Gå til innhold

Venninner som ikke er støttende i en livsstilsendring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hørt om erfaringer fra andre som sier at venner som selv er overvektige vil være skeptiske til av venninners vektnedgang fordi de syns det er provoserende at andre får til å gå ned i vekt når de ikke klarer det selv. Men hva med holdningene til de som er slanke? De fleste av mine nære venninner er slanke, eller i hvert fall ikke veldig store, og jeg kan ikke si at jeg får så mye støtte akkurat hos disse. De vet at jeg prøver å slanke meg, men de tar ikke hensyn og er veldig på "nå skal vi kose oss" og kjøper inn mye digg når jeg er på besøk. Vet at det ikke er deres anvsar, kun jeg er ansvarlig for egen vektnedgang. Men kommentarene jeg får er alltid typ "slapp av, kos deg", "men det er så godt med sjokolade!" og faktisk "du trenger ikke å slanke deg". Hele tiden 😞 

Mannen min er veldig støttende, og i kveld når jeg kom hjem fra venninebesøk hvor hun hadde handlet inn ekstra mye digg (jeg klarte å begrense meg) så sa han at slanke føler seg truet av overvektige som prøver å gå ned i vekt fordi det vil svekke deres status som hun slanke pene, og da vil de prøve å torpedere. 

Jeg er glad i venninnene mine, og tror ikke at de bevisst vil ødelegge for meg, men kan det likevel være noe i det, sånn underbevisst? Leser en tråd her om "tjukke damer i stramme klær" og får litt den følelsen her også. At slanke jenter syns det er bra at tjukke jenter finnes, og håper at de forblir tjukke, for da føler de seg bedre selv?

Anonymkode: a75f7...d72

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Asså her er min første tanke «du overtenker !!». Disse jentene har kanskje aldri gått igjennom en slanke-periode, og du har kanskje ikke gitt uttrykk for hvor seriøst du tar dette.

Jeg ser for meg at de heller prøver å være støttende i den form av at de ikke synes du er for overvektig, og ikke vill at du skal bli for «kalori-gæren».

Men hvis du tar en ordentlig samtale med de, der du sier klart og tydelig at du vill virkelig gå ned i vekt, og trenger støtten deres, så vill ekte venninner forstå det.

Du kan jo også f.eks ta med egen snacks.

Jeg vet hvertfall med meg selv at jeg tror ikke jeg hadde klart og si «ja du bør gå ned i vekt» Til ei vennine hvis hu ikke var en gigantisk buldre på over 100kg. Jeg støtter venner i at de skal være stolte av sin kropp uansett.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
Heisann12345 skrev (28 minutter siden):

Asså her er min første tanke «du overtenker !!». Disse jentene har kanskje aldri gått igjennom en slanke-periode, og du har kanskje ikke gitt uttrykk for hvor seriøst du tar dette.

Jeg ser for meg at de heller prøver å være støttende i den form av at de ikke synes du er for overvektig, og ikke vill at du skal bli for «kalori-gæren».

Men hvis du tar en ordentlig samtale med de, der du sier klart og tydelig at du vill virkelig gå ned i vekt, og trenger støtten deres, så vill ekte venninner forstå det.

Du kan jo også f.eks ta med egen snacks.

Jeg vet hvertfall med meg selv at jeg tror ikke jeg hadde klart og si «ja du bør gå ned i vekt» Til ei vennine hvis hu ikke var en gigantisk buldre på over 100kg. Jeg støtter venner i at de skal være stolte av sin kropp uansett.

Vel at jeg er ganske overvektig er det ingen tvil om. Og jeg hadde aldri tenkt på akkurat dette før mannen min nevnte at det kunne være en teori. Fordi da han begynte å trene så hadde kompisene en helt annen holdning - ikke en "du er fin nok sånn du er", men mer heiing på og mer, på en måte objektiv tilnærming og støtte om målene. 

Jeg vet ikke, men lurer litt på om han har rett. Eller at det rett og slett er føleriet som jenter holder på med som holder oss tilbake når vi jobber mot et mål. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, min venninne gikk i lang tid og uttalte "du spiser jo ikke!" etter at jeg hadde vært strikt på kosthold en periode og samtidig gått ned i vekt.

Kostholdsendringen skyldtes også fysisk intoleranse, med produkter jeg måtte unngå og finne alternativer for, men venninnen min fikk det (i andres påhør) til å virke som jeg var en uansvarlig anorektiker.

Synes det er litt slitsomt med jenter noen ganger.

Anonymkode: 1251f...5f3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du overtenker til de grader. 

Anonymkode: c20bb...aa7

AnonymBruker
Skrevet

Du overtenker......du skal heller ikke trenge for mye støtte, lære deg å bli selvstendig i livet ditt.

