Gå til innhold

Trangboddhet...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg lurer på om noen av dere har erfaring med å bo trangt? Jeg må flytte med mine tenåringsbarn til en veldig liten leilighet, 45 kmv. Eneste som lar meg tenke at dette faktisk er levelig er at vi får hver sine rom (jeg ofrer stua til soverom) men rommene vil bli kun 6 kvm store. Vi får dermed ingen stue, kun hver sine rom og delt kjøkken, spisekrok og delt bad.

Anonymkode: 58230...70e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig tungt å bruke stua som soverom. Ellers er det ingenting galt med å bo trangt, man venner seg til det. Viktig å ikke overfylle med ting, ha gjerne en litt minimalistisk tankegang.

Anonymkode: 6a9f1...eed

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

På KG kommer alle til å si at dette går så fint så. Sannheten er at det ikke er noe galt i å bo litt trangt, men på 6kvm kan man ikke ha besøk, det å ikke ha stue betyr ingen besøk, og det betyr også begrenset plass for sosialt fellesskap og utfoldelse dere imellom. Jeg kjenner jeg nok en gang blir matt over folk som på død og liv må få unger uten å kunne planlegge fremover mer enn babyfasen. Kan tenåringene bo hos den andre forelderen?

Anonymkode: cb8e7...297

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

På KG kommer alle til å si at dette går så fint så. Sannheten er at det ikke er noe galt i å bo litt trangt, men på 6kvm kan man ikke ha besøk, det å ikke ha stue betyr ingen besøk, og det betyr også begrenset plass for sosialt fellesskap og utfoldelse dere imellom. Jeg kjenner jeg nok en gang blir matt over folk som på død og liv må få unger uten å kunne planlegge fremover mer enn babyfasen. Kan tenåringene bo hos den andre forelderen?

Du tenker at det bare går an å «planlegge» hele livet sitt, og så - vipps - er alt i orden??? 😆

Anonymkode: 23bdf...2ba

• Liker 23
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er helt utenkelig at folk dør i din verden med andre ord.

Min far døde, mamma ble alvorlig syk samtidig. Gjett hva, man kan ikke planlegge alt og noen ganger skjer livet.

Anonymkode: 14966...acb

• Liker 9
  • Hjerte 8
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja for å være synsk er jo en fin ting mener du? Hvem vet hva fremtiden bringer av brudd, evt. dødsfall osv osv. Mange faktorer som spiller inn. 

TS: Man kan bo trangt, men som noen andre sier det vil gå utover evt. besøk.  Men med planlegging og organisering kan det absolutt gå. 

• Liker 2
  • Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt at trangboddhet kan føre til at barn blir kriminelle, de har ingen plass for privatliv, ikke ro til å gjøre skolearbeid og de kan heller ikke ta med venner hjem. Da blir de hengende mye ute og kommer i kontakt med mindre bra personer. 

Anonymkode: 1d595...ce6

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar, og velbekomme i utløp for frustrasjonen over de som får barn uten å plankekjøre de neste 30 årene. Jeg har både god utdanning og jobb, men alene i Oslo som sykepleier setter sine størrelsesbegrensninger for leilighet. Den andre ønsker ikke å bidra verken økonomisk eller praktisk.

• Liker 3
  • Hjerte 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for svar, og velbekomme i utløp for frustrasjonen over de som får barn uten å plankekjøre de neste 30 årene. Jeg har både god utdanning og jobb, men alene i Oslo som sykepleier setter sine størrelsesbegrensninger for leilighet. Den andre ønsker ikke å bidra verken økonomisk eller praktisk.

Er det en mulighet å flytte ut av byen da, hvor du kanskje har råd til større bolig? Da må man selvsagt veie for og i mot - enten bo trangt, men beholde jobb, skolekrets, nettverk osv, eller bo «bedre», men bytte jobb, skole, skape nytt nettverk. 

Ikke lett det der, håper det går bra med dere ❤️ 

Ikke farlig å bo trangt, blir kanskje verst for deg, som får minst privatliv.

Anonymkode: cffec...804

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

hmm.. altså jeg tror det hadde gått, dere hadde ikke dødd liksom, men det blir nok trangt og vanskelig med mange utfordringer. 

Hva med å spørre barna om de vil bo i en skoboks eller se på muligheten ved å flytte til en annen del av landet? Som sykepleier er det vel fin-fine muligheter å få seg jobber både her og der ? 

Anonymkode: cca78...02d

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi er fire som bor på 60 kvm. Jeg synes nå at det går greit, men det er slitsomt, trangt og rotete. Mye lyd og lite samvær og besøk. 

Vi har en hems, så vi slapp å ofte stua, men hemsen er rett over stua og der er lite privatliv og mye lyd derfra, så man kan ikke slappe av og/eller ha noe særlig besøk i stua dersom h*n som bor på hemsen er hjemme. Vi hører alt som sies og gjøres der. Så det blir mye separat liv og det synes jeg er trist. Det var litt bedre før da barna var yngre og de av og til ønsket å se noe sammen, spille et spill eller noe. Før så vi alltid på noe sammen mens vi spiste middag, men nå er de 16-17 år og vil bare se sine egne greier og sjeldent spille spill eller noe. I jula og andre høytider samles vi litt i stua da. Men det er jo trangt, vi kan ikke alle ligge og chille på sofaen, så ofte blir nok soverommene foretrukket. 

Anonymkode: 6bc64...632

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Trangboddhet blir jo gjerne sett på som en av hovedårsakene til at innvandrere er mer kriminelle enn nordmenn. Så ville ikke tatt helt lett på dette. Unulig å flytte et billigere sted?

Anonymkode: 5648e...7f7

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Er det en mulighet å flytte ut av byen da, hvor du kanskje har råd til større bolig? Da må man selvsagt veie for og i mot - enten bo trangt, men beholde jobb, skolekrets, nettverk osv, eller bo «bedre», men bytte jobb, skole, skape nytt nettverk. 

Ikke lett det der, håper det går bra med dere ❤️ 

Ikke farlig å bo trangt, blir kanskje verst for deg, som får minst privatliv.

Anonymkode: cffec...804

Ja det er mulig.. Og det som er alternativet. Men alle sammen har lyst til å fortsatt bo i Oslo.

TS

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Soverom på 6 kvm er ikke mye, men finn smarte løsninger med møbler. Tenåringen min har litt større rom, men de bruker senga som sitteplass/sofa. Det går fint.

Hvis det er du som ligger i stua, anbefaler jeg å la den være stue på dagtid. Ligg på sovesofa som du rer opp. Ikke innred den som soverom. Eiendeler må dere minimere. Utnytt bod/skapplass best mulig. 

Det går ♥️ Kjenner en som har vokst opp slik, en kjernekar som nå er student. Ikke ideelt, men sånn er livet.

Anonymkode: 56913...abe

• Liker 6
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er mulig.. Og det som er alternativet. Men alle sammen har lyst til å fortsatt bo i Oslo.

TS

Å vokse opp i Oslo som fattig er mye værre enn å vokse opp i landlige strøk som en normal med normal økonomi. Tro meg.

Anonymkode: 5648e...7f7

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gi dere. Barna er tenåringer og skal nok flytte om noen år. Dette går, bare behold stua om dagen som noen her skrev. Så kan dere oppgradere om noen år hvis det blir behov for det

Anonymkode: de67c...4e8

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke ideelt, men jeg antar at du ikke vurderer å på med barna dine på 45 kvm fordi det er noe du faktisk har lyst til, men fordi du må og da gjør man det beste ut av det. Det blir nok litt vanskelig uten stue, men jeg er samtidig enig med deg i at egne rom til barna er viktigere. Kanskje kan du ha sofa + bord på kjøkkenet i stedet for spisebord? Man kan fint spise rundt et stuebord og da får dere samtidig stuefølelse. Det blir sikkert ikke supert, men det går. :) 

Anonymkode: e8324...71b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor trangt og begge mine tenåringsbarn (nå voksne) har bodd her sammen med meg. Litt samme situasjon som deg, og noenlunde lik størrelse på bolig. Mine barn hadde ingen ønsker om å flytte lenger ut av byen, og for oss var dette et godt valg. De er verken blitt kriminelle eller hatt en fattigere ungdomstid. 

Vi innredet med mål om at "her vil alle tre bo", og selvom det var trangt så funket det fint. Noen av løsningene våre var å bygge inn og opp så mye som mulig. Dvs  at sengene på soverommene for eksempel, hadde sitte- eller oppbevaringsplass under seg. I stua satte jeg en 90cm rammemadrass som med overkast og puter ble som en koselig divan. 

Spiseplassen på kjøkkenet ditt kan kanskje innredes mer som en liten stuekrok? Noe à la en liten cafélounge med høyttaler og skjerm.

Se etter muligheter oppunder taket til oppbevaring og møbler med flere funksjoner eller som kan utvides/klappes sammmen. 

Anonymkode: 9bf3f...0e0

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg har hørt at trangboddhet kan føre til at barn blir kriminelle, de har ingen plass for privatliv, ikke ro til å gjøre skolearbeid og de kan heller ikke ta med venner hjem. Da blir de hengende mye ute og kommer i kontakt med mindre bra personer. 

Anonymkode: 1d595...ce6

Ja jøss

Anonymkode: cbd7b...5ad

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Så flytt ut av Oslo da. 

vi bodde to voksne og en katt på 47 kvm. Vår første leilighet, vi flyttet ut så fort vi kunne. Det var trangt og vi var oppå hverandre hele tiden. Hadde aldri klart å bo der med barn. 

Anonymkode: 8e1a5...0ff

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...