Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De som hadde et bra liv og hvor noe eller noen gjør at alt blir snudd på hodet. Om det er enkelthendelse, økonomi eller noe annet. Hvor personen ikke er til å kjenne igjen, isolerer seg, rus eller andre destruktive ting.

Hva kan man egentlig gjøre? Jeg hadde en kollega som havnet der og jeg har prøvd å snakke med vedkommende, hørt hvordan det går og om det er noe jeg kan gjøre. Får til svar at det er veldig hyggelig av meg men at det er ikke noe jeg kan gjøre. 

Synes det er så trist!

Anonymkode: 83f90...226

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Passe sine egne saker.

Anonymkode: 45ccb...450

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Passe sine egne saker.

Anonymkode: 45ccb...450

Ok...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

De som hadde et bra liv og hvor noe eller noen gjør at alt blir snudd på hodet. Om det er enkelthendelse, økonomi eller noe annet. Hvor personen ikke er til å kjenne igjen, isolerer seg, rus eller andre destruktive ting.

Hva kan man egentlig gjøre? Jeg hadde en kollega som havnet der og jeg har prøvd å snakke med vedkommende, hørt hvordan det går og om det er noe jeg kan gjøre. Får til svar at det er veldig hyggelig av meg men at det er ikke noe jeg kan gjøre. 

Synes det er så trist!

Det er fint du bryr deg. For mange så kan det være det som hjelper dem videre.

At du får beskjed om at du ikke kan gjøre noe nå er greit det, men du kan likevel være der om du ønsker det. Det betyr ikke at du skal være psykologen for vedkommende, men heller at du er et ankerfeste inn i en normal verden med kaffe, gåturer, kino, etc. 

Anonymkode: cb5e3...8d4

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det er desverre ikke noe man kan gjøre nei. 

Anonymkode: 4b235...2f0

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje bare vise at du er der, med jevne mellomrom? Tilby deg om det skulle være noe, invitere til samtale, en kaffe, en rusletur, fortelle at man er der som støtte...

Anonymkode: 9df8a...bd9

• Liker 4
Skrevet

Du har spurt om det er noe du kan gjøre - respekter svaret du har fått og stol på at hun tar de valgene og avgjørelsene som er riktig for henne nå. Man har ofte litt nok med seg og sitt i sånne situasjoner, og gjentatte henvendelser kan fort oppleves som mas og ekstra belastning, uansett hvor velment det er.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Jeg prøvde å hjelpe noen, det vil si kinoturer og gåtur, som noen skrev over her. De tok å benyttet seg av det, og ville stadig henge med meg. Men de kom seg liksom aldri ut av depresjonen, og jeg hadde mitt å stri med. Ble liksom dratt ned i det "sorte hullet" deres. Ble tungt. Du må ta vare på deg selv

Endret av jessie1987
  • Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Å sende en melding og vise at du er der er nok. Personen det gjelder har kanskje andre han/ hun støtter seg til i denne tiden, og trenger ikke flere. Når personen har kommet seg litt ovenpå setter hun nok pris på kontakten du har vist og kanskje er klar for en spasertur. Viktig å ikke presse seg på 

Anonymkode: fe50d...642

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.7.2023 den 13.24):

Synes det er så trist!

Så utrolig fint at du bryr deg om kollegaen min. Ingen jeg jobbet med i 10 år har sendt meg ei melding, selv om jeg bare plutselig aldri kom tilbake på jobb (Sa opp, de andre fikk info om at jeg var blitt syk - visste ikke om rus/psyk). Rart hvordan man er så gode venner som kollegaer og deler alt! Til bare å bli slettet på ulike sosiale medier, og ikke en eneste melding om hvordan det går.

Anonymkode: 1ac01...4d5

• Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet

Du kan av og til spørre om hen vil være med å finne på noe, for eksempel bli med ut å spise eller gå på tur. Ikke mas og aksepter hvis svaret er nei, men inviter med jevne mellomrom. Det er tungt for en person å sitte mye isolert, og det kan være tungt å komme seg ut av det, men det hjelper at man vet at man blir invitert av noen.

Anonymkode: ce771...7e4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det betyr nok så ufattelig mye mer enn du aner at du bryr deg. De fleste vender seg vekk når man opplever sånt. Når (håper det skjer) personen klarer å komme seg gjennom dette vil hen huske deg. Å det kan være hen ikke innser hvor betydningsfullt det var at du brydde deg før etter at 'stormen' er over. 

Anonymkode: 2eeca...771

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at du har vist at du bryr deg og at døren er åpen om hun trenger noe, og det er alt du kan gjøre. Utrolig fint gjort av deg ❤️ 

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at bare det å vise at man bryr seg, er en kjempefin handling i seg selv💛 Når min mann havnet i en livskrise for et par år tilbake, var det heller ikke mye vi rundt han kunne gjøre - men jeg vet at det har betydd mye for han å vite at folk brydde seg💛

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.7.2023 den 13.24):

Synes det er så trist!

Jeg hadde et bra liv med kjæresten og følte meg elsket hver dag, vi hadde et aktivt sexliv og jeg var veldig fornøyd.

Så fikk han plutselig ut av det blå kreftdiagnose med spredning, og 5 uker senere fant jeg ut at han hadde vært utro mot meg før han fikk kreft.

Han kommer til å dø av kreft og det i løpet av det kommende året, så dette har satt meg i en ekstrem livskrise hvor jeg ikke klarer å verken skape gode minner eller å nyte den siste tiden med han før han dør. Jeg strever mellom sorgen over at han dør og raseriet over at han sviktet meg på det groveste.

Anonymkode: 12e57...2ce

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde et bra liv med kjæresten og følte meg elsket hver dag, vi hadde et aktivt sexliv og jeg var veldig fornøyd.

Så fikk han plutselig ut av det blå kreftdiagnose med spredning, og 5 uker senere fant jeg ut at han hadde vært utro mot meg før han fikk kreft.

Han kommer til å dø av kreft og det i løpet av det kommende året, så dette har satt meg i en ekstrem livskrise hvor jeg ikke klarer å verken skape gode minner eller å nyte den siste tiden med han før han dør. Jeg strever mellom sorgen over at han dør og raseriet over at han sviktet meg på det groveste.

Bare det at kollegaen din vet at du er der når hun trenger deg, er fantastisk for henne regner jeg med.

Det er i dårlige tider man ser hvem som er vennene dine.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Bare det at kollegaen din vet at du er der når hun trenger deg, er fantastisk for henne regner jeg med.

Det er i dårlige tider man ser hvem som er vennene dine.

I alle dager! Er du full? Hvordan kan du svare dette? Vedkommende skrev da ikke noe om kollegaen eller venner.

Anonymkode: f9e68...9c0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

I alle dager! Er du full? Hvordan kan du svare dette? Vedkommende skrev da ikke noe om kollegaen eller venner.

Anonymkode: f9e68...9c0

Begge innleggene over er fra meg og du trodde sikkert at jeg var en annen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...