AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #1 Skrevet 5. juli 2023 Baby har sovet dårlig siden han var 6mnd nå er han 10,5mnd. Vi har strekt permisjon med ferie, men nå begynner mannen igjen på jobb. Min mor skal passe baby frem til barnehagestart i august. Vi har vært hos lege og sjekket for det som er mulig, og legen finner ikke noe galt. Har også vært hos kiropraktor, men ingen låsninger å bemerke. Baby "sover" mellom 19-06, men våkner minst en gang i timen. Fra midnatt våkner han gjerne to ganger i timen. Nå er vi helt utslitt! Problemet er jo at vi nå begge skal på jobb. Vi kan selvsagt ta annenhver natt eller dele natten i to. Men det blir minimalt med søvn uansett og begge føler seg stresset. I helgene har vi byttet på og begge er utslitt. Det er vanskelig å sovne igjen selv om vi deler natten i to når kroppen allerede har vært i "beredskap" mellom de få periodene det er med minimalt med søvn. Mannen er enda mer sliten enn meg, forståelig nok siden han tok siste del av permisjonen. Vi har ikke noe ferie å ta av og vi har ikke råd til ulønnet permisjon. Dessuten tror jeg det er for sent å søke. Min mor sliter med helsen så hun kan kun passe på dagtid til vi kommer hjem fra jobb. Ellers har vi ikke andre til å avlaste. Mannen lurer på om det er lov å sykemelde seg? Først og fremst ønsker han at det er jeg som blir sykemeldt da han rett og slett trenger å komme seg ut av huset og tilbake i jobb etter noen heftige måneder. Ligge på eget rom, samsove, vi har til og med forsøkt med paracet for å se om det er smerter (noe som ikke har hjulpet), trillet i vogn inne, forsøkt å holde han i egen seng hele natten og kun trygge der, bysset, gitt veldig næringstett kvelds. Alt dette har vi forsøkt i perioder slik at det ikke blir forvirring rundt metode. Magen er det ikke problemer med, bæsjer jevnlig og vi hører heller ikke mye luft på natten. Det eneste som ikke har vært forsøkt er "gråtekur" (mild form). Men det er noe som krever tid (som allerede natten gjør...). Og det er også noe jeg syns er fælt. Men vi tenker at det kanskje er verdt et forsøk. Men jeg tror rett og slett vi ikke kommer til å fungere på jobb da eller at en av oss rett og slett må stå for "kuren". Det er derfor vi lurer på om det er mulig å bli sykemeldt, f.eks et par uker. Er det noen som vet eller har lik erfaring med oss med baby som ikke finner ro på natt? Anonymkode: 3e504...3c0 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #2 Skrevet 5. juli 2023 Vi har en sånn unge, nå har vi passert tre år og er nede i to-tre gråteøkter om natta. Så det blir bedre. Har vært innom alt og alle uten at vi har funnet noen grunn til at barnet våkner hele tiden og bare består av hysterisk gråt mellom 21 og 07. Vi har bare vent oss til det, vi er bare skygger av hva vi en gang var. Anonymkode: e8498...980 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #3 Skrevet 5. juli 2023 Her måtte vi til med kuren. Det er aldeles grufullt, føler meg som et troll der jeg sitter og teller minutter, men det ble markant bedring og helt annen verden etter bare et par dager her! Det er ikke skadelig for barnet så lenge du faktisk kommer tilbake og trøster. Jeg er ute først 1 minutt, så inn og gi en god klem oppi sprinkelsengen. Så ut i 2 min, inn og trøste. Nesten uten unntak sovner han i løpet av perioden med 3 min ute. Jeg forklarer alltid hva som skal skje, at nå skal mamma bare ut på gangen en liten tur, så kommer jeg tilbake. Under trøstingen er jeg helt konsekvent. Kos, stryk over hodet og godtatt min skatt. Anonymkode: 08076...046 4 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #4 Skrevet 5. juli 2023 Jeg må ærlig si at når dere snakker om hvem det er mest hensiktsmessig å sykemelde seg, og mannen din skal diktere det er deg, så er det ikke i orden. Hva har dere gjort av leggerutiner? Prøvd å legge på ulike tidspunkt? Får baby vann på natta? Mat på natta? Hva skjer når baby våkner? Anonymkode: d0d88...477 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #5 Skrevet 5. juli 2023 Melkeallergi? Høres ut som det kan være det. Anonymkode: f7816...09c
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #6 Skrevet 5. juli 2023 Jeg regner med at barnet får fast føde nå? Jeg sørget for at barna fikk et godt grøtmåltid før det skulle legge seg for natta. Øk måltidene og legg barnet i egen seng. Du forteller ikke så mye om hvilke rutiner dere har .. Anonymkode: 90ea0...cff
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #7 Skrevet 5. juli 2023 Nok mat, fast føde. Faste legge rutiner og gråtekur er muligens det som må til. Og forsøk å ikke bli stresset eller nervøs, da dette er noe barnet fort fanger opp. Nå er vel også alder for tenner, (da kan paracet sub være nyttig) Ellers må i alle fall en av dere sove på eget rom med ørepropper for å få en ålreit natt med søvn. Anonymkode: 3e24f...555
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #8 Skrevet 6. juli 2023 Ammer du? Har en selv på ca samme alder med mange oppvåkningen, og her har løsningen bare blitt at han får fri bar og jeg tar alle netter. Eneste som har funket her for at vi alle skal få nok søvn. Han finner fram selv, og har blitt så vant til at han styrer på, at jeg faktisk sover godt. Legger meg tidlig, så total antall timer i senga gjerne blir rundt 10 timer for meg. Vet det ikke er for alle. Om ikke tror jeg at jeg ville prøvd en slags kur, faktisk. For dette er jo ikke bra for ungen heller. Anonymkode: cd33f...2a0
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #9 Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Baby har sovet dårlig siden han var 6mnd nå er han 10,5mnd. Vi har strekt permisjon med ferie, men nå begynner mannen igjen på jobb. Min mor skal passe baby frem til barnehagestart i august. Vi har vært hos lege og sjekket for det som er mulig, og legen finner ikke noe galt. Har også vært hos kiropraktor, men ingen låsninger å bemerke. Baby "sover" mellom 19-06, men våkner minst en gang i timen. Fra midnatt våkner han gjerne to ganger i timen. Nå er vi helt utslitt! Problemet er jo at vi nå begge skal på jobb. Vi kan selvsagt ta annenhver natt eller dele natten i to. Men det blir minimalt med søvn uansett og begge føler seg stresset. I helgene har vi byttet på og begge er utslitt. Det er vanskelig å sovne igjen selv om vi deler natten i to når kroppen allerede har vært i "beredskap" mellom de få periodene det er med minimalt med søvn. Mannen er enda mer sliten enn meg, forståelig nok siden han tok siste del av permisjonen. Vi har ikke noe ferie å ta av og vi har ikke råd til ulønnet permisjon. Dessuten tror jeg det er for sent å søke. Min mor sliter med helsen så hun kan kun passe på dagtid til vi kommer hjem fra jobb. Ellers har vi ikke andre til å avlaste. Mannen lurer på om det er lov å sykemelde seg? Først og fremst ønsker han at det er jeg som blir sykemeldt da han rett og slett trenger å komme seg ut av huset og tilbake i jobb etter noen heftige måneder. Ligge på eget rom, samsove, vi har til og med forsøkt med paracet for å se om det er smerter (noe som ikke har hjulpet), trillet i vogn inne, forsøkt å holde han i egen seng hele natten og kun trygge der, bysset, gitt veldig næringstett kvelds. Alt dette har vi forsøkt i perioder slik at det ikke blir forvirring rundt metode. Magen er det ikke problemer med, bæsjer jevnlig og vi hører heller ikke mye luft på natten. Det eneste som ikke har vært forsøkt er "gråtekur" (mild form). Men det er noe som krever tid (som allerede natten gjør...). Og det er også noe jeg syns er fælt. Men vi tenker at det kanskje er verdt et forsøk. Men jeg tror rett og slett vi ikke kommer til å fungere på jobb da eller at en av oss rett og slett må stå for "kuren". Det er derfor vi lurer på om det er mulig å bli sykemeldt, f.eks et par uker. Er det noen som vet eller har lik erfaring med oss med baby som ikke finner ro på natt? Anonymkode: 3e504...3c0 Ville ikke spurt på kg om sykemelding er innafor. Her får du bare nei. Kort sagt, så nå man være syk for å få sykemelding. Så om dette har påvirket dere slik at dere sliter fysisk eller psykisk, kan det godt gi grunnlag. Men ville ikke presentert det for legen som at dere trenger litt "fri" til å få gjennomført kuren, om du forstår hva jeg mener. Men, ja, ekstrem mangel på søvn kan gi grunnlag for sykemelding. Anonymkode: cd33f...2a0 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #10 Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ville ikke spurt på kg om sykemelding er innafor. Her får du bare nei. Kort sagt, så nå man være syk for å få sykemelding. Så om dette har påvirket dere slik at dere sliter fysisk eller psykisk, kan det godt gi grunnlag. Men ville ikke presentert det for legen som at dere trenger litt "fri" til å få gjennomført kuren, om du forstår hva jeg mener. Men, ja, ekstrem mangel på søvn kan gi grunnlag for sykemelding. Anonymkode: cd33f...2a0 Selvfølgelig skal man få sykemelding hvis man er syk, utmattet og det går på helsa løs. Men er man «syk» nok når man planlegger hvem som skal ta sykemeldingen? Og mannen ønsker at ts skal ta den for han må ha en pause? Da tenker jeg individuelt de ikke er syke nok faktisk, men ønsker seg fri vi en sykemelding for de orker ikke stå i skrikekuren de evt planlegger. Da får man ta ulønnet permisjon. Anonymkode: d0d88...477 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #11 Skrevet 6. juli 2023 Sjekk ut podcasten til Caroline Lorentzen på podimo (får gratis periode). Den heter kan du ikke bare sove. Hun har en hel episode om plager barn kan ha som gjør at de ikke sover. Veldig nyttig podcast og hennes metode er mye snillere enn typiske skrikekurer, selvom det likevel blir mye gråt. Man kan også kjøpe hjelp fra henne, koster ca 5000 kr. Jeg vurderer det snart om ikke ting bedrer seg her hjemme. Man må faktisk gjøre noe når situasjonen blir slik at man vurderer å sykemelde seg. Barnet har jo heller ikke noe godt av å våkne hver time. Hadde også vurdert en ny runde hos lege. https://sovehjelp.no/ Anonymkode: 41180...635
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #12 Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Baby har sovet dårlig siden han var 6mnd nå er han 10,5mnd. Vi har strekt permisjon med ferie, men nå begynner mannen igjen på jobb. Min mor skal passe baby frem til barnehagestart i august. Vi har vært hos lege og sjekket for det som er mulig, og legen finner ikke noe galt. Har også vært hos kiropraktor, men ingen låsninger å bemerke. Baby "sover" mellom 19-06, men våkner minst en gang i timen. Fra midnatt våkner han gjerne to ganger i timen. Nå er vi helt utslitt! Problemet er jo at vi nå begge skal på jobb. Vi kan selvsagt ta annenhver natt eller dele natten i to. Men det blir minimalt med søvn uansett og begge føler seg stresset. I helgene har vi byttet på og begge er utslitt. Det er vanskelig å sovne igjen selv om vi deler natten i to når kroppen allerede har vært i "beredskap" mellom de få periodene det er med minimalt med søvn. Mannen er enda mer sliten enn meg, forståelig nok siden han tok siste del av permisjonen. Vi har ikke noe ferie å ta av og vi har ikke råd til ulønnet permisjon. Dessuten tror jeg det er for sent å søke. Min mor sliter med helsen så hun kan kun passe på dagtid til vi kommer hjem fra jobb. Ellers har vi ikke andre til å avlaste. Mannen lurer på om det er lov å sykemelde seg? Først og fremst ønsker han at det er jeg som blir sykemeldt da han rett og slett trenger å komme seg ut av huset og tilbake i jobb etter noen heftige måneder. Ligge på eget rom, samsove, vi har til og med forsøkt med paracet for å se om det er smerter (noe som ikke har hjulpet), trillet i vogn inne, forsøkt å holde han i egen seng hele natten og kun trygge der, bysset, gitt veldig næringstett kvelds. Alt dette har vi forsøkt i perioder slik at det ikke blir forvirring rundt metode. Magen er det ikke problemer med, bæsjer jevnlig og vi hører heller ikke mye luft på natten. Det eneste som ikke har vært forsøkt er "gråtekur" (mild form). Men det er noe som krever tid (som allerede natten gjør...). Og det er også noe jeg syns er fælt. Men vi tenker at det kanskje er verdt et forsøk. Men jeg tror rett og slett vi ikke kommer til å fungere på jobb da eller at en av oss rett og slett må stå for "kuren". Det er derfor vi lurer på om det er mulig å bli sykemeldt, f.eks et par uker. Er det noen som vet eller har lik erfaring med oss med baby som ikke finner ro på natt? Anonymkode: 3e504...3c0 Føler med dere. Vi har også hatt en vanvittig krevende start med kolikk, melkeallergi og dårlig søvn dag og natt. Vi betalte 10 000 for hjelp hos søvnkonsulent, uten at det hjalp så veldig. Han er 1 år gammel nå og nettene er marginalt bedre. Vi hater heller ikke prøvd "gråtekur", men er inne på tanken selv. Nå er jeg 50% sykemeldt sånn at vi kan sove litt ut på morgenen. Vi har hatt regelmessig kontakt med lege pga utfordringene vi har hatt med sønnen vår, så da jeg fikk time hos henne for noen uker siden var hun ikke vanskelig å be om sykemelding. Husk at mange andre har avlastning av familie, mens vi som ikke er så heldige må finne andre måter å få livet til å gå rundt på når det er unntakstilstand. Jeg har insomni. Søvnmangel over lengre tid er vanvittig krevende og noe man skal ta på alvor. Hvis sykemelding kan bidra til at dere får hodet over vann, så er det absolutt å anbefale! På ett eller annet tidspunkt blir det bedre (evt vil man få medisinsk hjelp), men det er en mager trøst mens det pågår. Hold ut ❤️ Anonymkode: 73fe8...6ee 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #13 Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Selvfølgelig skal man få sykemelding hvis man er syk, utmattet og det går på helsa løs. Men er man «syk» nok når man planlegger hvem som skal ta sykemeldingen? Og mannen ønsker at ts skal ta den for han må ha en pause? Da tenker jeg individuelt de ikke er syke nok faktisk, men ønsker seg fri vi en sykemelding for de orker ikke stå i skrikekuren de evt planlegger. Da får man ta ulønnet permisjon. Anonymkode: d0d88...477 Men nå er det heldigvis ikke du som skal vurdere det, da. Men Ts sin lege. Hun sier at mannen trenger en pause. Er han psykisk nedbrutt kan det være mer hensiktsmessig for hans helse å dra på jobb enn å være hjemme og gi kur. Folk uten barn med ekstrem søvnmangel pga andre ting hadde jo fått en uke på sofaen til å hente seg inn, han har ikke det alternativet, da blir det pest eller kolera. Anonymkode: cd33f...2a0 4
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #14 Skrevet 6. juli 2023 Huff 🧡 Altså, så mye søvnmangel må jo være slitsomt for babyene selv også? Jeg har noen ganger hørt om foreldre som er helt gåen av søvnmangel, mens barnet er høyt og lavt og smørblid hele dagen. Hvordan orker de ungene det, lurer jeg på. Anonymkode: 2584a...81a
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #15 Skrevet 6. juli 2023 Min våknet og minst hver time i månedsvis og var iblant våken 1-2 timer på natta også. Jeg tok alle nettene men overlevde ved å samsove (sovnet da raskere igjen), legge meg tidlig + duppe med baby da jeg var i perm eller sove en time ekstra på morningen mens far tok ungen da han var i perm og jeg i jobb. Men man blir jo helt tullete og jeg presterte jo ikke optimalt på jobb. Min våkner fremdeles ofte nå (15 mnd) men sover iblant litt lengre strekk enn hun gjorde rundt 10 mnd. Tror det var verst rundt 8-12 mnd.. Anonymkode: afc77...94d
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #16 Skrevet 6. juli 2023 Skjønner godt dere er slitne! Jeg hadde nok prøvd "gråtekur", ja. Begynn i helgen, så ingen må på jobb dagen etter. Det blir heftig, men er verst de første nettene. Ellers enig i at sykemelding ikke er riktig her, med mindre man faktisk ER syk (feks reelt deprimert av søvnmangel). Lykke til! Anonymkode: fce13...a4d 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #17 Skrevet 7. juli 2023 Jeg ville også prøvd gråtekur. Sykemelding i dette tilfellet høres klart ut som misbruk av ordningen og løser uansett ikke det grunnleggende problemet her - verken for dere eller for barnet som tydeligvis ikke får god nok søvn. Anonymkode: c10b3...f5f 3
Anjatapinjata Skrevet 7. juli 2023 #18 Skrevet 7. juli 2023 Sønnen min hadde en helt annen døgnrytme som baby, den var egentlig temmelig lik som når han fortsatt lå i magen. Så han måtte legges sent på kveld, skjønner at det kanskje er et problem nå som dere begge skal jobbe. La vi han tidlig så våknet han etter en time eller to og var helt umulig å legge igjen. Snudde sakte men sikkert døgnet hans frem mot pappan sin perm, men han snudde det helt på hodet igjen når han tok over. Evt verdt et forsøk å legge litt senere? Ja dere mister egentid på kveld, men kanskje dere får sove😊
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #19 Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 6.7.2023 den 0.42): Baby har sovet dårlig siden han var 6mnd nå er han 10,5mnd. Vi har strekt permisjon med ferie, men nå begynner mannen igjen på jobb. Min mor skal passe baby frem til barnehagestart i august. Vi har vært hos lege og sjekket for det som er mulig, og legen finner ikke noe galt. Har også vært hos kiropraktor, men ingen låsninger å bemerke. Baby "sover" mellom 19-06, men våkner minst en gang i timen. Fra midnatt våkner han gjerne to ganger i timen. Nå er vi helt utslitt! Problemet er jo at vi nå begge skal på jobb. Vi kan selvsagt ta annenhver natt eller dele natten i to. Men det blir minimalt med søvn uansett og begge føler seg stresset. I helgene har vi byttet på og begge er utslitt. Det er vanskelig å sovne igjen selv om vi deler natten i to når kroppen allerede har vært i "beredskap" mellom de få periodene det er med minimalt med søvn. Mannen er enda mer sliten enn meg, forståelig nok siden han tok siste del av permisjonen. Vi har ikke noe ferie å ta av og vi har ikke råd til ulønnet permisjon. Dessuten tror jeg det er for sent å søke. Min mor sliter med helsen så hun kan kun passe på dagtid til vi kommer hjem fra jobb. Ellers har vi ikke andre til å avlaste. Mannen lurer på om det er lov å sykemelde seg? Først og fremst ønsker han at det er jeg som blir sykemeldt da han rett og slett trenger å komme seg ut av huset og tilbake i jobb etter noen heftige måneder. Ligge på eget rom, samsove, vi har til og med forsøkt med paracet for å se om det er smerter (noe som ikke har hjulpet), trillet i vogn inne, forsøkt å holde han i egen seng hele natten og kun trygge der, bysset, gitt veldig næringstett kvelds. Alt dette har vi forsøkt i perioder slik at det ikke blir forvirring rundt metode. Magen er det ikke problemer med, bæsjer jevnlig og vi hører heller ikke mye luft på natten. Det eneste som ikke har vært forsøkt er "gråtekur" (mild form). Men det er noe som krever tid (som allerede natten gjør...). Og det er også noe jeg syns er fælt. Men vi tenker at det kanskje er verdt et forsøk. Men jeg tror rett og slett vi ikke kommer til å fungere på jobb da eller at en av oss rett og slett må stå for "kuren". Det er derfor vi lurer på om det er mulig å bli sykemeldt, f.eks et par uker. Er det noen som vet eller har lik erfaring med oss med baby som ikke finner ro på natt? Anonymkode: 3e504...3c0 Her ble det bedre etter barnehagestart, når barnet fikk brukt opp mer energi i løpet av dagen så ble nettene bedre. Eldste våknet hver time fra 3 mnd til 1 år. Jeg var alene med han. Yngste våknet hver tredje tim frem til barnehagestart. Jeg forsøkte alle løsninger, alle råd, alt. Kun det å få brukt opp energi på dagtid som hjalp. Komme over kneika med å bli 1 år og den verste delen med å få tenner. Anonymkode: da4b0...a79 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #20 Skrevet 7. juli 2023 Hvordan sover barnet på dagtid? Ammer du enda? Du har selvfølgelig lest om de ulike søvnfasene og hvordan enkelte barn våkner hyppig fordi de våkner når de går i lett søvnfase og må ha støtte for å sove videre. Men de har oftest et problem med å sove for lite sammenhengende på dagtid og. Har også en på 10,5 mnd. Han står opp ca 06 om morgenen, sover 09-11 og igjen 14-15. Men merker at han nå begynner å gå over til en soving om dagen istedenfor. Vi samsover og ammer. Han har en del separasjonsangst og våkner ofte bare for å sjekke at vi er der, da trenger han bare litt kos på ryggen så sover han videre. Han ammer noen runder i løpet av natta hvis jeg er der og det uten at jeg merker det særlig, men hvis han sover med bare pappa våkner han og får litt vann, kos på ryggen og sover igjen. Anonymkode: c2f95...075
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå