Gå til innhold

Jeg og samboer er ikke gift, men har felles barn. Om feks jeg dør, hvem er det da som bestemmer om jeg skal kremeres eller gravlegges?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har heller ingen samboeravtale eller testamente.

Anonymkode: d666c...d14

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vil legge til at barna våre er 1 og 2 år, så selv om det viser seg at det er arvingene som avgjør, er de jo alt for små til å skulle bestemme noe. Derav ble jeg sittende å undre hvem som hadde tatt denne avgjørelsen, sånn rent juridisk.

AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene dine.

Anonymkode: b8e3b...708

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Foreldrene dine.

Er du 100% sikker på det?

Det betyr jo at ens foreldre, blir satt som verge for barna? Det klarer jeg bare ikke å se for meg.

AnonymBruker
Skrevet

Om det er viktig for deg ville jeg snakket med både samboer og foreldre for å formidle hva du ønsker når det en gang (forhåpentligvis lenge til) skjer.. Jeg vet ikke hvem som har siste ordet i en slik situasjon, men er det gode forhold - så vil vel alle respektere dine ønsker?

For meg er det en merkelig problemstilling, jeg tenker testamente, forsikringer, fremtidsfullmakt (hvor du nok kan skrive ned hva du ønsker i en slik situasjon) og en klar samboeravtale - er mye viktigere siden du har barn. 

Anonymkode: 42f25...94a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Er du 100% sikker på det?

Det betyr jo at ens foreldre, blir satt som verge for barna? Det klarer jeg bare ikke å se for meg.

Nei, det betyr det da ikke?

Barnas far er selvsagt verge for bana.

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke skrive et testament? Da bestemmer du selv.

Anonymkode: cb648...f91

AnonymBruker
Skrevet

Samboer når barna er  under 18år.

Anonymkode: 78309...861

• Liker 2
Skrevet

Hvis du dør, vil barnas far få foreldreretten alene. Det gjelder også selv om dere ikke er gift eller har samboeravtale.

Dette står i Gravferdsloven:

"Den nærmeste pårørende har etter Gravferdsloven rett til å bestemme hva som skal skje med den døde, dersom ikke avdøde i forkant har gitt fullmakt til andre. Rekkefølgen for retten til å sørge for gravferden er ikke den samme som arverekkefølgen.

Ektefelle, partner eller samboer ved dødsfallet har førsterett til å sørge for gravferden, uavhengig av om vedkommende har arverett. Hvis det ikke finnes ektefelle, partner eller samboer, har eventuelle barn lik mulighet til å ta ansvar for gravferden.

I de fleste tilfeller samarbeider de etterlatte om de viktigste avgjørelsene. Hvis avdøde har uttrykt eller skrevet ned sine egne ønsker, vil det være naturlig å ta hensyn til dette i planleggingen. Dersom ikke nære etterlatte blir enige om hvem som skal ta ansvaret, avgjøres dette av kommunen. Kommunens avgjørelse er endelig."

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo sånne ting en snakker om med sin samboer og evt sine foreldre om ditt ønske er å bli kremert eller om du vil gravlegges. 
Ting som er viktige bør en snakke med sine nærmeste om.

Anonymkode: b5c2e...499

• Liker 2
Skrevet

Skriv ned hvordan du ønsker å ha en. begravelse og hva som skal skje med kroppen.

informer dine nærmeste om dette ønsket.

jeg har sakt til min bror, svigerinne og samboer om at jeg ikke ønsker en stor begravelse, og så stille som mulig,

jeg synes folk kan besøke meg mens jeg lever, når jeg er død trenger de ikke å komme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...