Vurder også å kutte ut mennesker som du ikke passer sammen med.

Anonymkode: b4abc...778

• Liker 3
  • Nyttig 1
Gjest Refreng
Skrevet

Jeg tenker at det er mer sannsynlig at de føler seg dårlig fordi de selv spiser sjokolade, så de prøver å ufarliggjøre det ved å si slike ting. Jeg tror ikke det har noe med deg å gjøre. Det er relativt få menn og kvinner og ønsker sabotere egne venner. Det kan alltids hende at du har dårlige venner, men jeg tror det er mer sannsynlig at de bare vil spise godteri og føler de ikke kan om du ikke gjør det. For det føles ikke bra å servere sjokolade dersom 1 gjest unngår spise.

At det er vanlig å ville sabotere vennene sine er ikke sant. Det er nok mer mannen din som er kynisk og ser ned på kvinner

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke en ukjent problemstilling, og det er ikke kjønnsbasert.

Jeg tror det er flere som kjenner på usikkerhet rundt egne valg og hvem de er når noen de er nær endrer seg. Det kan være relatert til egen posisjon i en gruppe, men like gjerne til eget selvbilde. Det meste er nok ubevisst.

Anonymkode: 601da...cfa

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her synes jeg både du og mannen overdramatiserer veldig. At du har en hel haug med venner som trykker ned andre for å føle seg vel, er lite sannsynlig. De aller fleste mennesker vil andre vel. 

Men vennene dine er ikke tankelesere, de har aldri stått i den situasjonen du står i nå. Så de forstår ikke at du trenger støtte. Du må fortelle dem det! Fortell hvorfor du vil slanke deg, hvordan det føles og hva du trenger fra folk rundt deg! De kommer til å gi deg støtte hvis du ber om det. Og det er ikke farlig å be om. 

Anonymkode: 24d31...2e1

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er slank og har vært slank hele livet. Har flere venner og bekjente som i ulike perioder har slanket seg og lagt om livsstilen. Da har jeg utelukkende vært støttende. Føler meg på ingen som helst måte truet av andre går ned i vekt og det kan jeg ikke tenke meg at er en vanlig problemstilling heller. 

Anonymkode: 4ab58...4c1

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

😞 

Jeg er glad i venninnene mine, og tror ikke at de bevisst vil ødelegge for meg, men kan det likevel være noe i det, sånn underbevisst? Leser en tråd her om "tjukke damer i stramme klær" og får litt den følelsen her også. At slanke jenter syns det er bra at tjukke jenter finnes, og håper at de forblir tjukke, for da føler de seg bedre selv?

Virkelig ikke. Noen kvinner kan nok føle det sånn, men da er de ikke venner, da ønsker de deg ikke godt.

Jeg hadde med glede kjøpt inn kun sunn snacks om en venninne slanker seg, og kanskje f.eks. hatt treningsdate heller enn filmkveld om det var av interesse.

Anonymkode: b31b4...2d6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått ned 17 kg siden november. Mine venninner har ikke gjort noe annerledes. Hvis jeg spiser mer mat eller noe usunt hos dem, justerer jeg dagen etter. De trenger ikke lage «slankemat» til meg fordi jeg kommer på besøk. Godteri, chips osv. bare dropper jeg å spise hvis det blir satt frem. Jeg bare sier jeg ikke har lyst på det. Jeg kan ikke forvente at hele verden skal tilrettelegge for kcalfattig mat til meg. Man velger selv hva man putter i munnen 

Anonymkode: 71c2e...43d

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere(samboer) har både rett, og så tipper jeg dere tillegger de litt motiver som kanskje ikke er til stede.

At det blir "dårlig stemning" når den tykke venninna blir tynn og objektivt attraktiv kan ganske mange som har gått fra å være overvektig til normalvektig/slanke skrive under på. 

Noen bruker deg som overvektig som en unnskyldning for å spise usunt en kveld "nå skal vi kose oss, og det er veldig ubeleilig for meg at du slanker deg nå fordi da er det ikke noe gøy for meg å sitte her og spise sjokolade aleine", men så er det ganske mange slanke som er helt ukjent med kampen -og du må rett og slett ta en skikkelig prat med dem og forklare ståa. Har de respekt for deg, så innretter de seg etter det.

Anonymkode: 1539e...edc

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har gått ned 17 kg siden november. Mine venninner har ikke gjort noe annerledes. Hvis jeg spiser mer mat eller noe usunt hos dem, justerer jeg dagen etter. De trenger ikke lage «slankemat» til meg fordi jeg kommer på besøk. Godteri, chips osv. bare dropper jeg å spise hvis det blir satt frem. Jeg bare sier jeg ikke har lyst på det. Jeg kan ikke forvente at hele verden skal tilrettelegge for kcalfattig mat til meg. Man velger selv hva man putter i munnen 

Anonymkode: 71c2e...43d

Hele verden nei, gode venner, jo. Hilsen slank som er glad i vennene sine og ikke ønsker å gjøre livet deres hardere enn nødvendig - så den med cøliaki får tilpasset mat, den veganske eller vegetarianeren får tilpasset mat, og den som går på diett av andre selvvalgte årsaker får også tilpasset mat. Jeg serverer ikke alkoholikeren vin, eller den overvektige som prøver å slanke seg, potetgull eller smash.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hele verden nei, gode venner, jo. Hilsen slank som er glad i vennene sine og ikke ønsker å gjøre livet deres hardere enn nødvendig - så den med cøliaki får tilpasset mat, den veganske eller vegetarianeren får tilpasset mat, og den som går på diett av andre selvvalgte årsaker får også tilpasset mat. Jeg serverer ikke alkoholikeren vin, eller den overvektige som prøver å slanke seg, potetgull eller smash.

Så hvis dere er en vennegjeng slik TS beskriver så setter du ikke frem snop og sjokolade hvis én i gjengen slanker seg?? 

Innlegget ditt gir ikke mening. At noen ikke vil spise alt som blir servert er ikke det samme som å tilby allergikere alternativer. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Spørsmål ts; Gjør de noe annerledes nå enn før du begynte på denne livsstilsendringen?

Anonymkode: 19645...140

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å invitere de med på gåturer, gjerne i skogen? Rundt et vann eller noe? Så tar du med sunn niste og snacks? Mange vil gjerne kose seg på jentekvelder, så det er naturlig at tynne folk spiser litt usunt da. 

Du kan jo også være litt «opptatt» fremover, og unngå de verste kosekveldene med snacks. Vil de ikke være med på andre ting, som trening, opplevelser, grille, reiser, kafé? Ingen du kan alliere deg med som turvenninne/treningsvenninne? 

For å få frem hvor seriøst du tar det så hadde jeg ikke rørt noe usunt snacks når dere møtes. De skjønner det nok til slutt.

Anonymkode: 69572...03b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror du helt alvorlig at vennene dine underbevisst saboterer vektnedgangen din fordi de føler seg truet av at du skal bli slank..?

Og du, du kan faktisk gå ned i vekt uten å snakke til alle om livsstilsendring eller legge ut om at alle skal ta hensyn til deg. Det er faktisk ikke værre enn å forsyne seg moderat av det som serveres uten å kommentere noe mer rundt det. Som du sier, det er IKKE andres problem at du er overvektig og ønsker å spise mindre snop.

Om du bare hadde latt være å lage et så stort nummer ut av det i utgangspunktet så hadde det ikke vært et tema. Det aller mest irriterende her på jorda er alle som snakker om at de slanker seg. Ingen bryr seg, virkelig. Og ja, du kan fortsatt leve et normalt liv i mellomtiden.

Anonymkode: c35ea...531

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

På den ene siden har vi hensynsjaget, det at alle skal ta hensyn til meg og mine behov og på den andre siden er det aksepten om at verden ikke kan snurre om min akse.. At jeg må ta ansvar for meg og mitt selv og ikke forvente at andre skal tilpasse seg meg hele tiden.. 

Kanskje spesielt i "nå koser vi oss" settinger.. 

Jeg er tynn, men jeg har vært feit og jeg vet at det kun er opp til meg å finne det som motiverer meg til å holde vekten og kursen, jeg kan ikke forvente at andre skal ta spesielle hensyn fordi dette med vekt er min greie. 

Anonymkode: 8c547...56d

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så hvis dere er en vennegjeng slik TS beskriver så setter du ikke frem snop og sjokolade hvis én i gjengen slanker seg?? 

Innlegget ditt gir ikke mening. At noen ikke vil spise alt som blir servert er ikke det samme som å tilby allergikere alternativer. 

Vennegjeng? Nå leste jeg gjennom på nytt, men kan ikke se at det står at dette er når de er en vennegjeng som møtes, vare venninner i flertall, så da gikk jeg ut i fra at det gjelder flere/alle venninnene, ikke nødvendigvis alle på en gang.

Du har selvsagt rett i at jeg ikke hadde droppet å ha kake i bryllupet mitt selv om en venninne slanket seg, eller ha vegansk mat til alle i barnedåpen selv om en gjest var veganer. 

Men om jeg har en venninne på besøk så tilpasser jeg hva vi spiser, ja.

Flere på besøk på en gang er bare slitsomt og stress, sånt driver jeg ikke med om det kan unngås. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...