AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #1 Skrevet 6. juli 2023 https://e24.no/norsk-oekonomi/i/LA905Q/ingen-forutsaa-boligkrakket https://e24.no/norsk-oekonomi/i/y6zMrg/venter-43-prosent-fall-i-boligprisene-i-2023 Finanstilsynet frykter krakk i økonomien «Høy gjeld i norske husholdninger og høye bolig- og næringseiendomspriser utgjør de viktigste sårbarhetene i det norske finansielle systemet. Siden bankkrisen på begynnelsen av 1990-tallet har prisene på boliger og næringseiendom og husholdningenes gjeld vokst sterkt. Selv om økte panteverdier, lave renter og en gunstig økonomisk utvikling har bidratt til lave utlånstap i årene etter bankkrisen, er norske banker særlig utsatt i et scenario med økonomisk tilbakeslag, kraftig renteoppgang og krakk i eiendomsmarkedene. Norske husholdningers gjeldsbelastning er høy både historisk og sammenlignet med husholdninger i andre land. Kilde: Finansielt Utsyn, juni 2023 Anonymkode: 95fb3...54c
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #2 Skrevet 6. juli 2023 Nok en gang starter du (ja, jeg kjenner deg igjen) en tråd uten å beskrive hva som skal diskuteres. Anonymkode: f34ad...dc7 5
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #4 Skrevet 6. juli 2023 Økonomene har utdanning og erfaring og kan mer enn meg i hvert fall. Anonymkode: 29b78...ec5 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #5 Skrevet 6. juli 2023 Økonomene kan du stole på - hilsen økonom 🙂 Anonymkode: 8f619...b77
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #6 Skrevet 6. juli 2023 Jeg er for ung til å huske krisen på 80/90-tallet. Men jeg husker finanskrisen i 2008. Den var jo delvis varslet. "Alle" visste at det kom til å komme en smell. Men ingen visste akkurat når den skulle komme eller hvor stor den ville bli. Anonymkode: decc5...321
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #7 Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Økonomene kan du stole på - hilsen økonom 🙂 Anonymkode: 8f619...b77 Jeg tenker de beste økonomene skjønner at de ikke klarer å forutse det meste. Hvis Norges Bank bommer og bommer så skjønner man jo at det er kvalifisert synsing. Anonymkode: 9ca08...64d 3
Bombasi Skrevet 6. juli 2023 #8 Skrevet 6. juli 2023 (endret) Sjansen for økonomisk krakk har ikke vært større siden Finanskrisen i 2007, og sammenligner man 2023 opp mot 2006, altså året før Finanskrisen, så vil jeg si at økonomien er mye mer presset fra flere kanter nå enn i 2006. For vi har mange kriser pågående samtidig, og kriser som ene og alene har sørget for børskrakk og depresjonstider tidligere. Herav Finanskrise, Bankkrise og Inflasjonskrise, med tilhørende eiendomskrise, råvarekrise, energikrise, arbeidsledighetsrisiko og konkursrisiko. Jeg tror sjansen er stor for at dette ender stygt, og større enn at det går bra. Det jeg dog ikke skjønner er positiviteten i aksjemarkedet nå, herav at vi har hatt en finansiell vekst på tross av krise. Så noe sier meg at positiviteten er falsk, og at en eventuell nedtur ikke er priset inn, som igjen vil si mulighet for større fall. Men hey, jeg er ikke økonom, og synser bare nå. Vi vet ikke hvor det ender, men trenden er negativ og vi kryper sakte mot stupet. Stupet vil komme. Hva dette stupet innebærer er usikkert, men noe vil stupe, og mange vil bli rammet. Vi er pr. nå inne i en vakuumtid, et ventestadie før noe skjer. Og det synes jeg er skremmende. Utover det kan man ikke feste sin lit til økonomer heller. De er kvalifiserte synsere som har tatt feil om det meste siste 2 årene. Men det er fordi markedet er uforutsigbart, og spådommer er nettopp det: spådommer. Problemet er at èn er optimistisk, en annen er usikker, mens en tredje kommer med dommedagsprofeti. Så hvem skal man høre på? Vet ikke. For ingen vet hvor vakuumstiden bringer oss. Minner for øvrig om at dr. Doom, økonomiprofessor Nouriel Roubini, som var sikker i sin sak når han forutså Finanskrisen som en av de første tidlig 2006, nevnte i 2022 at krisen vi nå er i vil føre til krakk, og kanskje det styggeste vi noengang har sett... Endret 6. juli 2023 av Bombasi 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #9 Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg tenker de beste økonomene skjønner at de ikke klarer å forutse det meste. Hvis Norges Bank bommer og bommer så skjønner man jo at det er kvalifisert synsing. Anonymkode: 9ca08...64d Selvfølgelig - økonomer, som andre yrkesgrupper kan ha forskjellig meninger om samme tema. Det er på den måten man utvikler sitt fagfelt, av å høre på folk som har andre betraktninger enn seg selv. Anonymkode: 8f619...b77
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #10 Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Økonomene kan du stole på - hilsen økonom 🙂 Anonymkode: 8f619...b77 Økonomene er ikke spåkoner. Hvis man skulle kunne stolt på økonomer hadde alle verdens økonomer vært styrtrike fordi de kunne forutsett verdensøkonomien og tjent seg styrtrike på aksjer. I tillegg ville de forutsett finanskrisa, noe de ikke gjorde. Og du kan jo Google alle utsagn fra økonomer de siste 10 årene hvor det har blitt slengt ut skremselsartikler i hytt og gevær. Svært få har hatt reelle spådommer. Ingen har forutsatt krig i Ukraina, Koronapandemien, nullrente, inflasjonen ect ect. Er du økonom så burde du vite nettopp det, at verdensøkonomien er uforutsigbar og ikke kan planlegges, risikoanalyseres eller kalkuleres med noe som helst sikkerhet. Anonymkode: e33fb...4d2 1 4
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #11 Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Økonomene kan du stole på - hilsen økonom 🙂 Anonymkode: 8f619...b77 Kunnskap er vel og bra, men spå fremtiden kan de ikke. Anonymkode: 573ea...ac5 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #12 Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Økonomene er ikke spåkoner. Hvis man skulle kunne stolt på økonomer hadde alle verdens økonomer vært styrtrike fordi de kunne forutsett verdensøkonomien og tjent seg styrtrike på aksjer. I tillegg ville de forutsett finanskrisa, noe de ikke gjorde. Og du kan jo Google alle utsagn fra økonomer de siste 10 årene hvor det har blitt slengt ut skremselsartikler i hytt og gevær. Svært få har hatt reelle spådommer. Ingen har forutsatt krig i Ukraina, Koronapandemien, nullrente, inflasjonen ect ect. Er du økonom så burde du vite nettopp det, at verdensøkonomien er uforutsigbar og ikke kan planlegges, risikoanalyseres eller kalkuleres med noe som helst sikkerhet. Anonymkode: e33fb...4d2 Spørsmålet var om man kan stole på økonomer, ikke om de er spåkoner og kam forutse framtiden. Man gjør beregninger, analyser over hva som er mest sannsynlig, økonomi er ikke en eksakt vitenskap. Tror vi legger litt forskjellig i begrepet "å stole på økonomer". AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Kunnskap er vel og bra, men spå fremtiden kan de ikke. Anonymkode: 573ea...ac5 Ja, det er forskjell på sannsynlighetsregning og å kunne spå framtiden. Anonymkode: 8f619...b77 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #13 Skrevet 6. juli 2023 Økonomer flest er nikkedukker enten for bankene eller for staten, og de vet stort sett lite om verdenspolitikk. Ikke bare blir det krakk, men denne gangen blir det tøffere i ettertid da vestlig verdensdominans er over. Det verste er at økonomene som spår gull og grønne skoger kommer til å beholde jobbene sine. Anonymkode: d7299...f81 2
Bombasi Skrevet 6. juli 2023 #14 Skrevet 6. juli 2023 (endret) Se der ja. Nå har vi visst fått inn momenter fra dot-com-bobla fra 2000-tallet i miksen vår også. Så nå har vi inflasjonskrise, bankkrise, finanskrise og teknologikrise pågående samtidig. Jeg nevnte i forrige innlegg at det er rart at aksjemarkedet nå er i vekst med tanke på tiden vi er inne i, og jeg trodde dette var falsk vekst, der risiko for nedtur ikke er priset inn. Det ser ut som jeg har et godt poeng. Grunnen er AI (kunstig intelligens). Den har skapt en falsk vekst. Det sies at AI har forsinket nåværende krakk, men samtidig kastet bensin på bålet med å være sitt eget lille krakk. Spørsmålet er nesten ikke nå om vi får et større krakk, men når vi får det. https://www.finansavisen.no/finans/2023/07/06/8020813/dommedagsprofet-70-sjans-for-borskrakk-kan-bli-som-1929 Artikkelen kaller det dommedagsprofet, men magefølelsen min sier at dette er ikke bare dommedagsprofeti, dette er mer realiteten enn noe annet med tanke på tiden vi lever i nå. Jeg har alltid vært skeptisk til dommedagsprofeti, nærmest uansett marked. Men denne gang så har jeg blitt en av "de". Tror vi kan gå imot en vinter og noen år for historiebøkene, med svært vonde fortegn. Endret 6. juli 2023 av Bombasi
