Gå til innhold

Kan man utvikle dysleksi i voksen alder?

Frida Frosk

Anbefalte innlegg

Ja, jeg begynner virkelig å lure...

Har alltid vært oppegående når det gjelder grammatikk og rettskriving, men i det siste så har det skjedd ett eller annet på dette området.

I går feks skulle jeg skrive didaktisk, og når jeg kikket på det jeg hadde skrevet noen minutter senere så stod det ditaktisk. Og det var for hånd! :overrasket:

Kan ikke skylde på punchefeil engang. :sjenert:

Ord jeg ikke husker hvordan skal skrives, eller bøyes for den saks skyld. Og i stad oppdaget jeg at jeg hadde skrevet EN kompromiss. Hallo?

Er det sms-djevelen som har begynt å ta plass i hjernen min?

Og hvor er Petter Scherven når man virkelig trenger han? :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:ler:

Bra det ikke bare er meg som lurer!!

Har det akkurat på samme måten, men har slått meg til ro med at det kanskje er fordi jeg skriver og leser mindre enn jeg gjorde før. Hjernen må vel trimmes og vedlikeholdes på samme måten som muskler.

Håper jeg.

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er riktig som Sniglå sier. Jeg vet ikke hva trådstarter jobber med, men selv merker jeg både at håndskrifta svikter og at jeg er litt mer usikker på rettskriving enn da jeg gikk på skolen - og jeg gikk ut med 6 i hovedmål...

I verste fall kan "voksendysleksi" sikkert skyles sykdom av typen svulster eller slag, men i de aller fleste tilfelle tror jeg det skyldes at man er ute av trening og/eller ikke trenger prestere skriftlig så ofte.

Og nå har jeg gått tilbake og rettet ca 8 ganger i dette innlegget)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har til tider en tendens med å starte ordet med andre bokstaven i ordet.. Den tendensen kommer og går, men irriterende når man tar notater på forelesning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er veldig bevisst på å skrive riktig uansett hvor jeg skriver, og om det er for hånd eller på maskin. Jeg leser ofte korrektur på mine innlegg her inne og retter feilene mine. Kan glatt skrive ut et sekssiders word-dokument på jobben pga en enkelt skrivefeil. Irriterer meg sånn... :sjenert:

Dette gjør jeg for ikke å bli sløv når det gjelder rettskrivning. For jeg synes det er viktig å skrive rett når man skal skrive noe. Noe annet mener jeg vil forringe vårt norske skriftspråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har studert i 6 år etter vdg. skole og likevel merker jeg nå i arbeidslivet at jeg har blitt dårligere på rettskriving og muntlig framstilling.

Jerg tror det kan ha noe å gjøre med at jeg leser vesentlig mindre enn før...og snakker mindre.

Tror nok øvelse gjør mester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix

Ja, det har nok noe med hvor mye man skriver å gjøre. Men jeg merker for min egen del så blir jeg litt akutt dyslektisk når jeg er veldig trøtt og sliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver også helt klart mindre korrekt norsk nå enn da jeg gikk ut av skolen. Jeg tror det skyldes to ting:

1 - Vi har ikke lenger noen norsklærer til å drille oss i grammatikk og rettskrivning. Jo lenger det er siden skoletiden, jo mer glemmer man.

2 - Når det man leser daglig (sms, internett osv.) er fullt av skrivefeil og dårlig setningsbygning, vil det over tid blande seg inn i ens eget språk. Så begynner man å lure: Skrives adresse med én eller to d'er? Skal det være "de"ler "dem" i dette tilfellet? Osv. osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...