Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Typen har spurt meg om å flytte med han. Jeg har veldig lyst, men ble litt satt ut da han sa jeg må betale leie.

Har eier en leilighet som er 100% nedbetalt, som han har tjent penger på å leie ut de siste par årene. Selvfølgelig vil jeg at vi skal dele på utgifter som strøm, vann og internett, men han vil at jeg skal betale en fast leie hver måned i tillegg. Er det normal?

Anonymkode: 9d022...1f0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Typen har spurt meg om å flytte med han. Jeg har veldig lyst, men ble litt satt ut da han sa jeg må betale leie.

Har eier en leilighet som er 100% nedbetalt, som han har tjent penger på å leie ut de siste par årene. Selvfølgelig vil jeg at vi skal dele på utgifter som strøm, vann og internett, men han vil at jeg skal betale en fast leie hver måned i tillegg. Er det normal?

Hva er denne leien på? Hadde ikke gidda å betale for at samboer skulle tjene på meg. Ville heller satt pengene på en sparekonto og avtale om å få kjøpe meg inn i leiligheten etter en viss tid, eller kjøpe mitt eget… 

Anonymkode: 9d4c4...839

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er denne leien på? Hadde ikke gidda å betale for at samboer skulle tjene på meg. Ville heller satt pengene på en sparekonto og avtale om å få kjøpe meg inn i leiligheten etter en viss tid, eller kjøpe mitt eget… 

Han har ikke kommet med noe konkret, men ikke mindre enn 6000 i mnd inkludert strøm, internett og sånt. Som vil si at jeg vil betale for mesteparten av de faste utgiftene mens han bor gratis. I tillegg til at vi deler på mat ofc.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Han har ikke kommet med noe konkret, men ikke mindre enn 6000 i mnd inkludert strøm, internett og sånt. Som vil si at jeg vil betale for mesteparten av de faste utgiftene mens han bor gratis. I tillegg til at vi deler på mat ofc.

Det hadde jeg ikke gjort… Hvor lenge har dere vært sammen?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

På hvilken måte kommer du bedre ut av det med å bo med han? Han kommer hvert fall godt ut av det økonomisk… 

Har dere snakket om den huslige fordelingen? 

Anonymkode: 45a71...68b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det hadde jeg ikke gjort… Hvor lenge har dere vært sammen?

Vært sammen i 4 år. Men vi er bare 21 og han flytter nå for første gang for seg selv så vil tro at det er grunnen tim at han kanskje ikke skjønner argumentene mine. Jeg skal uansett ikke flytte med han med en gang, men gi han noen måneder for seg selv for å se hvordan det er å måtte betale utgifter og sånt. 

AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke 6000 er urimelig. Det skal da dekke strøm, kommunale avgifter, evt. eiendomsskatt, tv og Internett etc. I tillegg skal det dekke utgifter til vedlikehold. Han må antageligvis også betale formueskatt. Litt avhengig av beliggenhet antar jeg at dette er halvparten av en mulig markedsleie.

Du kan jo eventuelt komme med et motforslag.

Anonymkode: 84053...4ed

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

På hvilken måte kommer du bedre ut av det med å bo med han? Han kommer hvert fall godt ut av det økonomisk… 

Har dere snakket om den huslige fordelingen? 

Anonymkode: 45a71...68b

Har ikke snakket så nøye om det enda, men bruker det som argument at jeg ikke skal betale for å bo det i tillegg til å være vaskedamene hans Hahah.

Han skal uansett få bo litt for seg selv og se hvordan det er så håper jeg at han forstår hvor jeg kommer fra

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Synes ikke 6000 er urimelig. Det skal da dekke strøm, kommunale avgifter, evt. eiendomsskatt, tv og Internett etc. I tillegg skal det dekke utgifter til vedlikehold. Han må antageligvis også betale formueskatt. Litt avhengig av beliggenhet antar jeg at dette er halvparten av en mulig markedsleie.

Vedlikehold er det huseier som skal betale, det er han som får verdistigningen.. Han har 0 utgifter til lån, så han bor igrunn gratis selv. Internett, tv osv burde heller deles likt. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor vil han flytte med deg?

Anonymkode: 6f601...558

AnonymBruker
Skrevet

6000 er ikke satt men jeg vet at han ikke vil ta noe mindre. 
Hvis det dekker halvparten av alt så er jo det greit. Poenget mitt er at jeg ikke vil betale for at han bor der gratis. Jeg spurte han rett ut om planen var at jeg skulle betale han lommepenger for at han bor der gratis og han svarte ja.

AnonymBruker
Skrevet

Vedlikehold er det huseier som skal betale, det er han som får verdistigningen.. Han har 0 utgifter til lån, så han bor igrunn gratis selv. Internett, tv osv burde heller deles likt. 

Er det jeg også tenker

Skrevet

Syns ikke sånt er riktig å kreve av sin samboer/kjæreste man kan dele 50/50 på utgiftene jeg ville aldri gjort sånt om jeg hadde dratt ei kjerring inn i huset :( 

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg har veldig lyst, men ble litt satt ut da han sa jeg må betale leie.

Tenkte du å bo gratis? Hva fikk deg til å tenke det?

Bør du ikke foreslå å kjøpe deg inn i leiligheten?

AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (1 minutt siden):

Tenkte du å bo gratis? Hva fikk deg til å tenke det?

Bør du ikke foreslå å kjøpe deg inn i leiligheten?

Leste du innlegget?

Han kommer til å bo gratis mens jeg betaler alle utgiftene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

6000 er ikke satt men jeg vet at han ikke vil ta noe mindre. 
Hvis det dekker halvparten av alt så er jo det greit. Poenget mitt er at jeg ikke vil betale for at han bor der gratis. Jeg spurte han rett ut om planen var at jeg skulle betale han lommepenger for at han bor der gratis og han svarte ja.

Dette er ganske spesielt ja. Ganske rart å skulle kreve penger slik at du kan tjene penger på personen du elsker bor med deg. Er jo selvfølgelig greit han mener du skal betale din del av strøm, internett osv, men her vil han jo bare tjene penger på deg. 

Det hadde ikke jeg giddet, og det sier jo litt om han som person tenker jeg...

Anonymkode: e2ee7...c43

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Leste du innlegget?

Han kommer til å bo gratis mens jeg betaler alle utgiftene. 

Nei, han kommer ikke til å bo gratis, han har betalt for leiligheten.

Det bør du også. Tilby deg å kjøpe deg inn, så vil du nyt av prisstigningen.

Alle vinner!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er ganske spesielt ja. Ganske rart å skulle kreve penger slik at du kan tjene penger på personen du elsker bor med deg. Er jo selvfølgelig greit han mener du skal betale din del av strøm, internett osv, men her vil han jo bare tjene penger på deg. 

Det hadde ikke jeg giddet, og det sier jo litt om han som person tenker jeg...

Anonymkode: e2ee7...c43

Glad jeg ikke er den eneste som tenker det

AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (3 minutter siden):

Nei, han kommer ikke til å bo gratis, han har betalt for leiligheten.

Det bør du også. Tilby deg å kjøpe deg inn, så vil du nyt av prisstigningen.

Alle vinner!

Han har nedbetalt lån og tjent penger på å leie den ut de siste årene, så jo han kommer til å bo gratis. Han har også sakt at det er det han vil…bo gratis ved at jeg betaler leie.

Jeg vet veldig godt at han ikke vil la meg kjøpe meg inn.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Han har nedbetalt lån og tjent penger på å leie den ut de siste årene, så jo han kommer til å bo gratis. Han har også sakt at det er det han vil…bo gratis ved at jeg betaler leie.

Jeg vet veldig godt at han ikke vil la meg kjøpe meg inn.

Hadde vært fullstendig uaktuelt for min del iallefall.

Anonymkode: 33f56...39b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...