Gå til innhold

Trangboddhet...

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja det går faktisk an å tenke seg om to ga ger før man får barn, hva skjer hvis... For man må ha kapasitet og økonomi til barna sine selv om man blir skilt, syk eller arbeidsledig. 

Anonymkode: 6342d...2b7

Jeg forstår at du leste; "helt f** situasjon, antagelig arbeidsledig alenemor.." Men hva er hensikten med å gi kritikk? Tror du at folk i diverse livssituasjoner kan reise tilbake i tid og endre livet sitt? Hvis ikke slike tidsreiser finnes, er det egentlig noe poeng å si noe? Karma er lunefull, plutselig viser det seg at også du har glemt å planlegge noe.

Anonymkode: 58230...70e

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Begge "barna" over 18 år. Så det er sånn sett er det faktisk frivillig å bo sammen med meg i en skoeske. Man kan godt si at de burde vært voksne og selvstendig, hatt egen hybel og forsørget seg selv. Men de studerer enda og jeg vil ikke kaste dem ut kun fordi at jeg skal ut fra her jeg bor nå. Skoesken er derfor et alternativ for dem å bo gratis hjemme så lenge det er behov for det. Derfor forhører jeg meg litt om andres erfaringer. Fordi jeg synes det er ganske synd å selge for å kjøpe noe større lengre unna, større enn jeg selv har behov for, når barna uansett kommer til å flytte for seg selv før eller senere.. Innen ikke så altfor lenge forhåpentligvis :)

Da endrer svaret mitt seg. Finn noe du selv ønsker, så kan barna flytte ut om de mistrives. De er gamle nok til at hybellivet bare blir en god erfaring. 

Anonymkode: eddb8...44d

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker said:

Da endrer svaret mitt seg. Finn noe du selv ønsker, så kan barna flytte ut om de mistrives. De er gamle nok til at hybellivet bare blir en god erfaring. 

Takk for svar. Dette gav meg faktisk en nyttig refleksjon. Jeg har knapt tenkt over det faktum at de egentlig, etter alder, er voksne, og at det faktisk endrer litt på hele tanken rundt å bo trangt.

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet

De er 19år? Så da er de ferdig med videregående? La de bo hjemme til de er ferdige der ihvertfall! Så vil jeg tro bo situasjonen løser seg veldig fort etter det. Ingen normale ungdommer/voksne barn vil bo hjemme på 45kvm..Inger privatliv eller mulighet for å ha besøk…

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Begge "barna" over 18 år. Så det er sånn sett er det faktisk frivillig å bo sammen med meg i en skoeske. Man kan godt si at de burde vært voksne og selvstendig, hatt egen hybel og forsørget seg selv. Men de studerer enda og jeg vil ikke kaste dem ut kun fordi at jeg skal ut fra her jeg bor nå. Skoesken er derfor et alternativ for dem å bo gratis hjemme så lenge det er behov for det. Derfor forhører jeg meg litt om andres erfaringer. Fordi jeg synes det er ganske synd å selge for å kjøpe noe større lengre unna, større enn jeg selv har behov for, når barna uansett kommer til å flytte for seg selv før eller senere.. Innen ikke så altfor lenge forhåpentligvis :)

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tillegg fra TS: Dette er første gangen jeg starter en tråd på KG for å høre om andres erfaringer med en ting jeg grubler veldig på for tiden. Det var i utgangspunktet andres erfaringer jeg ønsket å høre, men jeg ser at her på KG kan man også få skjenn for at man ikke har planlagt livet sitt godt nok 😅
Jeg innledende innlegg hoppet jeg over at "tenåringsbarna" mine er voksne men fortsatt hjemmeboende. Jeg tenkte at det er uvesentlig for å høre andres erfaringer med å bo trangt. Det er derfor ikke andre løsninger jeg var nysgjerrig på, kun det å bo sammen i en skoeske. Om noen har vært i den situasjonen selv, eller vet av noen som vet av noen..

Takk for svar. Dette gav meg faktisk en nyttig refleksjon. Jeg har knapt tenkt over det faktum at de egentlig, etter alder, er voksne, og at det faktisk endrer litt på hele tanken rundt å bo trangt.

