Bombasi Skrevet 6. juli 2023 #1 Skrevet 6. juli 2023 Overraskende lesning på en torsdags morgen. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/jeg-ble-tatt-pa-senga/15874143/ Jeg er bekymret. Jeg er bekymret for kortbanenettet, for Nord-Norge og for tilbud og priser. Jeg kan ikke tro at dette er gode nyheter for norsk luftfart. Dette blir litt som at DNB kjøper Sbanken. Hva tenker du?
Kokeplate Skrevet 6. juli 2023 #3 Skrevet 6. juli 2023 (endret) Bombasi skrev (17 minutter siden): Overraskende lesning på en torsdags morgen. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/jeg-ble-tatt-pa-senga/15874143/ Jeg er bekymret. Jeg er bekymret for kortbanenettet, for Nord-Norge og for tilbud og priser. Jeg kan ikke tro at dette er gode nyheter for norsk luftfart. Dette blir litt som at DNB kjøper Sbanken. Hva tenker du? For kortbanenettet har det nok lite betydning da det er snakk om FOT-ruter. Det er nok verre for de kommersielle Widerøe-rutene. Men vi kommer nok til å se både negative og positive konsekvenser av dette. Endret 6. juli 2023 av Kokeplate
Bombasi Skrevet 6. juli 2023 Forfatter #4 Skrevet 6. juli 2023 Pallvesen skrev (3 minutter siden): Svært dårlige nyheter for folk i Nord-Norgez Ja, jeg klarer ikke se en eneste god grunn til at dette skal være positive nyheter. Norwegian er et hanglete og profittsøkende selskap, og selv om de sier i dag at driften mellom selskapene skal være adskilt, så vet vi alle at det ikke vil være tilfellet i lengden. Etterhvert vil moderselskapet Norwegian prøve å skape seg soliditet og handlekraft gjennom datterselskapet Widerøe. Et annet problem er at Widerøe har hatt omfattende samarbeid med SAS i alle år. Kommer dette til å bli videreført, eller er det meningen at Nowegian skal overta dette samarbeidet? Jeg sitter igjen med mange spørsmål etter denne nyheten, og klarer som sagt ikke se at det finnes positive nyheter ved det. Jeg kan ikke engang skjønne at Konkurransetilsynet synes dette er greit. Men det skjønte jeg heller ikke når DNB kjøpte Sbanken.. Èn ting er sikkert. Å fly Widerøe i nord er allerede grisedyrt, og dyrere vil det bli.
Bombasi Skrevet 6. juli 2023 Forfatter #5 Skrevet 6. juli 2023 Kokeplate skrev (Akkurat nå): For kortbanenettet har det nok lite betydning da det er snakk om FOT-ruter. Det er nok verre for de jommersielle Widerøe-rutene. Men vi kommer nok til å se både negative og positive konsekvenser av dette. Hvilke positive konsekvenser ser du? Det eneste lille positive jeg kanskje ser er tilbud og tilgjengelighet rundt charterreiser til "Syden". For det er jo det som er Norwegians mål nr 1.
Kokeplate Skrevet 6. juli 2023 #6 Skrevet 6. juli 2023 Bombasi skrev (Akkurat nå): Hvilke positive konsekvenser ser du? Det eneste lille positive jeg kanskje ser er tilbud og tilgjengelighet rundt charterreiser til "Syden". For det er jo det som er Norwegians mål nr 1. Positive konsekvenser som f.eks korrespondanse og gjennomgående reiser med NAS i stedet for SAS.
Bombasi Skrevet 6. juli 2023 Forfatter #7 Skrevet 6. juli 2023 Kokeplate skrev (Akkurat nå): Positive konsekvenser som f.eks korrespondanse og gjennomgående reiser med NAS i stedet for SAS. Det får vi nok, men jeg vet ikke om det er positivt, da Norwegians ruter i Norge ikke er så avanserte som SAS. Tror faktisk det er en gedigen ulempe, med mindre Norwegian har ambisjoner om å utkonkurrere SAS i Norge på lang sikt.
Pallvesen Skrevet 6. juli 2023 #8 Skrevet 6. juli 2023 Norwegian er først og fremst en finansiell konstruksjon, alltid lastet opp med enorme mengde gjeld. Flyselskapenes svar på Bitcoin.
Kokeplate Skrevet 6. juli 2023 #9 Skrevet 6. juli 2023 Pallvesen skrev (Akkurat nå): Norwegian er først og fremst en finansiell konstruksjon, alltid lastet opp med enorme mengde gjeld. Flyselskapenes svar på Bitcoin. De har gjeld, men også aktiva.
Sportydame Skrevet 6. juli 2023 #10 Skrevet 6. juli 2023 Jeg synes det er positivt, da det blir lettere å få gjennomgående billetter fra mindre flyplasser i Norge, til utlandet.
Thanos Skrevet 6. juli 2023 #11 Skrevet 6. juli 2023 Gikk ikke Norwegian nesten konkurs her for knappe året siden?? Og nå kjøper de opp konkurrenter? 🤔
Kokeplate Skrevet 6. juli 2023 #12 Skrevet 6. juli 2023 Thanos skrev (1 minutt siden): Gikk ikke Norwegian nesten konkurs her for knappe året siden?? Og nå kjøper de opp konkurrenter? 🤔 Før kapittel 11-restruktureringen gjorde de det. Å eie lønnsomme Widerøe er ikke dumt.
Thanos Skrevet 6. juli 2023 #13 Skrevet 6. juli 2023 Kokeplate skrev (12 minutter siden): Før kapittel 11-restruktureringen gjorde de det. Å eie lønnsomme Widerøe er ikke dumt. Jeg tenker at det meste av luftfart vil bli ekstremt lite lønnsomt de neste årene når klimaeliten setter ned flyforbud for alle som ikke er rike. Med mindre du er i privatfly bransjen selvsagt.
Kokeplate Skrevet 6. juli 2023 #14 Skrevet 6. juli 2023 Thanos skrev (Akkurat nå): Jeg tenker at det meste av luftfart vil bli ekstremt lite lønnsomt de neste årene når klimaeliten setter ned flyforbud for alle som ikke er rike. Med mindre du er i privatfly bransjen selvsagt. Når folk opplever konsekvensene av sine valg selv vil ting bli annerledes. Jfr. venstreorientert innvandringstilhengere som flytter barna sine ut av skoler med høy innvandrerandel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå