AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #21 Skrevet 6. juli 2023 Det er lite men går nok hekt fint, her er det rom på 7,5 kjøvadrar og de har besøk uten problem Anonymkode: cbd7b...5ad 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #22 Skrevet 6. juli 2023 Selvsagt går det, men man må gjøre noen grep. Først selvfølgelig å pakke vekk/selge/gi bort alt man ikke trenger sånn at man ikke får følelse av rot og trangboddhet. Er kjøkkenet et ordentlig fellesrom? Plass for å sitte sammen, med gjester? Hvor stor er stua? Hvem skal ha dette rommet? Er det mulig at tenåringene deler stua, og et soverom blir en bitteliten tv stue?. Da har dere flere rom dere kan trekke dere tilbake på. En kan ha besøk eller trekke seg tilbake på kjøkken, en i tvstue og en i stue/soverom. Anonymkode: 0a5bf...ee9
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #23 Skrevet 6. juli 2023 Hvor lenge er det snakk om da? Det går jo for en stund, men mange år blir heftig. Anonymkode: c9704...68f 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #24 Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du tenker at det bare går an å «planlegge» hele livet sitt, og så - vipps - er alt i orden??? 😆 Anonymkode: 23bdf...2ba Veldig mye kan faktisk planlegges. Barn er noe man kan planlegge, prevansjon er lett tilgjengelig og abort likeså. Økonomi kan også planlegges, i den forstand at man FØR ungene settes til verden må man ta høyde for å bli alene (som 50% faktisk blir) eller at man kan bli syk, og vite at man har inntekt, sparepenger og/eller forsikringer som hjelper om noe skjer. Kun de som ikke evner å planlegge mener ingenting kan planlegges. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er helt utenkelig at folk dør i din verden med andre ord. Min far døde, mamma ble alvorlig syk samtidig. Gjett hva, man kan ikke planlegge alt og noen ganger skjer livet. Anonymkode: 14966...acb Folk dør, men de som kan planlegge har som jeg sier over tatt det å bli alene og sykdom med i betraktningen. Fornuftige voksne for ikke flere barn enn de kan fø alene, og de har forsikring for alvorlig sykdom, uførhet og død. De som ikke har det kommer med sånn "ting kan ikke planlegges og livet skjer"- vas. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for svar, og velbekomme i utløp for frustrasjonen over de som får barn uten å plankekjøre de neste 30 årene. Jeg har både god utdanning og jobb, men alene i Oslo som sykepleier setter sine størrelsesbegrensninger for leilighet. Den andre ønsker ikke å bidra verken økonomisk eller praktisk. Anonymkode: 58230...70e Du MÅ ikke bo i Oslo, det er lett å finne både jobb og større bolig nær sagt hvor som helst i landet. Du VELGER med andre ord å tilby ungene ett kott å bo i, fordi du setter "MÅ bo i Oslo" over alle andre behov. Og som andre allerede har påpekt medfører trangboddhet påvirkning på helse og livskvalitet. Trangboddhet kan føre til psykiske lidelser, stress og påvirkning på barns utvikling. Det påvirker muligheten for å slappe av hjemme, omgås venner/være sosial, få gjort lekser, og gi følelse av isolasjon fra andre, utenforskap og skam når man åpenbart har mindre enn andre og viser at man er fattig (trangboddhet for barnefamilier er en fattigdomsmarkør). Det er lett å søke opp forskning som viser påvirkningen trangboddhet har, spesielt på barn i vekst og utvikling. At andre bor slik andre steder i verden eller at du kjenner noen som kjenner noen det går fint med e.l. påvirker ikke det faktum at slik er det her. Eksen ber du selvfølgelig om bidrag fra via nav, så penger derfra får du uansett på den ene eller andre måten. Anonymkode: cb8e7...297 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #25 Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja det er mulig.. Og det som er alternativet. Men alle sammen har lyst til å fortsatt bo i Oslo. TS Anonymkode: 58230...70e Jeg skjønner at dere nå ønsker å fortsette å bo i Oslo, men gi barna noen måneder i så trang leilighet så vil de nok heller pendle 30-40 minutter for litt større plass. Anonymkode: eddb8...44d 5