Ja, godt du kom fram til det selv også, var noe jeg tenkte å si noe om.

Når barna dine er voksne og studenter, så er situasjonen en helt annen enn om det var tenåringer.

Dine barn velger å bo gratis hos deg for å spare penger. Noe som jo er fornuftig. Studerer de i Oslo er det selvfølgelig også der de vil bo.

Så dette blir en mye mer midlertidig situasjon, hvor det forhåpentligvis er få år til de er ferdige som studenter og klare for eget voksenliv.

Dessuten, studenter flest er vel veldig lite hjemme? Forelesninger, seminar, kollokviegrupper, lesesal osv. Studentpub eller studentaktiviteter? Kanskje har de en deltidsjobb også?

Å bo trangt sammen med to voksne studenter som kanskje mest er bare hjemme og sover, vil være noe helt annet enn å bo trangt med tenåringer som er mer avhengige av hjemmet.

Og er ungene innstilt på det og gode venner, så tenker jeg det fint kan funke - når alle vet dette er en mer midlertidig ordning :) 

Ville valgt en bolig som først og fremst passer deg på sikt.

Om dere alle er generøse med hverandre, og f.eks er flinke med å gi hverandre alenetid hjemme - pass på å planlegg for det.

I Oslo er det selvfølgelig vanligere å bo hjemme som student, men veldig, veldig mange studenter har ikke mulighet til den luksusen. Det bør gå helt fint om de etterhvert flytter ut på egne hybler.

Anonymkode: 01864...e56

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tenker det er urealistisk at de to studentene skal bo hjemme hos mor i mange år, på 45m2.

Bor man slik at voksne barn kan bo hjemme mens de studerer, er det jo en super hjelp. (Særlig i Oslo). Men TS er dessverre ikke i den situasjonen.

TS: Jeg ville sagt at dette er din leilighet, men at de får bo der mens de leter etter noe annet. Da står du jo også litt friere mtp. bydel, om du først og fremst bare skal ta hensyn til deg selv. Be dem sette seg på venteliste til hybler hos samskipnaden, og å lete aktivt etter kollektiv etc.

Ikke ha dårlig samvittighet for det. Ungdommen lærer masse, og du kan jo heller se etter andre måter å være raus på. Og forresten: Gratulerer med å ha skapt et godt forhold til ungdommene dine 💛

Anonymkode: 83c44...a3a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Takk for svar, og velbekomme i utløp for frustrasjonen over de som får barn uten å plankekjøre de neste 30 årene. Jeg har både god utdanning og jobb, men alene i Oslo som sykepleier setter sine størrelsesbegrensninger for leilighet. Den andre ønsker ikke å bidra verken økonomisk eller praktisk.

Så flytt! Barna er viktigere en deg!

Anonymkode: 3d316...4cd

AnonymBruker
Skrevet

Så flytt! Barna er viktigere en deg!

Anonymkode: 3d316...4cd

Nå er ‘barna’ voksne studenter, som studerer i Oslo.

De har neppe noen særlig interesse av å bli med på flyttelasset ut av byen :)

De vil bare ha gratis hybel hos mor.

Mor ønsker jo nettopp å tilby gratis studenthybel i en bitteliten leilighet i Oslo fordi hun setter barnas behov foran sine egne.

Hun kunne krevd at de søker seg studenthybel og flytter ut, som studenter flest må gjøre.

• Liker 3
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er selv oppvokst i leilighet på 60 kvm og vi var 4 stk. trangt ja, men det gikk greit. Var vant til det 

Anonymkode: 9fed6...cb3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

For å svare relevant:

Mange er trangbodde i større byer.

Det går OK det. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, Tipaa said:

De er 19år? Så da er de ferdig med videregående? La de bo hjemme til de er ferdige der ihvertfall! Så vil jeg tro bo situasjonen løser seg veldig fort etter det. Ingen normale ungdommer/voksne barn vil bo hjemme på 45kvm..Inger privatliv eller mulighet for å ha besøk…

19 og 22. Minste er akkurat ferdig med videregående.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, godt du kom fram til det selv også, var noe jeg tenkte å si noe om.

Når barna dine er voksne og studenter, så er situasjonen en helt annen enn om det var tenåringer.

Dine barn velger å bo gratis hos deg for å spare penger. Noe som jo er fornuftig. Studerer de i Oslo er det selvfølgelig også der de vil bo.

Så dette blir en mye mer midlertidig situasjon, hvor det forhåpentligvis er få år til de er ferdige som studenter og klare for eget voksenliv.

Dessuten, studenter flest er vel veldig lite hjemme? Forelesninger, seminar, kollokviegrupper, lesesal osv. Studentpub eller studentaktiviteter? Kanskje har de en deltidsjobb også?

Å bo trangt sammen med to voksne studenter som kanskje mest er bare hjemme og sover, vil være noe helt annet enn å bo trangt med tenåringer som er mer avhengige av hjemmet.

Og er ungene innstilt på det og gode venner, så tenker jeg det fint kan funke - når alle vet dette er en mer midlertidig ordning :) 

Ville valgt en bolig som først og fremst passer deg på sikt.

Om dere alle er generøse med hverandre, og f.eks er flinke med å gi hverandre alenetid hjemme - pass på å planlegg for det.

I Oslo er det selvfølgelig vanligere å bo hjemme som student, men veldig, veldig mange studenter har ikke mulighet til den luksusen. Det bør gå helt fint om de etterhvert flytter ut på egne hybler.

Ja, jeg har noen ganger tenkt at hybellivet ofte er trangt uansett. Mange rom i bofellesskap er små og prisen høy. Fordelen her er at de får bo trangt gratis. Jeg har allerede en leilighet som har vært utleid mens jeg bodde hos samboer (ikke barnas far).. Men jeg klarer ikke mer dårlig forhold og vil ut. Og siden jeg ikke vil kaste ungdommen på dør må ja ta dem med.. Så det er der jeg står og stanger hodet i veggen og lurer på om det vil gå å bo så tett. For min egen del gruer jeg meg ikke, jeg skal takle godt å bo på "hybel" med dem.

Ts

• Liker 4
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Tenker det er urealistisk at de to studentene skal bo hjemme hos mor i mange år, på 45m2.

Bor man slik at voksne barn kan bo hjemme mens de studerer, er det jo en super hjelp. (Særlig i Oslo). Men TS er dessverre ikke i den situasjonen.

TS: Jeg ville sagt at dette er din leilighet, men at de får bo der mens de leter etter noe annet. Da står du jo også litt friere mtp. bydel, om du først og fremst bare skal ta hensyn til deg selv. Be dem sette seg på venteliste til hybler hos samskipnaden, og å lete aktivt etter kollektiv etc.

Ikke ha dårlig samvittighet for det. Ungdommen lærer masse, og du kan jo heller se etter andre måter å være raus på. Og forresten: Gratulerer med å ha skapt et godt forhold til ungdommene dine 💛

Anonymkode: 83c44...a3a

Takk :)

Ts

AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Tillegg fra TS: Dette er første gangen jeg starter en tråd på KG for å høre om andres erfaringer med en ting jeg grubler veldig på for tiden. Det var i utgangspunktet andres erfaringer jeg ønsket å høre, men jeg ser at her på KG kan man også få skjenn for at man ikke har planlagt livet sitt godt nok 😅
Jeg innledende innlegg hoppet jeg over at "tenåringsbarna" mine er voksne men fortsatt hjemmeboende. Jeg tenkte at det er uvesentlig for å høre andres erfaringer med å bo trangt. Det er derfor ikke andre løsninger jeg var nysgjerrig på, kun det å bo sammen i en skoeske. Om noen har vært i den situasjonen selv, eller vet av noen som vet av noen..

Er faktisk blitt slike at det er ugreit å opprette en tråd på KG. Er så mye ufine og triste folk som svarer.

Til tråden din: jeg er vokst opp mye trangere  enn det dere gjør og det var nok mye verre for forelderen min enn for meg, den følte mye mer over at det ikke var greit ovenfor meg. For meg var det liksom helt naturlig og ikke noe problem med venner og slik heller.

