AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #1 Skrevet 5. juli 2023 Og holder man seg unna ultraprosessert mat, så er det knapt noe igjen å kjøpe i norske matbutikker. Hjelper ikke med god lønn og mange butikker, når det knapt finnes noe å kjøpe der. Minner meg om tv-bilder fra soviet. Store butikker med lange køer av ventende kunder. Men hyllende var tomme, ingen varer å få kjøpt. Vi er et uland når det kommer til mat. Anonymkode: 390f4...5a1 11 1
norw Skrevet 6. juli 2023 #3 Skrevet 6. juli 2023 Hvis utvalget skal bli bedre må det også være nok etterspørsel. 5 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #4 Skrevet 6. juli 2023 Vi importerer 60 % av maten vår, så ja, du har sånn sett rett i at vi er et uland når drt kommer til mat. Anonymkode: 29dd6...227 2
ThereGoesBob Skrevet 6. juli 2023 #5 Skrevet 6. juli 2023 Vi har mat fra alle verdens hjørner. Nei, utvalget er ikke begredelig det er bare du som er litt sær.Vi er et veldig lite land så nøyaktig hva forventer du da? 7 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #6 Skrevet 6. juli 2023 ThereGoesBob skrev (2 timer siden): Vi har mat fra alle verdens hjørner. Nei, utvalget er ikke begredelig det er bare du som er litt sær.Vi er et veldig lite land så nøyaktig hva forventer du da? Selvfølgelig er vareutvalget dårlig i Norge. Når har du handlet mat i utlandet sist? Både Aldi og Lidl har større utvalg enn Kiwi eller Rema (jeg handler ofte i Tyskland og kjenner butikkene der bedre enn Hellas eller Spania), og når det kommer til dyrere butikker som Meny er det enda verre. Anonymkode: 90704...f94 6 1
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 6. juli 2023 #7 Skrevet 6. juli 2023 Jeg er enig, men jeg ser det positive i det også, det blir mindre svinn og kast. Noe som egentlig burde gitt lavere priser ... forstå det den som kan. Jeg liker veldig godt svenske matbutikker på grunn av utvalget, men det slå meg ofte at det må da kastes veldig mye mat.
ThereGoesBob Skrevet 6. juli 2023 #8 Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Selvfølgelig er vareutvalget dårlig i Norge. Når har du handlet mat i utlandet sist? Både Aldi og Lidl har større utvalg enn Kiwi eller Rema (jeg handler ofte i Tyskland og kjenner butikkene der bedre enn Hellas eller Spania), og når det kommer til dyrere butikker som Meny er det enda verre. Anonymkode: 90704...f94 Smått imponerende at du velger å sammenligne lille Norge med Tyskland som har 83 millioner mennesker. Det sier seg selv at det blir en veldig dårlig sammenligning. 5
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #9 Skrevet 6. juli 2023 ThereGoesBob skrev (2 timer siden): Smått imponerende at du velger å sammenligne lille Norge med Tyskland som har 83 millioner mennesker. Det sier seg selv at det blir en veldig dårlig sammenligning. I mindre bygder er det nå bare 1 coopbutikk igjen. . Anonymkode: 3d11f...313 1
Hensatt Skrevet 6. juli 2023 #10 Skrevet 6. juli 2023 Hva er det dere savner siden det er så dårlig utvalg? Så klart har de andre merkevarer i andre land, men helt konkret, hva mangler det i norske butikker? En annen side er jo at nordmenn er gniene og kun skal ha billigst mulig mat. Det er synes jeg også er rart, siden vi er et av landene i verden som bruker minst penger på mat (rundt 10% av lønna) 8
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #11 Skrevet 6. juli 2023 Har reist over hele verden og også i det tidligere sovjet, alle har bedre butikker OG matbutikker enn her. (minus Cuba) Anonymkode: 86a2f...184 5
Peanut Skrevet 6. juli 2023 #12 Skrevet 6. juli 2023 12 minutter siden, Blizz1 said: Hva er det dere savner siden det er så dårlig utvalg? Så klart har de andre merkevarer i andre land, men helt konkret, hva mangler det i norske butikker? Større utvalg av frukt og grønt, men mer utvalg av alt. Var i Spania nå nylig og matbutikken på El Corte Ingles og ALLE de andre matbutikkene, store som små, satte Meny og Jacobs i skammekroken. Trenger ikke helt til Spania en gang, kan dra til Sverige eller Danmark. 6
Hensatt Skrevet 6. juli 2023 #13 Skrevet 6. juli 2023 Peanut skrev (Akkurat nå): Større utvalg av frukt og grønt, men mer utvalg av alt. Var i Spania nå nylig og matbutikken på El Corte Ingles og ALLE de andre matbutikkene, store som små, satte Meny og Jacobs i skammekroken. Trenger ikke helt til Spania en gang, kan dra til Sverige eller Danmark. Har handlet mye i Danmark og Sverige og har tilgode å finne noe der som man ikke finner i Norge. Hvilken frukt har de i Spania som man ikke finner i Norge? 2