TBergh Skrevet 6. juli 2023 #15 Skrevet 6. juli 2023 Hei. Økonomer er meget godt betalte «spåkjærringer». De spår i fremtiden basert på fortiden, og som en skriver, hvis de er så gode som de påstår, hvorfor arbeider de ikke som selvstendig næringsdrivende og tjener tjukt med penger. Det økonomer ofte ikke tar hensyn til er hvordan folk reagerer på økonomiske endringer. Folk er ikke tall, men reagerer mange ganger uforutsigbart, og mot all fornuft. De aller fleste styres av følelser. Det er først de siste årene at det er implementert psykologi utdannelse, opplæring. Med vennlig hilsen TBergh
fru Alving Skrevet 6. juli 2023 #16 Skrevet 6. juli 2023 Økonomi er mer enn matematikk. Økonomi er mye psykologi, derfor er det ikke en vitenskap med to streker under svaret bestandig. Bare se på spillteori som er en del av økonomiutdannelsen. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #17 Skrevet 6. juli 2023 TBergh skrev (2 timer siden): Hei. Økonomer er meget godt betalte «spåkjærringer». De spår i fremtiden basert på fortiden, og som en skriver, hvis de er så gode som de påstår, hvorfor arbeider de ikke som selvstendig næringsdrivende og tjener tjukt med penger. Det økonomer ofte ikke tar hensyn til er hvordan folk reagerer på økonomiske endringer. Folk er ikke tall, men reagerer mange ganger uforutsigbart, og mot all fornuft. De aller fleste styres av følelser. Det er først de siste årene at det er implementert psykologi utdannelse, opplæring. Med vennlig hilsen TBergh Mange lavtlønte, og trygda har slitt med å få endene til å møtes lenge før renteøkninger / matvarepriser m.m De kjenner seg ikkje igjenn når sjefen for norges bank "messer" om at årsaken til renteøkningene er ledd i å få kontroll. på inflasjonen, kronekursen, og forbruksveksten. De har vansker med å identifisere seg med hav sjefen for norges bank, og hqns disipler messer om på rentemøtene. Ein kan vel kanskje ofte trekke samanligninger mellom økonomer, og veret . Begge er like uforutsigbare, og det handler ofte mer tilfeldigheter og antagelser . Norge er idag i styrt av økonomer, og det setter også sitt preg på det politiske landskapet Det handler ofte mer om tall, og økonomi å fordeling av velferrdsgoder en verdiskapning, Tidligere kom fleirtallet av de folkevalgte med lang røynsle, og arbeidserfaring fra arbeidslivet. De hadde evne til å identifisere seg med "vanleg folk" sine hverdagsutfordringer. Anonymkode: 95fb3...54c
Druid Skrevet 6. juli 2023 #18 Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Siden bankkrisen på begynnelsen av 1990-tallet har prisene på boliger og næringseiendom og husholdningenes gjeld vokst sterkt. Jeg liker at det er Finanstilsynet som kommer med dette: de som SKAPTE bankkrisen på begynnelsen av 90-tallet… AnonymBruker skrev (9 timer siden): økonomisk tilbakeslag, kraftig renteoppgang og krakk i eiendomsmarkedene. Norge er rigget med et inflasjonsmål. Det betyr normalt sett at vi ikke vil ha økonomisk tilbakegang og renteoppgang samtidig. Det krever på den annen siden at vi forstår forskjellen på inflasjon og dyrtid, altså at sensorene våre for rentejusteringer er de riktige. Krakk i eiendomsmarkedet er mulig, det er i stor grad politisk styrt. Men med boligunderskuddet vi går mot nå, er ikke krakk det største problemet. Det vil også ta en stund å komme i en krakk situasjon. Vi bør se det toget komme. AnonymBruker skrev (10 timer siden): Norske husholdningers gjeldsbelastning er høy både historisk og sammenlignet med husholdninger i andre land. Dette er i og for seg helt korrekt, men dette handler jo mye om at det er ekstremt lukrativt med gjeld i Norge og relativt lite lukrativt å spare. Innskuddsrentene har vært stort sett negative målt mot inflasjon, så pengene har tapt seg på bok, det er skatt på renter og formue på stort sett alle spareløsninger: vi aktivt politisk motarbeider sparing. Mens gjeld har rentefradrag, senker skatteformue, inflasjonpåvirkes, og typisk finansierer bolig som også har formue fordeler. Ingen andre land har det slik, så da er det ikke rart at vi ser denne utviklingen Dermed blir det lallende idiotisk å høre det norske Finanstilsynet argumentere på denne måten: de fremstår kunnskapsløse på finans! 