Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser at leiemarkedet går over sine breddegrader og at leieprisene stiger noe voldsomt. I tillegg er markedet fullt av folk som vil leie. Det skal bli verre. 

Hvordan går det med dere studenter og andre leietakere? 

Regjeringen har vist ingen andre tiltak enn at de har laget en nettside med informasjon til folk som vil leie ut boligen sin eller deler av den. 

Anonymkode: ff1f6...834

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Heldigvis kan utleier bare sette opp prisen en gang pr år, og følge konsumprisindeksen. Vi leier nå, og leia økte med 1100kr nå etter ett år. Betaler nå 14 000 og det går greit, vi kommer ikke til å kjøpe noe før om 3 år og dersom leia blir 17 000 er det verre. 

Anonymkode: 137cc...4c4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Heldigvis kan utleier bare sette opp prisen en gang pr år, og følge konsumprisindeksen. Vi leier nå, og leia økte med 1100kr nå etter ett år. Betaler nå 14 000 og det går greit, vi kommer ikke til å kjøpe noe før om 3 år og dersom leia blir 17 000 er det verre. 

Anonymkode: 137cc...4c4

Vi får håpe boligmarkedet har blitt gunstig om 3 år når dere skal kjøpe. Prisene faller jo nå og særlig til høsten. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ser at leiemarkedet går over sine breddegrader og at leieprisene stiger noe voldsomt. I tillegg er markedet fullt av folk som vil leie. Det skal bli verre. 

Regjeringen har vist ingen andre tiltak enn at de har laget en nettside med informasjon til folk som vil leie ut boligen sin eller deler av den. 

De har da gjort mer. Blant annet har de på kort tid doblet formuesskatten og dette gir stor uttelling spesielt på sekundærboliger. Dette kommer i Oslo i tillegg til eiendomsskatt og økning av kommunale avgifter.

For utleier betyr dette at leieprisene må økes for å dekke disse kostnadene.

AnonymBruker
Skrevet

Leide en hybel for 8400kr når jeg studerte (1 år siden), det var det billigste jeg fikk tak i. Det var mer enn stipendet/lånet var på. Jobbet litt, men tungt å kombinere med fulltidsstudier. Klarte meg greit, men spiste nudler, pasta eller ris til middag hver dag. Slik at jeg kunne gjøre litt sosialt i helgene.

Anonymkode: cc6d2...510

AnonymBruker
Skrevet
Illuminatum skrev (5 minutter siden):

De har da gjort mer. Blant annet har de på kort tid doblet formuesskatten og dette gir stor uttelling spesielt på sekundærboliger. Dette kommer i Oslo i tillegg til eiendomsskatt og økning av kommunale avgifter.

For utleier betyr dette at leieprisene må økes for å dekke disse kostnadene.

Ja, jeg tror det å leie bolig blir knagert med flere som ikke har råd til å kjøpe og må leie, flyktninger som skal bosettes og andre. Med økte leiekostnader blir det tøft siden mange ikke har den høyeste inntekten akkurat. 

Jeg så de ropte varsko om et leiemarked som ikke fungerer som det skal. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Leide en hybel for 8400kr når jeg studerte (1 år siden), det var det billigste jeg fikk tak i. Det var mer enn stipendet/lånet var på. Jobbet litt, men tungt å kombinere med fulltidsstudier. Klarte meg greit, men spiste nudler, pasta eller ris til middag hver dag. Slik at jeg kunne gjøre litt sosialt i helgene.

Anonymkode: cc6d2...510

Å være student er økonomisk sett ikke alltid enkelt nei. Det var da en stiv pris på den hybelen. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er umulig å være student i Oslo uten jobb ved siden av. Jeg betaler 7000 for å leie et rom 15 min med kollektiv fra sentrum. Så kommer da månedskort de månedene jeg ikke kan sykle eller gå. Telefon koster rundt 199 og mat må jeg bruke under 2000 på. Leiemarkedet er helt vilt, jeg var faktisk GLAD da jeg fant et rom til 7000. 

Anonymkode: 65d9f...6e5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er umulig å være student i Oslo uten jobb ved siden av. Jeg betaler 7000 for å leie et rom 15 min med kollektiv fra sentrum. Så kommer da månedskort de månedene jeg ikke kan sykle eller gå. Telefon koster rundt 199 og mat må jeg bruke under 2000 på. Leiemarkedet er helt vilt, jeg var faktisk GLAD da jeg fant et rom til 7000. 

Ja, ernæringen til studenter er bekymringsverdig. Er det for tiden veldig vanskelig å i det hele tatt finne noe å leie? 

AnonymBruker
Skrevet

Her har husleien stått stille i mange år og jeg har ingen planer om å øke den. 

Har vært student selv med dårlig økonomi, så vet hvordan det er. 

Anonymkode: 274ec...9b5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nå er det godt kjent at går renten opp går leien opp, spesielt når en skal leie ett nytt objekt

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor er leiemarkedet helt vilt? Faktisk så er leieprisene kunstig lave ift. boligprisene, i hvert fall i Oslo. Dere aner ikke hvor mye de rødgrønne har økt kommunale avgifter. I tillegg så har vi eiendomsskatt.

Leieprisene kommer til å stige videre i Oslo, det er det helt sikkert. Hadde det ikke vært for en kjempehyggelig jente vi leier hybelen vår til så hadde vi sagt opp leieforholdet og økt leie med minst 20 %.

Anonymkode: 5d892...14d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan ikke fortsette sånn. Uten en allmenn leieboligsektor som mange andre land har, så går dette ad undas. Å opprette noe sånt tar mange år, så jeg er redd det er for sent her i Norge. Jeg tror altfor få skjønner alvoret i det som skjer med boligmarkedet nå. Vi ser resultatet av en fullstendig mangel på boligpolitikk utenom det ensidige fokuset på at alle skal eie bolig. 

Nei, jeg er virkelig ikke optimistisk.

Anonymkode: 27dd1...8fe

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...