Blåpille Skrevet 6. juli 2023 #14 Skrevet 6. juli 2023 (endret) Blizz1 skrev (23 minutter siden): Hva er det dere savner siden det er så dårlig utvalg? Så klart har de andre merkevarer i andre land, men helt konkret, hva mangler det i norske butikker? En annen side er jo at nordmenn er gniene og kun skal ha billigst mulig mat. Det er synes jeg også er rart, siden vi er et av landene i verden som bruker minst penger på mat (rundt 10% av lønna) Ulike deilige kjøttpålegg (spesielt skinker), pølser andre kjøttprodukter. Ost... utvalg i ost. Det er stusselig her. Ulike yoghurter (større utvalg i smaker og konsistenser). Barneprodukter. I de fleste andre land har du en enorm reol med ulik babymat, grøt og produkter til dem. Her er det en vits i forhold. Frokostblandinger, flere smaker. Frossenmat, enormt utvalg i utlandet. Det er en sann glede å handle vaskemidler i utlandet. Mye større utvalg enn i norge, og flere spesialiserte produkter. Noe av det jeg kommer på i farta. Endret 6. juli 2023 av Blåpille 6
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #15 Skrevet 6. juli 2023 Det har kanskje sammenheng med at Norge ikke er medlem i EU, og at det er høye tollsatser på varer derfra? Et lite glass små sylteagurker av «fransk» type koster over 80,-. Ost er et annet kapittel. Nå har riktignok utvalget av norskprodusert ost blitt bedre, men fortsatt er det mange varianter av smakssvak ost á la Norvegia i hver butikk. Skal man ha noe som smaker litt mer, er kiloprisen straks en helt annen. Men det er gjerne slik fordi nordmenn flest foretrekker slik ost? Anonymkode: c93c7...f6d
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #16 Skrevet 6. juli 2023 Blizz1 skrev (23 minutter siden): Hva er det dere savner siden det er så dårlig utvalg? Så klart har de andre merkevarer i andre land, men helt konkret, hva mangler det i norske butikker? En annen side er jo at nordmenn er gniene og kun skal ha billigst mulig mat. Det er synes jeg også er rart, siden vi er et av landene i verden som bruker minst penger på mat (rundt 10% av lønna) Store ferskvaredisker med rikt utvalg av skalldyr og fisk, og varianter av blekksprut. Oksehaler, nyrer, kraftbein...And var et savn i mange år, men det har kommet seg bittelitt. Utvalget av frukt og grønnsaker. For å nevne noen eksempler har jeg til gode å finne milde varianter av løk som kan brukes rett i salater, og fersk hvitløk er knapt å oppdrive. Ferskvaredisker med stort utvalg i påleggssalater, tapasretter, skinker i alle varianter som skjæres ferskt, variasjon i upastauriserte oster. Vaktelegg og andeegg, særlig sistnevnte er mye rikere på smak en egg fra høne. Det sagt, jeg spiser godt i Norge også. Men benytter meg mye av rekoring eller slakter for riktige stykningsdeler. Det største savnet er nok varianter av egg, samt skjell og blekksprut. Anonymkode: b57db...c0d 2 1
BobbySocks Skrevet 6. juli 2023 #17 Skrevet 6. juli 2023 Asiatiske grønnsaker. Umulig å få tak i alt man trenger på en gang. En uke er man heldig og finner sitrongress, neste pak choi.. og rød chili… det er jo julaften om man finner en annen type! 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #18 Skrevet 6. juli 2023 Det skremmende er at det nesten bare er ultraprossessert mat med sukker eller kunstig søtning, transfett og skadelige kreftfremkallende e stoffer . (regner ikke med de natrurlig e stoffene) Jeg etterlyser mer utvalg i rene produkter og råvarer. Mer kortreist mat som blir billigere og mer miljøvennlig.. Mer frukt og grønnsaker, mer utvalg i bær, mer ren kjøtt og fisk uten tilsatt kjemikalier for lang holdbarhet. Mer tilgjengelighet for å handle rett fra bøndene !!! Anonymkode: b7672...7f4 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #19 Skrevet 6. juli 2023 Peanut skrev (11 minutter siden): Større utvalg av frukt og grønt, men mer utvalg av alt. Var i Spania nå nylig og matbutikken på El Corte Ingles og ALLE de andre matbutikkene, store som små, satte Meny og Jacobs i skammekroken. Trenger ikke helt til Spania en gang, kan dra til Sverige eller Danmark. Det meste av frukt og grønt som er kortreist vil jeg si man kan finne i norske butikker. Behovet for eksotisk mat er vel noe begrenset? Tviler på at man trenger de fra et helseperspektiv dersom man spiser variert av det som vokser her. Anonymkode: 6c196...01b 4
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #20 Skrevet 6. juli 2023 ThereGoesBob skrev (3 timer siden): Smått imponerende at du velger å sammenligne lille Norge med Tyskland som har 83 millioner mennesker. Det sier seg selv at det blir en veldig dårlig sammenligning. Problemet er nok heller at 70% av nordmenn plukker med seg en pakke rimelig kjøttdeig til fredagstacoen hver uke. I andre land plukker man gjerne med seg blekksprut som frityrstekes, hjerteskjell til pasta vongole, ulike oster og skinker, et kraftbein man starter å koke suppe på til morgendagens middag, 4 ulike sorter tomater som faktisk smaker noe til en tomatsalat. Og samler seg rundt bordet, med fokus på mat, ikke Mesternes Mester. Anonymkode: b57db...c0d 4 1 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå