Gå til innhold

Ektepakt nok mtp eierbrøk i hus og felles lån?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi eier bolig med forskjellig brøk, og har felles lån på boligen. I lånepapirene står det ikke noe spesifikt mtp hvem som «eier» hva av lånet, men vi har ektepakt på andelen av huset vi eier. 

Vi betaler felles inn til en konto som lånet trekkes fra, men den som har høyest eierandel betaler mest inn dit.

Er dette godt nok regulert? Hvis en av oss faller fra feks, vil arvingene kunne gjøre det vanskelig for gjenlevende mtp å kreve at lånet skal deles på to og ikke etter brød iom at selve lånet ikke er spesifisert noe sted? Eller holder det at det er spesifisert i ektepakten?

Anonymkode: b141f...e4c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spør advokat. Men jeg er redd du har rett i bekymringen, at eierandel i huset er fordelt behøver ikke å påvirke lånet, står dere begge på det uten annen avtale blir det vel delt likt.

Anonymkode: 50cac...de2

AnonymBruker
Skrevet

Siden dere har en ektepakt som angir eierbrøker (særeie) forutsetter jeg at denne er tinglyst og at resten av boet er felleseie. Antar at dere ikke har barn.

Når en av dere dør skal det gjennomføres skifte av særeie. Hvis f.eks 40% av huset er nedbetalt, er særeie da eierbrøk av disse 40%. Uten testamente, eller avtale gitt i ektepakt, arver ektefelle 25%, andre arvinger (foreldre?) resten. Dersom ektefelle ikke skal sitte i uskifte må hele avdødes del av felleseie gjøres opp. Hvis arvinger skal overta andel av lånet må de også overta tilsvarende andel av hele boligverdien. 

Lånet er knyttet opp mot den delen av bolig som ikke er nedbetalt. Dersom gjenlevende skal overta den delen, overtar han også lånet.

Hvis man som en del av arveoppgjøret selger boligen og innbetales lånet, er særeiet andelen av midlene salget utløser.

Jeg vet ikke om dette var svar på spørsmålet ditt.

Anonymkode: f880c...1b2

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, men forstod ikke helt det siste der.

Ektepakten ble inngått hos advokat der vi også skrev at utgifter og inntekter knyttet til bolig skulle fordeles etter eierbrøk. Men lånet snakket vi ikke om, og dette er noe jeg har tenkt på nå i ettertid.

Tenkte vel den gangen at det var naturlig at lånet også gikk etter eierbrøk siden det er slik vi har lagt det opp, men iom at lånet er felles og jeg leste at vi begge er solidarisk ansvarlig så ble jeg usikker…

Ts

Anonymkode: b141f...e4c

AnonymBruker
Skrevet

Mulig det er noe jeg misforstod. Jeg tolket det slik at dere nedbetalte lånet etter eierbrøken. Da blir eierbrøken konstant.

Restlånet har dere som gift et felles ansvar for. Hvis du dør forblir lånet i felleseie, det samme gjør den delen av boligen som ikke er nedbetalt. Når skifte gjennomføres selges boligen (evt. overføres til gjenlevende etter markedsverdi) og lån nedbetales (eller overtas av gjenlevende alene). Forskjellen mellom boligverdi og lån regnes som deres særeie etter oppgitt brøk.

Siden lånet er knyttet til den delen av boligen som ikke er betalt, skal det ikke deles etter eierbrøk.

Jeg vet ikke om det ble klarere.

Anonymkode: f880c...1b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...