Nymerïa Skrevet 6. juli 2023 #26 Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja det er mulig.. Og det som er alternativet. Men alle sammen har lyst til å fortsatt bo i Oslo. TS Anonymkode: 58230...70e Da er det på en måte enklere, det er en felles avgjørelse og du kan få med deg barna på å tenke ut løsninger. Folk har klart slike ting før og hvis barna er innstilt på det tror jeg dette går riktig bra. 7 2
Yodas Skrevet 6. juli 2023 #27 Skrevet 6. juli 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Veldig mye kan faktisk planlegges. Barn er noe man kan planlegge, prevansjon er lett tilgjengelig og abort likeså. Økonomi kan også planlegges, i den forstand at man FØR ungene settes til verden må man ta høyde for å bli alene (som 50% faktisk blir) eller at man kan bli syk, og vite at man har inntekt, sparepenger og/eller forsikringer som hjelper om noe skjer. Kun de som ikke evner å planlegge mener ingenting kan planlegges. Anonymkode: cb8e7...297 Sykepleiere bør ikke få barn, ifølge rasshøl på kvinneguiden. 7 3
Yodas Skrevet 6. juli 2023 #28 Skrevet 6. juli 2023 Når "trangboddhet" er nevnt i media, så er det et kodeord for enslig mor fra Somalia med 10 barn, uten jobb, utdanning eller norskkunnskaper. At de barna blir kriminelle har selvsagt ikke å gjøre med trangboddheten i seg selv. Folk som i utgangspunktet er ressurssterke blir ikke kriminelle av å bo trangt i et par år. 12 5
Hulderen Skrevet 6. juli 2023 #29 Skrevet 6. juli 2023 Ikea bruker å ha utstillinger med smarte løsninger for små rom. Ta en tur dit og la dere inspirere. 6 4
Majer Skrevet 6. juli 2023 #30 Skrevet 6. juli 2023 Jeg har en fetter som måtte bo trangt. Han endte opp som den blærete høyrefyren fordi det påvirket han psykisk. Jeg har tro på at man aldri bør kjenne på vanskelige tanker på soverommet. Jeg har derfor aldri kranglet med exen på soverommet eller brukt det til annet enn å sove. Det gir meg bedre søvnkvalitet og mindre stress (evt blacebo).
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #31 Skrevet 6. juli 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvor lenge er det snakk om da? Det går jo for en stund, men mange år blir heftig. Anonymkode: c9704...68f Begge "barna" over 18 år. Så det er sånn sett er det faktisk frivillig å bo sammen med meg i en skoeske. Man kan godt si at de burde vært voksne og selvstendig, hatt egen hybel og forsørget seg selv. Men de studerer enda og jeg vil ikke kaste dem ut kun fordi at jeg skal ut fra her jeg bor nå. Skoesken er derfor et alternativ for dem å bo gratis hjemme så lenge det er behov for det. Derfor forhører jeg meg litt om andres erfaringer. Fordi jeg synes det er ganske synd å selge for å kjøpe noe større lengre unna, større enn jeg selv har behov for, når barna uansett kommer til å flytte for seg selv før eller senere.. Innen ikke så altfor lenge forhåpentligvis Anonymkode: 58230...70e 8 7
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #32 Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Begge "barna" over 18 år. Så det er sånn sett er det faktisk frivillig å bo sammen med meg i en skoeske. Man kan godt si at de burde vært voksne og selvstendig, hatt egen hybel og forsørget seg selv. Men de studerer enda og jeg vil ikke kaste dem ut kun fordi at jeg skal ut fra her jeg bor nå. Skoesken er derfor et alternativ for dem å bo gratis hjemme så lenge det er behov for det. Derfor forhører jeg meg litt om andres erfaringer. Fordi jeg synes det er ganske synd å selge for å kjøpe noe større lengre unna, større enn jeg selv har behov for, når barna uansett kommer til å flytte for seg selv før eller senere.. Innen ikke så altfor lenge forhåpentligvis Anonymkode: 58230...70e Dette er jo noe helt annet enn du presenterer i startinnlegget. Du har ikke to barn boende hjemme, du har to snyltende studenter som ikke gidder å betale for noe eget, og du fortsetter å sy puter under armene deres. Det er noe helt annet. Anonymkode: cb8e7...297 9 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #33 Skrevet 6. juli 2023 Jeg vet at jeg hadde personlig slitt med å bo så trangt. Du må bruke mye tid på å rydde, og alt som blir for lite må ut med en gang. Det er ikke mulig å finne ett større sted? Er det det meste du kan få i lån? Eller kan du ofre noen vaner mot å kunne bo litt bedre? Anonymkode: 9754c...e1c
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #34 Skrevet 6. juli 2023 6 minutter siden, Majer said: Jeg har en fetter som måtte bo trangt. Han endte opp som den blærete høyrefyren fordi det påvirket han psykisk. Jeg har tro på at man aldri bør kjenne på vanskelige tanker på soverommet. Jeg har derfor aldri kranglet med exen på soverommet eller brukt det til annet enn å sove. Det gir meg bedre søvnkvalitet og mindre stress (evt blacebo). Å ende opp blærete høyrefyr hørtes skummelt ut Kanskje bør satse på noe større ja Anonymkode: 58230...70e 7
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #35 Skrevet 6. juli 2023 To studenter over 18 år er noe annet enn "to tenåringsbarn" som gitt i hi. Da hadde jeg helt klart hatt stue, og også foreslått at de delte rom slik at jeg fikk soverom. Dersom det ikke går har de hybel som alternativ. Anonymkode: 0a5bf...ee9 7 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #36 Skrevet 6. juli 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er jo noe helt annet enn du presenterer i startinnlegget. Du har ikke to barn boende hjemme, du har to snyltende studenter som ikke gidder å betale for noe eget, og du fortsetter å sy puter under armene deres. Det er noe helt annet. Anonymkode: cb8e7...297 Ja det er sant. Men jeg ser på dem som "barna" fortsatt, selv om de også kan kalles snyltende studenter. Og det er ganske vanlig i dagens samfunn å ikke bli kasta ut i det man fyller myndighetsalder. Anonymkode: 58230...70e 10 4
Cisco Skrevet 6. juli 2023 #37 Skrevet 6. juli 2023 Jeg alene bor på 70kvm. Har balkong og bod i tillegg. Ønsker større. Hvordan to personer kan bo på 45kvm er en gåte. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #38 Skrevet 6. juli 2023 16 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg vet at jeg hadde personlig slitt med å bo så trangt. Du må bruke mye tid på å rydde, og alt som blir for lite må ut med en gang. Det er ikke mulig å finne ett større sted? Er det det meste du kan få i lån? Eller kan du ofre noen vaner mot å kunne bo litt bedre? Anonymkode: 9754c...e1c Kan få mer i lån, men ønsker det ikke mtp dagens rente. Det finnes andre muligheter, både selge og kjøpe større, eller leie noe større, ut av byen osv.. Jeg starta denne tråden for å høre med andre som har bodd i en skoeske for å høre hvordan deres opplevelse var. Om de hadde det bra eller helt forferdelig? For min del er det ikke verre enn å prøve det og flytte igjen om det overhodet ikke går. (Eller kaste ut ungene.. de er begge over 19 år, men vil helst ikke det) TS Anonymkode: 58230...70e 5 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #39 Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du tenker at det bare går an å «planlegge» hele livet sitt, og så - vipps - er alt i orden??? 😆 Anonymkode: 23bdf...2ba Ja det går faktisk an å tenke seg om to ga ger før man får barn, hva skjer hvis... For man må ha kapasitet og økonomi til barna sine selv om man blir skilt, syk eller arbeidsledig. Anonymkode: 6342d...2b7
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #40 Skrevet 6. juli 2023 Tillegg fra TS: Dette er første gangen jeg starter en tråd på KG for å høre om andres erfaringer med en ting jeg grubler veldig på for tiden. Det var i utgangspunktet andres erfaringer jeg ønsket å høre, men jeg ser at her på KG kan man også få skjenn for at man ikke har planlagt livet sitt godt nok 😅 Jeg innledende innlegg hoppet jeg over at "tenåringsbarna" mine er voksne men fortsatt hjemmeboende. Jeg tenkte at det er uvesentlig for å høre andres erfaringer med å bo trangt. Det er derfor ikke andre løsninger jeg var nysgjerrig på, kun det å bo sammen i en skoeske. Om noen har vært i den situasjonen selv, eller vet av noen som vet av noen.. Anonymkode: 58230...70e 6 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå