Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 25% fast jobb, vært vikar og jobba tilsammen 80-100% i noen mnd. Og så endel mindre en mnd (jeg var helt på felgen, men "holdt ut") og så ble jeg sykemeldt. Visste ikke at jeg hadde krav på sykepenger. Søkte om aap for jeg trodde det ble riktig for meg.

Først var jeg sykmeldt 75%, så 60% denne mnd.

Fikk første utbetaling. Det tilsvarer ca 300kr pr.dag om jeg ikke har forstått feil. Det var mye mindre enn jeg antok. Vet ikke hvor langt tilbake i jobbtid de regner ut hvor mye jeg har krav på?

Kan det lønne seg med aap istedet? Er dette noe evt Nav har sjekket ut, eller er det noe jeg må be de se på?

Skjønner nå at jeg skulle sykemeldt meg tidligere istedet for å slite meg ut siste mnd og så få mindre utbetalt nå da.

Anonymkode: 4e3a1...ed0

AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har 25% fast jobb, vært vikar og jobba tilsammen 80-100% i noen mnd. Og så endel mindre en mnd (jeg var helt på felgen, men "holdt ut") og så ble jeg sykemeldt. Visste ikke at jeg hadde krav på sykepenger. Søkte om aap for jeg trodde det ble riktig for meg.

Fikk første utbetaling. Det tilsvarer ca 300kr pr.dag om jeg ikke har forstått feil. Det var mye mindre enn jeg antok. Vet ikke hvor langt tilbake i jobbtid de regner ut hvor mye jeg har krav på?

Kan det lønne seg med aap istedet? Er dette noe evt Nav har sjekket ut, eller er det noe jeg må be de se på?

Skjønner nå at jeg skulle sykemeldt meg tidligere istedet for å slite meg ut siste mnd og så få mindre utbetalt nå da.

Sikker på at ikke jobben din forskutterer lønn for den faste jobben din, og NAV betaler det overskytende som du har tjent opp ved å jobbe ekstra? Når du er sykmeldt skal arbeidsgiver beregne gjennomsnittet av det du har tjent de tre siste månedene og opplyse NAV om dette. Sykepengene beregnes ut fra det.

Anonymkode: 183ea...671

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Reglene for sykepenger skal stå i vedtaket ditt. Dersom det ikke står hva slags grunnlagsdata NAV har anvendt kan du be om innsyn. Send en klage i samme slengen just in case.

Anonymkode: b3ee1...494

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.7.2023 den 22.06):

Reglene for sykepenger skal stå i vedtaket ditt. Dersom det ikke står hva slags grunnlagsdata NAV har anvendt kan du be om innsyn. Send en klage i samme slengen just in case.

Anonymkode: b3ee1...494

Har ikke fått noe brev om dette. Bare et  varsel i digipost (eller navinnboksen var det kanskje) med hvor mye penger som ble utbetalt.

AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsavklaringspenger utgjør 66 % av inntekten din det siste året før du ble syk, eller gjennomsnittet av de tre siste årene før du ble syk. Du vil få det som gir den beste beregningen i din situasjon.

Så for å anslå hvor mye du vil kunne få i AAP, må du se på inntekten din i 2022, 2021 og 2020 (står på skatteoppgjøret).

Men man kan vel ikke få AAP før man har brukt opp retten til sykepenger, tror jeg.

Anonymkode: 75839...6d3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Arbeidsavklaringspenger utgjør 66 % av inntekten din det siste året før du ble syk, eller gjennomsnittet av de tre siste årene før du ble syk. Du vil få det som gir den beste beregningen i din situasjon.

Så for å anslå hvor mye du vil kunne få i AAP, må du se på inntekten din i 2022, 2021 og 2020 (står på skatteoppgjøret).

Men man kan vel ikke få AAP før man har brukt opp retten til sykepenger, tror jeg.

Anonymkode: 75839...6d3

Jo, du kan det om sykepengegrunnlaget er mindre enn to G. Men du må fylle vilkår for AAP først, da. Hvis du har vært sykmeldt i kort tid for å ha møtt veggen så er det lite sannsynlig, men dette er jo noe legen din vet best (hvor syk du er og hvor lenge du sannsynligvis er syk). 

Anonymkode: 7e036...f9e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...