Anonymkode: 6ea2c...438

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kan få mer i lån, men ønsker det ikke mtp dagens rente. Det finnes andre muligheter, både selge og kjøpe større, eller leie noe større, ut av byen osv.. Jeg starta denne tråden for å høre med andre som har bodd i en skoeske for å høre hvordan deres opplevelse var. Om de hadde det bra eller helt forferdelig? For min del er det ikke verre enn å prøve det og flytte igjen om det overhodet ikke går. (Eller kaste ut ungene.. de er begge over 19 år, men vil helst ikke det)

TS

Barna bør betale litt, slik at du kan finansiere et lån på noe større.

Anonymkode: 66efb...51d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

På KG kommer alle til å si at dette går så fint så. Sannheten er at det ikke er noe galt i å bo litt trangt, men på 6kvm kan man ikke ha besøk, det å ikke ha stue betyr ingen besøk, og det betyr også begrenset plass for sosialt fellesskap og utfoldelse dere imellom. Jeg kjenner jeg nok en gang blir matt over folk som på død og liv må få unger uten å kunne planlegge fremover mer enn babyfasen. Kan tenåringene bo hos den andre forelderen?

Anonymkode: cb8e7...297

Seriøst? Du tenker altså at dette barnet lever et liv som ikke er verdt å leve, eller? 

Anonymkode: c60ea...77b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

19 og 22. Minste er akkurat ferdig med videregående.

Ts

Da tenker jeg at de flytter på egen hybel ganske fort. Studenter liker alenetid, og da får du fart på en selvstendighet de trenger å utvikle uansett. Finn deg en leilighet du kommer til å trives i på lang sikt og la de unge voksne flytte ut hvis de trenger privatliv.

Men hadde jeg vært deg hadde jeg sagt at stue er stue og de evt får dele soverom. Du skal selvfølgelig ikke måtte ofre eget soverom for voksne barn som ikke betaler for seg. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
On 7/6/2023 at 12:27 PM, AnonymBruker said:

Hei! Jeg lurer på om noen av dere har erfaring med å bo trangt? Jeg må flytte med mine tenåringsbarn til en veldig liten leilighet, 45 kmv. Eneste som lar meg tenke at dette faktisk er levelig er at vi får hver sine rom (jeg ofrer stua til soverom) men rommene vil bli kun 6 kvm store. Vi får dermed ingen stue, kun hver sine rom og delt kjøkken, spisekrok og delt bad.

Tjah... vi hadde ett stort hus da jeg var tenåring. Broren flyttet ut for å studere, faren til utlandet. Igjen var meg og mora. Plutselig var det alt for stort,vi så ikke hverandre. Vi flyttet til mindre leiglighet med et soverom og vi ble nærmere hverandre. Men 45 kvm er alt for lite,mener jeg, jeg ser at du skriver tenåringEr, altså flertall. Det går sikkert bra men, jeg ville sett om det finnes noe større.

Anonymkode: 8ea79...1d6

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.7.2023 den 12.42):

Jeg har hørt at trangboddhet kan føre til at barn blir kriminelle, de har ingen plass for privatliv, ikke ro til å gjøre skolearbeid og de kan heller ikke ta med venner hjem. Da blir de hengende mye ute og kommer i kontakt med mindre bra personer. 

Anonymkode: 1d595...ce6

Bare hvis man er gutt. Foreldrene til disse trang bodde barnefamiliene har stålkontroll på sine døtre. Så det er åpenbart at de har evnen til å holde kontroll.

Anonymkode: d5cef...4cd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Tjah... vi hadde ett stort hus da jeg var tenåring. Broren flyttet ut for å studere, faren til utlandet. Igjen var meg og mora. Plutselig var det alt for stort,vi så ikke hverandre. Vi flyttet til mindre leiglighet med et soverom og vi ble nærmere hverandre. Men 45 kvm er alt for lite,mener jeg, jeg ser at du skriver tenåringEr, altså flertall. Det går sikkert bra men, jeg ville sett om det finnes noe større.

Anonymkode: 8ea79...1d6

Takk for du delte erfaring. Det med å komme nærmere er faktisk en stor positiv faktor jeg har tenkt mye på. Bor nå i et veldig stort hus og synes ser dem for lite. Ser også at noe større absolutt ville vært best, men nå er det den leiligheten jeg har og det er synd å måtte selge og kjøpe nytt, iom de mest sannsynlig flytter hjemmefra om ikke lenge (yngste er 19).

Ts

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...