Gå til innhold

Kan naboen nekte meg å parkere på privat vei?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har felles vei med flere andre naboer, jeg er den eneste som kjører bilen der til vanlig. Jeg har ingen parkeringsplass eller garasje og trenger å stå foran huset for å lade bilen.
Det går an å kjøre forbi på siden, men naboen synes det er ekkelt å kjøre forbi fordi det er smalt. Isteden vil han at jeg parkerer der han måtte ha kjørt så han kan kjøre foran huset mitt. 

Jeg vil gjerne beholde naboskapet og gjøre det som er rett, men da får jeg altså ikke ladet bilen min. Jeg har tilbudt å parkere der når jeg ikke lader, å flytte bilen når han skal forbi osv, men det er ikke godt nok. 

Hva bør jeg gjøre her?

Anonymkode: ceb13...2d7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvem eier denne private veien? Naboen eller du? 

Anonymkode: b4b98...672

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Felles, med flere naboer

AnonymBruker
Skrevet

Man skal ikke hindre framkomst, fette lærer du når du tar førerkortet. Så svaret burde jo være såre enkelt. Finn en ladestasjon !

Anonymkode: e13f1...0ad

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Man skal ikke hindre framkomst, dette lærer du når du tar førerkortet. Så svaret burde jo være såre enkelt. Finn en ladestasjon! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du ingen tomt knyttet til boligen? Kan du lage en parkeringsplass?

Dersom det ikke er mulig vil jeg tro at reglene om veirett/tilkomstvei vil gi deg mulighet til å parkere.

Hvorfor er veien smalere dersom du parkerer på den ene siden vs den andre egentlig?

Anonymkode: c3ce7...ea3

• Liker 6
Skrevet

Men hvis det er trang for en personbil å komme seg forbi der du har parkert, har du da tenkt på hva som skjer dersom det oppstår noe som gjør at ambulanse eller brannbil må frem? Uansett om vegen er privat eller ikke så skal ikke parkerte biler være til hinder for trafikk og ikke mint utrykningskjøretøy.

Hva med å parkere INNE på egen tomt? Har du ikke p-plass så må du lage det.  

• Liker 16
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Vi bor på et byggefelt med privat vei. En av naboene har ikke plass til bilen sin på egen tomt (ekstra stor bil) og parkerer i gata. Her kom politiet og gav han pålegg om å parkere et annet sted, da det skal være mulig for utrykningskjøretøyer å komme forbi. Kan en brannbil fint passere når du lader, TS, så tenker jeg det er innafor. Hvis ikke, så må du parkere et annet sted...

Anonymkode: 16169...3cd

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ved privat vei eier du veien som er utenfor huset ditt.

Men om en brannbil eller ambulanse ikke kommer forbi har du likevel ikke lov til å parkere der, selv for korte perioder. Tenk hvilken konsekvens det har for de som bor lengre inn i veien? 

Anonymkode: 4e0c2...68f

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Har du ingen tomt knyttet til boligen? Kan du lage en parkeringsplass?

Dersom det ikke er mulig vil jeg tro at reglene om veirett/tilkomstvei vil gi deg mulighet til å parkere.

Hvorfor er veien smalere dersom du parkerer på den ene siden vs den andre egentlig?

Anonymkode: c3ce7...ea3

Nei, ingen tomt og ikke mulig å lage parkeringsplass. Veien er ikke smalere på den andre siden, naboen synes bare det er utrygt å kjøre rundt. 

Svisle skrev (28 minutter siden):

Men hvis det er trang for en personbil å komme seg forbi der du har parkert, har du da tenkt på hva som skjer dersom det oppstår noe som gjør at ambulanse eller brannbil må frem? Uansett om vegen er privat eller ikke så skal ikke parkerte biler være til hinder for trafikk og ikke mint utrykningskjøretøy.

Hva med å parkere INNE på egen tomt? Har du ikke p-plass så må du lage det.  

Det er ikke mulig å lage plass. Det er adkomst til boligene fra offentlig vei på den andre siden av husene. 

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Vi bor på et byggefelt med privat vei. En av naboene har ikke plass til bilen sin på egen tomt (ekstra stor bil) og parkerer i gata. Her kom politiet og gav han pålegg om å parkere et annet sted, da det skal være mulig for utrykningskjøretøyer å komme forbi. Kan en brannbil fint passere når du lader, TS, så tenker jeg det er innafor. Hvis ikke, så må du parkere et annet sted...

Brannbil kan ikke passere uansett, tenker jeg nok, de er for store. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ved privat vei eier du veien som er utenfor huset ditt.

Men om en brannbil eller ambulanse ikke kommer forbi har du likevel ikke lov til å parkere der, selv for korte perioder. Tenk hvilken konsekvens det har for de som bor lengre inn i veien? 

Brannbil har sannsynligvis ikke plass uansett, kranbil kom allefall ikke til, og da sto ingen biler der. Det er adkomst fra andre siden av husene, der er det offentlig vei. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Brannbil kan ikke passere uansett, tenker jeg nok, de er for store. 

Brannbil har sannsynligvis ikke plass uansett, kranbil kom allefall ikke til, og da sto ingen biler der. Det er adkomst fra andre siden av husene, der er det offentlig vei. 

Om brannbil ikke kommer seg forbi UTEN at du står parkert der, så kan da naboen virkelig ikke komme seg forbi når du står parkert der. 

Finn en annen plass å sette bilen. 

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Man skal ikke hindre framkomst, fette lærer du når du tar førerkortet. Så svaret burde jo være såre enkelt. Finn en ladestasjon !

Privatbiler kommer fint forbi. 

AnonymBruker
Skrevet

Privatbiler kommer fint forbi. 

To privatbiler er bredere enn en brannbil. 

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

En brannbil får ikke plass, men naboen kan passere mens du står parkert? Hvor bred tror du en brannbil er? Den er IKKE bredere enn to biler...

• Liker 15
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Om brannbil ikke kommer seg forbi UTEN at du står parkert der, så kan da naboen virkelig ikke komme seg forbi når du står parkert der. 

Finn en annen plass å sette bilen. 

Jo, det kan han. Husk at en brannbil er mye lengre og har vanskeligere for å svinge. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En brannbil får ikke plass, men naboen kan passere mens du står parkert? Hvor bred tror du en brannbil er? Den er IKKE bredere enn to biler...

Pga lengden, ikke bredden. 

Gjest Elooon
Skrevet

Skal aldri stå i veien for andre med mindre det er du som eier veien og ikke andre. Da kan du står hvor og hvordan du vil. Ellers må du ta hensyn til andre. Vil ikke naboer at du parkerer der og du er i veien for andre så må du finne en annen løsning. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo, det kan han. Husk at en brannbil er mye lengre og har vanskeligere for å svinge. 

Du ville nok vært overrasket over hvor liten plass en brannbil trenger. Hvis du kan kjøre der med en tesla, så kan du kjøre der med en brannbil... I hvert fall hvis de ikke velger den største. 

Og de skal også komme frem med sykebil, politibil, legevaktbil osv. Du står i veien. Du får bruke ladestasjon, eller kjøpe deg en bensinbil

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk tegninger over eiendommen, er en viss «fare» for at du eier mer enn du tror der. 

Anonymkode: fd57d...a32

AnonymBruker
Skrevet

Også burde naboen din lære seg å kjøre bil!

Anonymkode: fd57d...a32

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...