Gå til innhold

Hvis man er pliktig til å ta i mot norske kroner, hvorfor tar ikke resturanter i mot det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bare lurer. Spurte om å betale i kontanter i dag på en restaurant, og de tok visst ikke i mot betaling i kontanter. Gjorde de oppmerksom på at de er pliktig til det men de nektet likevel. Hvorfor?

Anonymkode: b81d4...7cf

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg bare lurer. Spurte om å betale i kontanter i dag på en restaurant, og de tok visst ikke i mot betaling i kontanter. Gjorde de oppmerksom på at de er pliktig til det men de nektet likevel. Hvorfor?

Anonymkode: b81d4...7cf

Da hadde jeg nektet å betale jeg 🙈

Anonymkode: c815e...072

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da hadde jeg nektet å betale jeg 🙈

Anonymkode: c815e...072

I praksis er dette en restaurant der man kan spise helt gratis - de ville dumme seg kraftig ut dersom de tilkalte politiet fordi en gjest ikke kan betale siden de nekter å ta imot et betaligsmiddel de er pliktige til å ta imot.

Anonymkode: 5d9b8...4ed

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi tar heller ikke i mot kontanter på min arbeidsplass,  dog annen bransje.

Vet man strengt tatt er pliktig å ta i mot kontanter, men hos oss er grunnen at de aller fleste handlene er på 5000,- og oppover til flere hundre tusen. Sånne beløp ønsker ikke ledelsen å håndtere og ha liggende i cash, det er mye hassel med kontanter og dessuten, hvis man kommer med ganske store beløp i kontanter, er det gjerne fra svart arbeid (i min bransje hvertfall) og man ønsker ikke å bli en del av hvitvaskingsprosessen.

Jeg skjønner ikke hvorfor man styrer med å ta ut kontanter jeg da, det er jo mye enklere å ikke gjøre det og betale med kortet direkte. 

Anonymkode: 63a4a...0ed

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor man styrer med å ta ut kontanter jeg da, det er jo mye enklere å ikke gjøre det og betale med kortet direkte. 

Du glemmer at betaling med kort heller ikke er gratis for butikkene; NETS skal ha sin andel - det blir store summer av dette til slutt.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde de skilt at de kun tar kort?

Anonymkode: eae2d...f3b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I praksis er dette en restaurant der man kan spise helt gratis - de ville dumme seg kraftig ut dersom de tilkalte politiet fordi en gjest ikke kan betale siden de nekter å ta imot et betaligsmiddel de er pliktige til å ta imot.

De dummer seg ikke kraftig ut fordi det er ikke noe sanksjoner knyttet til det. Politiet/rettsvesenet har ikke hjemmel til å ilegge bot eller lignende.

Anonymkode: dadea...1ba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

De dummer seg ikke kraftig ut fordi det er ikke noe sanksjoner knyttet til det. Politiet/rettsvesenet har ikke hjemmel til å ilegge bot eller lignende.

Den du siterer siktet til at det ikke er noen sanksjoner for restauranten, men at de ikke nødvendigvis vil være på restauranten sin side her når kunden vil betale med kontanter og hvis kunde da bare hadde sagt neivel og gått. 

Anonymkode: ef388...154

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg tenkte på at de ville dumme seg ut dersom de kontaktet politiet: "Hallo, vi har en kriminell gjest her som ikke vil betale fordi vi selv bryter loven ved å ikke akseptere kontanter."

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Du glemmer at betaling med kort heller ikke er gratis for butikkene; NETS skal ha sin andel - det blir store summer av dette til slutt.

Kontanthåndtering er dyrere.

• Liker 3
Skrevet

Slik jeg tolker det som står her, om kjøpsvilkår, kan man nekte å ta i mot kontanter dersom det er opplyst om på forhånd. Det vil si at hvis restauranten tydelig kommuniserer til sine kunder, før kundene bestiller noe, at her må man betale elektronisk, da kan de slippe unna med det fordi man da kan velge å gå et annet sted.

https://www.norges-bank.no/tema/Sedler-og-mynter/retten-til-kontantbetaling/

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Kontanthåndtering er dyrere.

Det avhenger av bankenes grådighet, og at kontantbruken minsker.

Nå vet jeg ikke hvordan dette fungerte for butikker den gangen, men i 1980-årene kunne en hvilken som helst privatperson komme inn i banken med en pose mynter og få vekslet dette i sedler og omvendt uten at noen ville drømmer om å ta seg betalt gebyrer for dette.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber et sted der kontanter ikke er ønsket. Vi har tatt imot av og til under kriser, men problemet er at det er blitt så komplisert å få pengene til banken. 

Før leverte vi det i nattsafe og slikt og da tok vi kontanter. 

Noen folk blir rasende, men "heldigvis" er det ikke sånn at de allerede har spist mat. Resultatet er heller at de ikke får kjøpt varen.

Anonymkode: ed99a...973

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det avhenger av bankenes grådighet, og at kontantbruken minsker.

Nå vet jeg ikke hvordan dette fungerte for butikker den gangen, men i 1980-årene kunne en hvilken som helst privatperson komme inn i banken med en pose mynter og få vekslet dette i sedler og omvendt uten at noen ville drømmer om å ta seg betalt gebyrer for dette.

Det koster ganske mye bare det å få Loomis eller liknende firmaer til å komme og hente pengene og kjøre dem til banken.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det koster ganske mye bare det å få Loomis eller liknende firmaer til å komme og hente pengene og kjøre dem til banken.

Fordi fysiske banker er omtrent utradert, og det har vokst opp en egen industri som tar seg godt betalt for å frakte fysiske penger.

For 40 år siden hadde man en bank nesten over alt; selv den minste bygda hadde en bank og et postkontor, og det var ingenting som het NOKAS; man hadde et samfunn med et naturlig forhold til penger, der man, om man ville, kunne oppbevare hele formuen i safen hjemme uten å være prisgitt bankene.

I dagens samfunn blir man nesten sett på som en kriminell bare man tar frem en pengeseddel, og bankene har tatt makten vanlige folk hadde før i tiden. Som en reaksjon på dette har man fått kryptovaluta, men også der er man prisgitt andre aktører for å kunne bruke dette, som tar sine gebyrer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenkte på at de ville dumme seg ut dersom de kontaktet politiet: "Hallo, vi har en kriminell gjest her som ikke vil betale fordi vi selv bryter loven ved å ikke akseptere kontanter."

De vil ikke si det når de ringer 

Anonymkode: eff04...39c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De vil ikke si det når de ringer 

Hva foreslår du at de skal fortelle politet da, når de selv bryter loven ved å nekte gjesten å betale med landets lovlige betalingsmiddel ...?

• Liker 3
Skrevet
aksase skrev (1 time siden):

Slik jeg tolker det som står her, om kjøpsvilkår, kan man nekte å ta i mot kontanter dersom det er opplyst om på forhånd. Det vil si at hvis restauranten tydelig kommuniserer til sine kunder, før kundene bestiller noe, at her må man betale elektronisk, da kan de slippe unna med det fordi man da kan velge å gå et annet sted.

https://www.norges-bank.no/tema/Sedler-og-mynter/retten-til-kontantbetaling/

Nå skal ikke du komme med fakta og kilder og ødelegge en god diskusjon. Ser du ikke de anonyme brukerne her godter seg og gnir seg i henda over de kriminelle restaurantene som bryter loven 😱

AnonymBruker
Skrevet
Jeffe skrev (1 minutt siden):

Nå skal ikke du komme med fakta og kilder og ødelegge en god diskusjon. Ser du ikke de anonyme brukerne her godter seg og gnir seg i henda over de kriminelle restaurantene som bryter loven 😱

Restauranter som ikke tydelig opplyser om dette på forhånd, bryter loven, ja.

Det holder ikke å først etterpå jamre "jammen, vi tar ikke imot kontanter, vi", eller sette opp et frimerkestort skilt i en krok.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva foreslår du at de skal fortelle politet da, når de selv bryter loven ved å nekte gjesten å betale med landets lovlige betalingsmiddel ...?

Jeg ville rådet restauranten til noe som dette "Hei, det er en gjest her som ikke vil betale for seg"

Det med at "vi bryter loven ol." Kompliserer bare samtalen unødvendig og virker helt urealistisk at en sånn samtale ville funnet sted. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...