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #19 Skrevet 6. juli 2023 Druid skrev (23 minutter siden): Jeg liker at det er Finanstilsynet som kommer med dette: de som SKAPTE bankkrisen på begynnelsen av 90-tallet… Norge er rigget med et inflasjonsmål. Det betyr normalt sett at vi ikke vil ha økonomisk tilbakegang og renteoppgang samtidig. Det krever på den annen siden at vi forstår forskjellen på inflasjon og dyrtid, altså at sensorene våre for rentejusteringer er de riktige. Krakk i eiendomsmarkedet er mulig, det er i stor grad politisk styrt. Men med boligunderskuddet vi går mot nå, er ikke krakk det største problemet. Det vil også ta en stund å komme i en krakk situasjon. Vi bør se det toget komme. Dette er i og for seg helt korrekt, men dette handler jo mye om at det er ekstremt lukrativt med gjeld i Norge og relativt lite lukrativt å spare. Innskuddsrentene har vært stort sett negative målt mot inflasjon, så pengene har tapt seg på bok, det er skatt på renter og formue på stort sett alle spareløsninger: vi aktivt politisk motarbeider sparing. Mens gjeld har rentefradrag, senker skatteformue, inflasjonpåvirkes, og typisk finansierer bolig som også har formue fordeler. Ingen andre land har det slik, så da er det ikke rart at vi ser denne utviklingen Dermed blir det lallende idiotisk å høre det norske Finanstilsynet argumentere på denne måten: de fremstår kunnskapsløse på finans! I mange år har det vert negativ avkastning på m.a. banksparing til fordel for plassere pengene i husveggene. Økonomene t spådde boligprisfall under pandemien, men de tok grundig feil og boligprisene økte langt mer en "vanleg folk " sine inntekter. De som ikkje fekk tilstrekkeleg med lån i en bank var det bare løpe over gata til annen bank eller dra kredittkortene. helt til en fekk innført gjeldregisteret 2021. Mange tusen industriarbeidere blei anten oppsagde eller permitert grunnet ordresvikt etter oljenedturen 2014, og mange bedrifter var såvidt komt igang med omstilling da pandemien innvaderte landet, og på nytt ordresvikt. Det står idag mange hundretusen tome boliger rundt om i distriktnorge som kun nyttes noen uker i året til ferieboliger, og en direkte følge av en distriktfientlig politikkk. Politiker lente seg til økonomiske rådgivere når det ble fattet vedtak om å legge flere sjøkabler til utlandet, og solgte arvesølvet til folket. Politikerne lente seg til økonomene når det det blei innført markedspris mer en standard på boliger. . Anonymkode: 95fb3...54c
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #20 Skrevet 6. juli 2023 Bombasi skrev (10 timer siden): Sjansen for økonomisk krakk har ikke vært større siden Finanskrisen i 2007, og sammenligner man 2023 opp mot 2006, altså året før Finanskrisen, så vil jeg si at økonomien er mye mer presset fra flere kanter nå enn i 2006. For vi har mange kriser pågående samtidig, og kriser som ene og alene har sørget for børskrakk og depresjonstider tidligere. Herav Finanskrise, Bankkrise og Inflasjonskrise, med tilhørende eiendomskrise, råvarekrise, energikrise, arbeidsledighetsrisiko og konkursrisiko. Jeg tror sjansen er stor for at dette ender stygt, og større enn at det går bra. Det jeg dog ikke skjønner er positiviteten i aksjemarkedet nå, herav at vi har hatt en finansiell vekst på tross av krise. Så noe sier meg at positiviteten er falsk, og at en eventuell nedtur ikke er priset inn, som igjen vil si mulighet for større fall. Men hey, jeg er ikke økonom, og synser bare nå. Vi vet ikke hvor det ender, men trenden er negativ og vi kryper sakte mot stupet. Stupet vil komme. Hva dette stupet innebærer er usikkert, men noe vil stupe, og mange vil bli rammet. Vi er pr. nå inne i en vakuumtid, et ventestadie før noe skjer. Og det synes jeg er skremmende. Utover det kan man ikke feste sin lit til økonomer heller. De er kvalifiserte synsere som har tatt feil om det meste siste 2 årene. Men det er fordi markedet er uforutsigbart, og spådommer er nettopp det: spådommer. Problemet er at èn er optimistisk, en annen er usikker, mens en tredje kommer med dommedagsprofeti. Så hvem skal man høre på? Vet ikke. For ingen vet hvor vakuumstiden bringer oss. Minner for øvrig om at dr. Doom, økonomiprofessor Nouriel Roubini, som var sikker i sin sak når han forutså Finanskrisen som en av de første tidlig 2006, nevnte i 2022 at krisen vi nå er i vil føre til krakk, og kanskje det styggeste vi noengang har sett... Meget bra skrevet og jeg tror på at et krakk kommer dessverre å det krakket blir tøft for mange Anonymkode: 1d281...691 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå