eller mer nøytralt? 

Siden gulvet ditt er varmt og med gule undertoner, så skyter jeg ut noen forslag. Så må du se hva som passer inn i rommet/stilen din:

Linblå
Raw canvas
Laurbær
Grean leaf
Blushing peach
Sand

Anonymkode: 7e98e...ed5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...