Gå til innhold

Ektefelle som ikke vil flytte ut etter samlivsbrudd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hjelp. Ektefelle kommer seg ikke ut av boligen som eies 90% av meg, selv om det er enighet om at forholdet er over, hvor mye som skal overføres for å kjøpe ut hens 10%, og pengene er overført til hens konto for lenge siden.

Jeg ønsker ikke å flytte ut selv pga omsorg for barn, og fordi det vil skape nye problemer mht å ha min egenkapital bundet opp i huset. 

Vet noen hvordan man evt kan få hjelp fra namsmann, konfliktråd e.l. i en slik situasjon, hvor lang tid det vil ta, og hva det vil koste?

Anonymkode: 41b04...95f

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bytt lås. Ferdig med saken.

Anonymkode: 2d019...b0d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Krever husleie for perioden etter utbetaling  og bytt lås

Anonymkode: d26b3...4ef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Bytt lås. Ferdig med saken.

Kan ikke bare bytte lås, vi er gift og hen står som eier av 10%.  Da vi har felles barn ønsker jeg å gå fram på en ryddig måte, og eskalere minst mulig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er grunnen til at han ikke kommer seg ut?

Du har kjøpt han ut, da har han ikke eierskap i boligen lenger, og har ingen krav på å bo der. 

Om du vil være grei kan du gi han en frist på feks 1 mnd på å finne nytt bosted og flytte ut. I mellomtiden kan han betale leie. 

Om du vil være ugrei, kan du bytte lås. 

Anonymkode: a974d...22c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt advokat. 
En tidligere kollega hadde samme problem og det ble løst via retten. 
fryktelig slitsomt, men det måtte til. 

Anonymkode: 08dad...4b3

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Kontakt advokat. 
En tidligere kollega hadde samme problem og det ble løst via retten. 
fryktelig slitsomt, men det måtte til. 

Vet du hvor lang tid det tok, og om det var en dyr prosess? 

AnonymBruker
Skrevet

Tror det er 10% av markedsverdi av leilighet/bolig men ikke sikker

Anonymkode: ed401...514

AnonymBruker
Skrevet

Sett deg ned med han. vi må snakke. Jeg har det ikke bra. Du har det ikke bra. Jeg trenger space til å tenke over det her og få ro. Så jeg tenkte at vi kunne flytte tingene dine ut i helgen. 

Anonymkode: 19644...3a2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vet du hvor lang tid det tok, og om det var en dyr prosess? 

Tror vedkommende fikk det dekket. 
Men det tok tid… Tror det tok nesten 6 mnd 🙈 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan ikke bare bytte lås, vi er gift og hen står som eier av 10%.  Da vi har felles barn ønsker jeg å gå fram på en ryddig måte, og eskalere minst mulig.

Hvis du har betalt ham ut og alt det juridiske er avklart kan du selvfølgelig bytte låsen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Få overført eierandelen tilbake til deg, krev husleie og deretter kan du ta kontakt med namnsmannen evt.. 

Anonymkode: 6a96a...3cb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er grunnen til at han ikke kommer seg ut?

Du har kjøpt han ut, da har han ikke eierskap i boligen lenger, og har ingen krav på å bo der. 

Om du vil være grei kan du gi han en frist på feks 1 mnd på å finne nytt bosted og flytte ut. I mellomtiden kan han betale leie. 

Om du vil være ugrei, kan du bytte lås. 

Anonymkode: a974d...22c

Hen står fortsatt som eier på papirene, men pengene er betalt.

Jeg tror årsaken til at hen ikke flytter er at det krever at hen tar initiativ og anstrenger seg litt. Jeg har tilrettelagt med banken og tatt med hen på visninger, uten at det kommer noen vei. 

AnonymBruker
Skrevet

Rettslig sett har hen rett til å bo der i "rimlig tid" mot leie frem til hen kan ordne ny bolig. Typisk vil dette ligge mellom 3 og 6 måneder. TS du får få dette skriftlig med hen at perioden starter nå, og hva leie skal være på.

Anonymkode: f4615...5c0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Sett deg ned med han. vi må snakke. Jeg har det ikke bra. Du har det ikke bra. Jeg trenger space til å tenke over det her og få ro. Så jeg tenkte at vi kunne flytte tingene dine ut i helgen. 

Anonymkode: 19644...3a2

TS her. Hen har ikke familie/venner hen kan flytte inn hos midlertidig, og ordner seg heller ikke et sted å flytte til.

Dessverre vil ikke/klarer ikke hen å gjøre det du eller jeg ville ha gjort. Hen unngår samtaler, og følger heller ikke opp ting som blir avtalt.  Samlivsterapeut etc fungerer heller ikke. Derfor spør jeg nå om noen har erfaringer med konfliktråd, namsmann etc 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...